H Hemmafix1 skrev:
Tack för peppen @Dowser4711! 😃

Majoriteten av stugorna som gått senaste året har legat mellan 200.000-250.000. Någon enstaka under och över. Som du är inne på tror jag att mycket av värdet också sätts utifrån antal fruktträd osv på tomten. Oklart hur stor del av värdet som huset står för. Tror inte att det kommer bli någon direkt vinstaffär för mig, utan snarare en investering i livskvalitet. Men vill ändå inte riskera att gå alltför mycket back om jag skulle behöva sälja de närmsta åren.
Om priset ligger där innebär det ju att du har en budget på ungefär 100' för att rusta upp stugan till samma nivå som övriga hus i området utan att gå back.

Och du kan också se det såhär:
Om du nu kan köpa den för "halva priset" jämfört med de övriga lotterna på området så är ju i stort sett hela husets "värde" borträknat i prissättningen.
Dvs, även om du bara eldar upp den befintliga byggnaden och sedan säljer så kommer du ju fortfarande mer eller mindre få tillbaka dina pengar.

Enda risken jag ser ekonomiskt för dig är om du anlitar en byggfirma som river och bygger ett nytt hus för 3-500'. Det kommer du inte få igen, men det är ju ingen som rekommenderar dig att göra heller.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.