Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag håller inte med. Det är inte så att du levererar någon slags sanningar på stentavlor och denna självklarhet borde du känna till.... Det är ju helt sjukt att beskriva kvinnor som "servila".
Förutom att du har synpunkter på termen "servil". Är det din uppfattning att det inte finns några som helst skillnader i vilja till regelefterlevnad i populationen kvinnor jämfört med populationen män?

(Jag försöker orientera mig vad du invänder mot. Om det är att de kvinnliga och manliga populationernas aggregerade egenskaper alls diskuteras och jämförs, om du inte gillar ordet servil eller om du helt enkelt lever i en helt annan föreställnings- och förståelsevärld än vad jag och min sociala krets gör. Jag gör det för att jag som individ har en rätt servil personlighet.)

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ett eskalerande problem. Regelefterlevnad ner på kommateckennivå är viktigare än resultat. Reglerna är inte skrivna med den tanken.
//Statsanställd född -71
Med tanke på vilket jäkla sammelsurium av sanslöst avvikande stilar det byggs i på många platser så förordar jag hellre skärpta arkitektoniska krav på byggnaderna.
Någon slags samstämmighet som främjar en vacker helhet istället för jaget/egots rätt att "bygga sig egen dröm" på bekostnad av annat.
Bör ju givetvis få finnas olika områden med olika stilar och områden med mer fri tolkning.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Med tanke på vilket jäkla sammelsurium av sanslöst avvikande stilar det byggs i på många platser så förordar jag hellre skärpta arkitektoniska krav på byggnaderna.
Någon slags samstämmighet som främjar en vacker helhet istället för jaget/egots rätt att "bygga sig egen dröm" på bekostnad av annat.
Bör ju givetvis få finnas olika områden med olika stilar och områden med mer fri tolkning.
Det får du ta med arkitektkåren och de stora byggföretagen som är de som vill vara så unika och nyskapande i sin gestaltningsgärning. Det sitter i deras DNA.

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mjölby är en ort som passar utmärkt för olika stilar och "fri tolkning", Lokalbefolkningen behöver inga tjänstemän som skriver dem på näsan om hur de får måla husen, det skapar bara onödigt extraarbete när man som invånare måste överklaga kommunens beslut till länsjuristen för att få rätt.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mjölby är en ort som passar utmärkt för olika stilar och "fri tolkning", Lokalbefolkningen behöver inga tjänstemän som skriver dem på näsan om hur de får måla husen, det skapar bara onödigt extraarbete när man som invånare måste överklaga kommunens beslut till länsjuristen för att få rätt.
Ja, jag har ju ingen kännedom om just Mjölby och hur olika villaområden ser ut där.
Annars så handlar det ju knappast om vad några tjänstemän tycker.
Det handlar om att skapa trivsel för alla i det långa loppet, och inte blidka egna privatpersoners våta dröm om en egen stil i ett område där många andra bor.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det får du ta med arkitektkåren och de stora byggföretagen som är de som vill vara så unika och nyskapande i sin gestaltningsgärning. Det sitter i deras DNA.
Ja såklart ska ju regler gälla alla!

Ja, jag har ju ingen kännedom om just Mjölby och hur olika villaområden ser ut där.
Annars så handlar det ju knappast om vad några tjänstemän tycker.
Det handlar om att skapa trivsel för alla i det långa loppet, och inte blidka egna privatpersoners våta dröm om en egen stil i ett område där många andra bor.
Läs då byggahus artikeln om det gula huset i Skänninge.

Jag hävdar att det nog handlar om vad folket på bygglovsavdelningen tycker, eftersom man som fastighetsägare genom att överklaga deras felaktiga beslut till länstyrelsen trots allt kan få måla sitt hus i Skänninge solgult även om tjänstemannen på kommunen inte gillade färgen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Läs då byggahus artikeln om det gula huset i Skänninge.

Jag hävdar att det nog handlar om vad folket på bygglovsavdelningen tycker, eftersom man som fastighetsägare genom att överklaga deras felaktiga beslut till länstyrelsen trots allt kan få måla sitt hus i Skänninge solgult även om tjänstemannen på kommunen inte gillade färgen.
Det är ju möjligt att handläggaren som från början drev detta, arbetskollektivet på bygglovsförvaltningen och den politiska nämnden (eller delar därav) inte alls tyckte illa om sen gula toningen, utan att de bara uppriktigt trodde att färgen inte var i överensstämmelse med PBLs gestaltningskrav.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju möjligt att handläggaren som från början drev detta, arbetskollektivet på bygglovsförvaltningen och den politiska nämnden (eller delar därav) inte alls tyckte illa om sen gula toningen, utan att de bara uppriktigt trodde att färgen inte var i överensstämmelse med PBLs gestaltningskrav.
Nu verkar bygglovsavdelningen i mjölby ha problem med färgen på vanligt folks ytterdörrar, det innebär sannolikt att folk överklagar till länsjuristen och får rätt att välja färg själva.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Hur vet du att det är kulturellt betingat?
Det är väldigt icke-PK att spekulera i om det är genetiskt, men eftersom det mesta av vår personlighet är genetiskt betingat så är det väl inte omöjligt att även det som Claes beskriver är genetiskt betingat.

Jag har dock inte sett någon vetenskaplig undersökning om könskillnader när det gäller just servilitet, så jag vet inte hur det ligger till. Min egen erfarenhet av män respektive kvinnor i grupp är dock att kvinnor är vänligare. Män i grupp tävlar ofta. Men det är förstås ett anekdotiskt bevis som inte bör generaliseras.

• Gilla
MDG och 1 till
  • Laddar…
P
Skönhet (och dess motsats) ligger ofta i betrakarens öga. Jag håller med om sista bisatsen i inlägg #22.

Vi ska, enligt min mening, inte ha en överhetens smakdomare som bestämmer vad som är vackert.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
tommib
P pmd skrev:
Det är väldigt icke-PK att spekulera i om det är genetiskt, men eftersom det mesta av vår personlighet är genetiskt betingat så är det väl inte omöjligt att även det som Claes beskriver är genetiskt betingat.

Jag har dock inte sett någon vetenskaplig undersökning om könskillnader när det gäller just servilitet, så jag vet inte hur det ligger till. Min egen erfarenhet av män respektive kvinnor i grupp är dock att kvinnor är vänligare. Män i grupp tävlar ofta. Men det är förstås ett anekdotiskt bevis som inte bör generaliseras.
Har du sökt?

Det finns rätt mycket material på detta och i min värld är det välkänt att kvinnor som grupp är mer grupporienterade än män och är mer måna om "god stämning" än resultat, för att spetsa till det lite.

Här är en av de första artiklarna jag hittar. Det finns mer...
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2011.00178/full

Jag skulle kalla Agreeableness om inte servilitet så åtminstone väldigt nära.

Det är för mig djupt fascinerande att man kan vara så blind könsskillnader i beteende, på gruppnivå. Ett extremt tydligt exempel är hur vi väljer yrken. I länder där kvinnor är ofria väljer de gärna att utbilda sig till ingenjörer och liknande eftersom det ger dem självständighet. I länder som är mer jämnställda (ja, exempelvis Sverige) så ser vi tydliga könsskillnader i vilka yrken man väljer. Det är inte en slump.

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Har du sökt?
Nä, jag mår ganska bra, så jag tror inte att jag behöver söka för något. 😉
tommib tommib skrev:
Här är en av de första artiklarna jag hittar. Det finns mer...
[länk]
Intressant. Åtminstone sammanfattningen (s.k. "abstract" på forskarsvenska).

Jag skummade bara artikeln, så jag kan inte vara säker på att mitt intryck att artikelförfattarna inte drog några slutsatser om kausala samband är riktigt. Har du läst artikeln mer noga och kan säga något om det?

tommib
Ja, jag läste den mer noga (men inte jobbnoga). De drar slutsatsen att det finns statistiskt signifikanta könsskillnader där kvinnor är, exempelvis, mer Agreeable och Neurotic. Skillnaden är liten till måttlig i samtliga dimensioner. Jag kollade inte så noga på hur det var just med Agreeable, om det var liten eller måttlig skillnad.

Poängen är att på gruppnivå så slår detta igenom.

Finns även en popvetenskaplig artikel som refererar till bl.a. den jag länkade men även många andra. I stort sett alla undersökningar som görs hittar skillnader på gruppnivå.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Jo, korrelationen tyckte jag framgick av sammanfattningen, men jag undrar alltså om de har försökt hitta en orsak till korrelationen.

Ett sätt kanske klura ut om den är genetiskt orsakad vore att göra liknande studier i befolkningsgrupper som är vitt skilda från varandra kulturellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.