Hej!
Jag är sugen på att bygga en stor pergola på tomten (6x12m) i anslutning till min friggebod, med en inbyggd markis.
Fråga 1:
Jag har hittat en leverantör som tillverkar pergolas av aluminium med en inbyggd markis https://www.uterumskoncept.se . Är denna konstruktion en pergola eller är det något jag missar? Jag avser inte att glasa in väggarna så de kommer vara helt öppna.

Fråga 2:
Vad jag förstått så behövs inget bygglov för pergola men gäller detta även om den är så stor som jag planerar bygga? Såklart har jag diskuterat mina planer med mina närmsta grannar men kan någon svara på om det bara är att köra eller är det bygganmälan som gäller och finns det storleksbegränsningar?
 
Jag påstår att den inte kräver lov eller anmälan, men jag skulle ändå höra med kommunen först. Det finns även domar på att en pergola är ett byggnadsverk, som visserligen inte kräver lov men ändå måste följa detaljplanen. Så kolla även vad planen reglerar om det är inom detaljplan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.