3 906 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Stor inspektionslucka i badrum dålig idé?
Jag har ett 1 1/2 plans hus med varm kattvind där el, data och vatten kommer upp från bottenvåningen. Där finns också diverse tomrör för framtida dragningar mellan våningarna och ut till garaget för garageport etc. Frånluftssidan till FTX ventilationssystemet ligger också där med renslucka för bottenvåningens såväl som övervåningens ventilation. Jag står nu i begrepp att bygga badrum längs hela den kattvindssidan och eftersom det känns som om utrymmet måste gå att komma åt så är planen att sätta en 60x60 plåtlucka med tätlist på plåtram i kattvindsväggen för att kunna krypa in där (tillräckligt utrymme för det) Jag skall ha kakel på gips och 15 mm plywood med plastmatta som tätning. Luckan hamnar ca 205 cm från duschen (enda möjliga stället och hamnar då med god vilja i rätt våtzon).
Är detta en bra idé? Tänker främst på ev fukt problem, men blir såklart inte lätt att få till tätskikt och kakel snyggt.
Enda möjliga alternativet vore någon typ av lucka genom trappväggen där man i så fall skulle få åla sig in från en snedställd stege.
Är detta en bra idé? Tänker främst på ev fukt problem, men blir såklart inte lätt att få till tätskikt och kakel snyggt.
Enda möjliga alternativet vore någon typ av lucka genom trappväggen där man i så fall skulle få åla sig in från en snedställd stege.
Om du har en duktig plattsättare kanske han kan kakla på en lucka som fästs med tex magneter eller nån trycköppning så den lätt går att öppna. Utanför zon1 är det minimal risk för vattenläcka så tänk inte på den saken.
Vårt LB-hus hade inspektionsluckor i både badrum och toalett som var placerade bakom speglarna. Bara en fastskruvad spånskiva som var klädd med våtrumstapet. Det fungerade och gav ingen fuktgenomträngning.
Finns ramar som går att sätta kakel på om du vill ha en snyggare lösning. Denna finns upp till 50 x 100 cm:
http://www.kgcverktyg.se/tillbehor-hjaelpmedel/golvsilar-luckor/luckor-galler/kakellucka
Finns ramar som går att sätta kakel på om du vill ha en snyggare lösning. Denna finns upp till 50 x 100 cm:
http://www.kgcverktyg.se/tillbehor-hjaelpmedel/golvsilar-luckor/luckor-galler/kakellucka
Klicka här för att svara