Hur troligt är det att missfärgningen av trossbottens undersida i krypgrunden, enligt bifogad bild, beror på kondens? Är läckage troligare? Det finns också flera mindre fläckar av samma karaktär. Fläckarna har skarpa konturer och en brunaktig färg. Brädgolvet, trossbottens ovansida, har inga fuktskador.
Inga vattenrör direkt ovanför fläckarna.
Marken i krypgrunden utgörs av berghällar. Huset är ett timrat fritidshus från 2010 utan mekanisk ventilation dvs. normalt vare sig över- eller undertryck i huset. I huset finns en murspis, som under vinterhalvåret används ca 1 gång/månad. Antar att undertryck i huset kan förväntas då murspisen används. Isoleringen i huset är av enklare slag, exempelvis tvåglasfönster, men ändå tillräcklig för att kunna bo i några dygn.
Huset köptes för tre år sedan dvs. jag har inte koll på hela historiken.

• Missfärgning med skarpa konturer och brunaktig färg på trossbottens undersida i en krypgrund, omgivet av träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det där är frigolitskivor, och fläcken ser i mina ögon ut som om något runnit uppifrån.

Jag skulle ta ned skivan för att kunna se hur i vilket skick reglarna och resten av virket är. Då är du också om det har runnit ovanifrån och möjligen varifrån.

Vilka rum finns ovanför?

En mus som dött och ruttnat kan ge sådana bruna fläckar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.