Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det för högerpopulistisk tidning som går emot det byggnadshistorisktkulturella komplexet?
En vanlig liberal landsortstidning skulle jag säga.

Den har sin bas i Linköping, som är Sveriges åttonde stad i storlek. Men det kanske är att se som landsbygd.

D Daniel 109 skrev:
Den har sin bas i Linköping, som är Sveriges åttonde stad i storlek. Men det kanske är att se som landsbygd.
Lantortstidning

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Så tycker alla tills grannen får ett bygglov du inte gillar!
Tycker du Ossian verkligen det är ett fullgott skäl att dra ut på bygglovsprocessen onödigt länge som man gör i Mjölby?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
(Men du har rätt. Vår förvaltningstradition är ändamålsbaserad. Men det ändras snabbt nu till regelstyrning och extrema tolkningar.)
Fullt naturlig utveckling när det finns starka politiska krafter som ropar efter återinfört tjänstemannaansvar. Vilken tjänsteperson vill göra något annat än följa reglerna till kommateckennivå, om risken är att bestraffas om man är lite smidig?

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tompaah7503 skrev:
Fullt naturlig utveckling när det finns starka politiska krafter som ropar efter återinfört tjänstemannaansvar. Vilken tjänsteperson vill göra något annat än följa reglerna till kommateckennivå, om risken är att bestraffas om man är lite smidig?
Jag tror inte på analysen, det finns inga sådana starka politiska krafter vad jag vet. Det som finns är enstaka gubbar som vevar om "tjänstemannaansvar" och "Palme". De har varit med sen 70-talet med dessa talepunkter.

Ska vi tala om mekanismer för kulturförändringen så handlar det mer om att 80-talister och yngre som har tagit över är mer servila än tidigare generationer. De gör vad de blir tillsagda och ifrågasätter inte. Och varför skulle de det, de har vuxit upp i ett toppensamhälle med extremt hög tillit där vuxna har ställt allt till rätta för dem.

Och att kvinnor i ökande grad tar över dessa jobb, kvinnor är mer servila än män på populationsnivå. Och till detta hör att kvinnor är mer neurotiska än män, man är rädd för att göra fel mer frekvent än män och känner skuld mer frekvent. Man följer och respekterar regelverk bättre än män.

Till detta sker också en selektion. De som vill arbeta regelbaserat och tror på detta söker sig till dessa jobb. D v s det är knappast frisinnade individer som återfinns bland miljöinspektörer och bygglovshandläggare. De får ett helvete i den rätt repressiva kulturen.

Redigerat:
  • Gilla
Alti och 5 till
  • Laddar…
Jag tror inte på analysen, det finns inga sådana starka politiska krafter vad jag vet. Det som finns är enstaka gubbar som vevar om "tjänstemannaansvar" och "Palme". De har varit med sen 70-talet med dessa talepunkter.

Ska vi tala om mekanismer för kulturförändringen så handlar det mer om att 80-talister och yngre som har tagit över är mer servila än tidigare generationer. De gör vad de blir tillsagda och ifrågasätter inte. Och varför skulle de det, de har vuxit upp i ett toppensamhälle med extremt hög tillit där vuxna har ställt allt till rätta för dem.

Och att kvinnor i ökande grad tar över dessa jobb, kvinnor är mer servila än män på populationsnivå. Och till detta hör att kvinnor är mer neurotiska än män, man är rädd för att göra fel mer frekvent än män och känner skuld mer frekvent. Man följer och respekterar regelverk bättre än män.

Till detta sker också en selektion. De som vill arbeta regelbaserat och tror på detta söker sig till dessa jobb. D v s det är knappast frisinnade individer som återfinns bland miljöinspektörer och bygglovshandläggare. De får ett helvete i den rätt repressiva kulturen.
Nu är jag ju visserligen född 1980 så kanske överdrivet ”lawful good” (för den som spelat D&D) men nog fasiken är det bra att tjänstemännen följer lagar och regler! Annars blir det ju än mer frustrerande om det är helt godtyckligt vem som får bygglov. Det som är fel är ju riktlinjer som kommunen tar fram som ger dem utökad makt och möjlighet till eget godtycke i form av kulturkartor, Q märkning mm. Reglerna ska vara tydliga men få. Då går det enkelt och smidigt, har man åsikter om hur andra bygger får man köpa sig omgivningen med, annars ”skit i det du”, vad som är fult är alltid subjektivt och ändras fortare än livslängden för ett hus.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Nu är jag ju visserligen född 1980 så kanske överdrivet ”lawful good” (för den som spelat D&D) men nog fasiken är det bra att tjänstemännen följer lagar och regler! Annars blir det ju än mer frustrerande om det är helt godtyckligt vem som får bygglov. Det som är fel är ju riktlinjer som kommunen tar fram som ger dem utökad makt och möjlighet till eget godtycke i form av kulturkartor, Q märkning mm. Reglerna ska vara tydliga men få. Då går det enkelt och smidigt, har man åsikter om hur andra bygger får man köpa sig omgivningen med, annars ”skit i det du”, vad som är fult är alltid subjektivt och ändras fortare än livslängden för ett hus.
Dina värderingar om enkla och få regler som ska följas är typisk för din generation. Jag som inte ligger långt över dig åldersmässigt känner igen tankesättet från uppväxten. Jag tror det också styrdes av den teknologiska utvecklingen under vår formativa period, databaser och datorer stod i centrum helt enkelt. Och de bygger ju på enkla och få regler som alltid följs logiskt.

Men så är inte svensk förvaltningstradition, utan den bygger på stor frihet att bedöma för handläggande myndighet utifrån ett större ändamål. Så är bygglagstiftningen utformad sedan 1800-talet vad gäller bygglov och även om det blev mer regelstyrning sedan PBL kom där på 80-talets andra halva så är bygglovsprövningen fortfarande i stort bedömningsgrundad. Eller som du kanske skulle kalla det "eget godtycke".

• Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
Återinförande av tjänstemannaansvar är en punkt i Tidöavtalet.
Tjänstemannaansvar ska införas
Tillsätt en särskild utredare med uppdraget att lägga fram förslag för hur ett återinfört tjänstemannaansvar skulle kunna se ut, med syftet att stärka åtgärderna mot tjänstefel och vidga ansvaret för annan myndighetsverksamhet än myndighetsutövning.
Den stora skaran väljare bakom partiet som står för denna punkt är män födda före 1980. Frågan är om de är klyftiga nog att begripa att hela Sverige kommer bli som ett Mjölby i storformat om man börjar piska tjänstepersonerna för minsta fel.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tompaah7503 skrev:
Återinförande av tjänstemannaansvar är en punkt i Tidöavtalet.
Populistiska stolligheter och regeringen har hanterat det på just detta sätt. Det hela ser inte så allvarligt ut i utredning. Men vi får se i slutet av juli, regeringen med Strömmer har klokt nog begravt frågan så att den redovisas mitt i sommaren när ingen är hemma och hör om det. Och rört ihop den med korruptionsregleringar från EU. Väl spelat!

https://www.regeringen.se/pressmedd...sliga-atgarder-mot-korruption-och-tjanstefel/
T tompaah7503 skrev:
Den stora skaran väljare bakom partiet som står för denna punkt är män födda före 1980. Frågan är om de är klyftiga nog att begripa att hela Sverige kommer bli som ett Mjölby i storformat om man börjar piska tjänstepersonerna för minsta fel.
Ännu räddare handläggare fattar beslut ännu långsammare och blir ännu mer paragrafryttare för att skydda sig själva. Verkligen populistiskt trams som bara gör allt sämre. En bra indikator är när politiker börjar veva om "ansvar", då vet man att de som regel är ute och cyklar. De vet inte ens vad ordet betyder.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T
Att en så påstådd liberal demokrati som Sverige ska vara så överhopad med marxistisk detaljreglering.

Farstatjej90
Jaha då är vi igång igen med kvinnor är si och så. Mer servila var budet den här gången. Motsatsen till PMS, opålitliga, otrogna och så vidare som annars kastas fram.
Jag tycker mer det låter som amatörpsykologi och att man (ja, MAN) drar till med vad som passar för det man just då argumenterar för....🤔

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jaha då är vi igång igen med kvinnor är si och så. Mer servila var budet den här gången. Motsatsen till PMS, opålitliga, otrogna och så vidare som annars kastas fram.
Jag tycker mer det låter som amatörpsykologi och att man (ja, MAN) drar till med vad som passar för det man just då argumenterar för....🤔
Det handlar om att kvinnor och män har lite olika egenskaper på populationsnivå, alltså kulturellt, och då spelar det ofta roll om en organisation ändras från att vara dominerad av det ena könet till att vara dominerad av det andra. Och denna självklarhet känner du med all sannolikhet till.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Hur vet du att det är kulturellt betingat?

Farstatjej90
Det handlar om att kvinnor och män har lite olika egenskaper på populationsnivå, alltså kulturellt, och då spelar det ofta roll om en organisation ändras från att vara dominerad av det ena könet till att vara dominerad av det andra. Och denna självklarhet känner du med all sannolikhet till.
Jag håller inte med. Det är inte så att du levererar någon slags sanningar på stentavlor och denna självklarhet borde du känna till.... Det är ju helt sjukt att beskriva kvinnor som "servila".

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.