S
Hej, Min hund kräkte bakom soffan och jag märkte inte det direkt så det blev fuktskada.

Då hade flera bitar nästan lossnat helt så fick för mig att riva upp nuvarande för att lägga nytt laminat golv ist.
rev upp i tron om att där bara va ett lager som med ett laminat golv (är amatör och har endast lagt ett klick laminat golv en gång innan och då la jag det ovan på det gamla)

Efter lite läsning här så kom jag fram till att jag skulle lägga sån fuktspärr på cementen sen laminatet men där kom aldrig någon cement haha ist va där sånna stavar. och då tänkte jag att jag får ta bort dom och lägga golv skiva men sen kom ett till lager och sen ett till haha. Sen grus.
Nu ångrar jag att jag inte bara limmade dit dom som lossnat men min vän va hos mig och sa att vi fixar det men det gamla måste bort..

golvet i sig är repigt och några repor är ganska djupa. Det har även lyft sig 1-2mm på några andra ställen också.
Och ja detta som jag har orsakat också haha.
Min vän tycker vi skulle ta bort översta lagret sen lägga limma nya träbitar i nivå med dom som jag tagit bort,
ta bort översta lagret parkett över hela,
lägga foam och sen laminatet.

Vad tror ni är bäst i detta fallet?

Åtgärda hålet jag orsakade med att göra nya stavar och limma dit omlott ( tror jag klarar det) sen riva upp översta lagret o lägga nytt golv på det gamla undergolvet
(när jag tog loss översta lagret så bröt jag många för jag tänkte att det ändå skulle bort

Eller Ta in en firma o försöka rädda golvet?
Med nya parkett bitar sen slipa/lackera osv.
Kan man få det att se bra ut igen?

Detta är något jag inte har råd med egentligen därför tänkte jag lägga laminat o gav mig på det själv,
men allting blev mycket svårare än jag förväntade mig.

(Frågar åt en vän) haha;)

• Uppbrutet golv med lösa träbitar och verktyg, delvis exponerat underlag. Intill en vägg med radiator och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbrutet golv med exponerade trästavar och trasiga plankor efter försök att riva upp laminatgolv.
    Skapa konto
  • Skadat parkettgolv med synliga springor och ojämn yta, potentiell fuktskada och behov av reparation eller byte av träbitar.
    Skapa konto
BirgitS
Jag tycker det ser ut som att du har tagit bort lager efter lager av ett enda lamellparkettgolv och därunder finns ett undergolv.

• Gilla
mrbackstrom och 6 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser ut som att du har tagit bort lager efter lager av ett enda lamellparkettgolv och därunder finns ett undergolv.
Ok, ja det är kanske så, jag trodde bara den översta biten som är lackerad va parkett och sen dom stavarna va ett undergolv..
under nästa lager är där grus stack ner en spackelspade och den bottnade inte.

S
BirgitS BirgitS skrev:
S Skiim skrev:
Ok, ja det är kanske så, jag trodde bara den översta biten som är lackerad va parkett och sen dom stavarna va ett undergolv..
under nästa lager är där grus stack ner en spackelspade och den bottnade inte.
Som sagt så är jag inte en golvläggare även om jag tänkte försöka haha.
Men vad tror du jag borde göra?

Grus/sand är inte ovanligt material. Dämpar ljud.

Om du vill att det blir bra så får du lägga om hela golvet. Eller ersätta trasiga stavar och lägga en matta över/ställa soffan där.

S
G grovspacklarn skrev:
Grus/sand är inte ovanligt material. Dämpar ljud.

Om du vill att det blir bra så får du lägga om hela golvet. Eller ersätta trasiga stavar och lägga en matta över/ställa soffan där.
Ok, ja jag vill att det ska bli bra men om jag vill lägga laminat golv hur ska jag då gå till väga? Måste jag ta bort allt ner till gruset? Och sen lägga spånskivor, foam, laminat?

Kan man inte fylla Igen det djupa med nya stavar sen limma tillbaka översta lagret jag fattas bara några bitar som bröts, så tänker att man kanske kan köpa och lägga det nya laminat golvet ovanpå? Detta rummet är lägre än dom andra så det är bara denna sidan av dörrkarmen som blir ett problem, dörren går högt över golvet.

Bästa svaret

Det golvet som finns nu är garanterat bättre kvalitet än många av dagens laminatgolv.

Visst kan du limma tillbaka de stavar som tagits loss och sedan något på det översta lagret så att det blir samma höjd överallt.
Sedan är det bara att rinna ut ett lager underlagspapp eller foam och lägga ett nytt laminatgolv.

Parkettgolvet går dessutom att slipa 2 eller 3 gånger beroende på hur tjockt det översta lagret är.
Så med lite pysslande så kan du säkert återställa så att det duger. Speciellt om du lägger det så att en eventuell nyansskillnad hamnar under soffan.

• Gilla
Skiim
  • Laddar…
Med allt som är uppbrutet tror jag det blir problem att sätta tillbaka. Jag tror också att det är ett klickgolv ovanpå ett undergolv. Ta bort klickgolvet och lämna undergolvet. Du behöver inte gå ända ner till gruset.

• Gilla
Skiim
  • Laddar…
S
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det golvet som finns nu är garanterat bättre kvalitet än många av dagens laminatgolv.

Visst kan du limma tillbaka de stavar som tagits loss och sedan något på det översta lagret så att det blir samma höjd överallt.
Sedan är det bara att rinna ut ett lager underlagspapp eller foam och lägga ett nytt laminatgolv
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Parkettgolvet går dessutom att slipa 2 eller 3 gånger beroende på hur tjockt det översta lagret är.
Så med lite pysslande så kan du säkert återställa så att det duger. Speciellt om du lägger det så att en eventuell nyansskillnad hamnar under soffan.
Översta lagret är 4mm.

Ja det kan man ju göra, Soffan går nästan hela vägen till balkong dörren så det är skit samma. det är typ 5bitar som är brutna.

Ska sova på saken. Tack för svar🙂🙏🏽

• Rum med trasigt trägolv, delvis avtäckt med verktyg runtom, bredvid balkongdörr och element. En burk och elkabel syns på golvet.
    Skapa konto
Det borde finnas en fanérskiva i en nyans som är rätt så nära det befintliga golvet om du behöver för att fylla i för det kommer att saknas.

Slitskikt kallas en produkt som borde passa. Det är bitar av olika träslag som används för att tillverka parkettgolv, som används för att laga skador.

S
A Avemo skrev:
Med allt som är uppbrutet tror jag det blir problem att sätta tillbaka. Jag tror också att det är ett klickgolv ovanpå ett undergolv. Ta bort klickgolvet och lämna undergolvet. Du behöver inte gå ända ner till gruset.
Jag förstår inte
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det borde finnas en fanérskiva i en nyans som är rätt så nära det befintliga golvet om du behöver för att fylla i för det kommer att saknas.

Slitskikt kallas en produkt som borde passa. Det är bitar av olika träslag som används för att tillverka parkettgolv, som används för att laga skador.
ska kolla upp det imorgon😃
Typiskt mig att bara ge mig på något och tänka att det ger det sig efterhand😂
Tack!🙂

Bra att det bara var ett parkettgolv du började bryta sönder. Hade varit värre om det var fjärrvärmeledningar eller elledningar som blev utsatta för renoveringslusten.

• Gilla
Skiim
  • Laddar…
S
A Avemo skrev:
Sätter man spik i klick golv? Där är regel under spiken.

• Skadat golv med spikhål och omgivande brädor samt en hammare till höger i bild.
    Skapa konto
  • En hammare på gröna trägolvbrädor med synliga spikar och ett regelverk under, nära ett borrat hål i brädorna.
    Skapa konto
S Skiim skrev:
Sätter man spik i klick golv? Där är regel under spiken.
Man spikade alla parkett förr, dagens klickgolv ska inte fästas alls då det kan börja bågna eller dela på sig av normala fuktskiftningar.

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.