Hej!
Jag har funderingar på att köpa en eftersatt kolonilott som enligt föreningen har ett stort renoveringsbehov. I min kommun är det jättelånga köer för att få köpa en stuga och jag ser detta som min chans att få en kolonilott i närtid.
Jag har varit och tittat på stugan utvändigt och min största oro är fasaden runt dörren, som inte ser bra ut. Det fattas även ett fönster till höger om dörren som täcks för med en otät träskiva (se bilder). Skulle ni kunna hjälpa mig att uppskatta hur illa detta är? Vilken arbetsinsats skulle krävas och har ni någon grov uppskattning om pris?
Jag planerar även att gå på en visning där man får träffa representant från föreningen och där man får gå in i stugan. Så jag tänkte även passa på och höra om ni har några tips på vad jag ska titta efter? Något som jag ska fråga om? Stugan har även i källare, något kopplat till det att tänka på?
Oerhört tacksam om någon kan ta sig tiden att hjälpa mig ☺️
Jag har funderingar på att köpa en eftersatt kolonilott som enligt föreningen har ett stort renoveringsbehov. I min kommun är det jättelånga köer för att få köpa en stuga och jag ser detta som min chans att få en kolonilott i närtid.
Jag har varit och tittat på stugan utvändigt och min största oro är fasaden runt dörren, som inte ser bra ut. Det fattas även ett fönster till höger om dörren som täcks för med en otät träskiva (se bilder). Skulle ni kunna hjälpa mig att uppskatta hur illa detta är? Vilken arbetsinsats skulle krävas och har ni någon grov uppskattning om pris?
Jag planerar även att gå på en visning där man får träffa representant från föreningen och där man får gå in i stugan. Så jag tänkte även passa på och höra om ni har några tips på vad jag ska titta efter? Något som jag ska fråga om? Stugan har även i källare, något kopplat till det att tänka på?
Oerhört tacksam om någon kan ta sig tiden att hjälpa mig ☺️
Hej
Härligt att du kommer ge dig in i kolonilottsvärlden.
Utifrån skicket på bilderna hoppas jag att priset är lågt. För något säger mig att du kommer hitta mer saker som behöver renoveras.
En ny dörr och karm tror jag är enklast att sätta in. Borde gå att köpa begagnat på blocket till ett skäligt pris.
Även ett nytt fönster med mått som passar borde du kunna köpa begagnat.
Gör du sedan jobbet själv så kan det räcka med 5.000-10.000.
Ytterpanelen till vänster och höger om dörren ser ut att vara skadad. I alla fall de som sitter lägst.
Verkar vara rätt så murket bakom det som är trasigt.
Vad du kan fråga om är hur mycket du får göra med stugan och om det behövs lov från kommunen/föreningen att riva/renovera/bygga nytt.
Det syns en skorsten på taket. Fråga om de vet om den är i brukbart skick om det finns en eldstad i stugan.
Angående källaren så titta efter fukt eller tecken på tidigare fuktskador.
Känn på yterrväggarna om de är fuktiga eller torra.
Luktar det fräscht, jordkällare eller ruttnande kadaver.
Härligt att du kommer ge dig in i kolonilottsvärlden.
Utifrån skicket på bilderna hoppas jag att priset är lågt. För något säger mig att du kommer hitta mer saker som behöver renoveras.
En ny dörr och karm tror jag är enklast att sätta in. Borde gå att köpa begagnat på blocket till ett skäligt pris.
Även ett nytt fönster med mått som passar borde du kunna köpa begagnat.
Gör du sedan jobbet själv så kan det räcka med 5.000-10.000.
Ytterpanelen till vänster och höger om dörren ser ut att vara skadad. I alla fall de som sitter lägst.
Verkar vara rätt så murket bakom det som är trasigt.
Vad du kan fråga om är hur mycket du får göra med stugan och om det behövs lov från kommunen/föreningen att riva/renovera/bygga nytt.
Det syns en skorsten på taket. Fråga om de vet om den är i brukbart skick om det finns en eldstad i stugan.
Angående källaren så titta efter fukt eller tecken på tidigare fuktskador.
Känn på yterrväggarna om de är fuktiga eller torra.
Luktar det fräscht, jordkällare eller ruttnande kadaver.
Tack för input! Priset är lågt satt, mycket att göra även på tomten, och ska bli spännande att se insidan. Tror du att risken är stor att fukt spridit sig in under fasaden till höger och vänster om dörren så att panelen behöver tas bort och isolering, reglar mm bytas ut?Pjosk75 skrev:
Hej
Härligt att du kommer ge dig in i kolonilottsvärlden.
Utifrån skicket på bilderna hoppas jag att priset är lågt. För något säger mig att du kommer hitta mer saker som behöver renoveras.
En ny dörr och karm tror jag är enklast att sätta in. Borde gå att köpa begagnat på blocket till ett skäligt pris.
Även ett nytt fönster med mått som passar borde du kunna köpa begagnat.
Gör du sedan jobbet själv så kan det räcka med 5.000-10.000.
Ytterpanelen till vänster och höger om dörren ser ut att vara skadad. I alla fall de som sitter lägst.
Verkar vara rätt så murket bakom det som är trasigt.
Vad du kan fråga om är hur mycket du får göra med stugan och om det behövs lov från kommunen/föreningen att riva/renovera/bygga nytt.
Det syns en skorsten på taket. Fråga om de vet om den är i brukbart skick om det finns en eldstad i stugan.
Angående källaren så titta efter fukt eller tecken på tidigare fuktskador.
Känn på yterrväggarna om de är fuktiga eller torra.
Luktar det fräscht, jordkällare eller ruttnande kadaver.
Ja det stämmer att det är en skorsten, så misstänker att det finns någon form av öppen spis. Tack för tips på saker att fråga om.
Har tagit ett varv runt huset och tittat/knackat på ytterpanelen här och där och den låter och känns torr och hård. Så jag hoppas att det inte är några fler fuktskador, men ska som sagt bli spännande att se insidan.
Vet du om man brukar besiktiga kolonilotter innan köp?
Dottern köpte kolonilott med stuga från -30talet. Hennes erfarenhet är att man får räkna med att byggnaden är uppförd av spillvirke och "man tager vad msn haver". Hon har byggt om och bytt ut mycket. Det är inte stugan man betalar för utan trädgård/frihet/odlarglädje/grannumgänge ... och mycket annat. För hennes del ligger den centralt i storstad och det kostar.
Har TS dessutom källare (för potatis?) har väl stugan viss hög ålder. Gratulerar - om köpet blir av. Rolig husresa!
Har TS dessutom källare (för potatis?) har väl stugan viss hög ålder. Gratulerar - om köpet blir av. Rolig husresa!
Taket ser rätt rökt ut ovanför dörren. Jag gissar att det är en skada i taket som lett till att väggen är så dåliga. Skulle även misstänka att det finns skador i golvet. Var beredd på att det kan vara ett rätt så omfattande arbete att få ordning på stugan. Kan bli en rolig utmaning 
Att ta in besiktningsman verkar over-kill. Det är bättre med oisolerad stuga. Normalt får man ju inte vistas där under vinterhalvåret. I vissa fall kan kommunen kräva bygglov - fråga föreningen och gå vidare till stadens bygglovsenhet om du avser göra stora förändringar.
Kolla om el är indraget. Om inte blir månadskostnaden lägre! (Dottern blir nu självförsörjande med solpaneler.) Finns vatten draget till stugan? Det är trevligt att slippa använda områdets gemensamma toa. Dessa delar påverkar naturligtvis priset.
Läs igenom föreningens stadgar innan köp.
Det kan vara bra att kolla om koloniområdet inte ligger i riskområde vad avser stadens byggplaner. Har den någon form av bevarandemärkning är det bra. Kolonitäppa med hus har ju inget skydd som tex hus med tomtavgäld.
Vilken kommun gäller det?
Kolla om el är indraget. Om inte blir månadskostnaden lägre! (Dottern blir nu självförsörjande med solpaneler.) Finns vatten draget till stugan? Det är trevligt att slippa använda områdets gemensamma toa. Dessa delar påverkar naturligtvis priset.
Läs igenom föreningens stadgar innan köp.
Det kan vara bra att kolla om koloniområdet inte ligger i riskområde vad avser stadens byggplaner. Har den någon form av bevarandemärkning är det bra. Kolonitäppa med hus har ju inget skydd som tex hus med tomtavgäld.
Vilken kommun gäller det?
Redigerat:
Håller med centano.
Skadan lär ha orsakats av läckande tak.
Jag skulle räkna med att taket behöver fixas, väggen och räkna med åtm en meter mer av väggen utanför där du ser att det är skadat. Sen har ju vattnet troligtvis fortsatt ner till golvet, så det får du räkna med att kunna behöva åtgärda och. Så illa det ser ut får du räkna med att det kan ganska troligt vara även skadat i stommen på sina ställen.
Skadan lär ha orsakats av läckande tak.
Jag skulle räkna med att taket behöver fixas, väggen och räkna med åtm en meter mer av väggen utanför där du ser att det är skadat. Sen har ju vattnet troligtvis fortsatt ner till golvet, så det får du räkna med att kunna behöva åtgärda och. Så illa det ser ut får du räkna med att det kan ganska troligt vara även skadat i stommen på sina ställen.
Jag skulle räkna på ”tomtpris” minus kostnad för rivning och bortforsling. Är det då priset fortfarande lägre så köp annars fundera på vad det är värt men räkna med ekonomisk förlust. Med andra ord, det kanske inte är en sund ekonomisk investering men nog så god för välbefinnandet. Kommer det aldrig ut lediga lotter där man vill ha en så kanske det är värt att slanta ut kan ju ta många år innan det dyker upp något igen (beroende på vart det är).
Tack alla! Många bra tips på saker att titta på under visningen. Och väldigt bra input om att fukten troligtvis kommer från taket. Låter rimligt. Kommer ta en noggrann titt på tak och golv och försöka skapa mig en bild av hur mycket som ev. behöver bytas ut. Riva stugan och bygga nytt känns nog som ett lite väl stort projekt tror jag, men får fundera några varv till på hur jag ställer mig till det.. 😊
Äh, stugan är inte i något vidare skick just nu, men det gör ju att du inte behöver lägga några stora pengar på att renovera upp den till "bruksskick" i stort sett oavsett hur illa det ser ut i övrigt.
(Okej, om det inte visar sig vara ett stort hål i taket, röta och mögel inomhus och ruttna golvbjälkar över källaren)
Dvs, du kan köpa en begagnad dörr, jaga material på lokala Facebook-grupper och så vidare.
Dessutom är det ett utmärkt projekt att börja öva själv på vad du klarar att fixa själv.
Misstag kommer inte resultera i att du får hundratusentals kronor i reparationsavgifter och du kan åka hem precis när du känner för det.
Sedan kan du ju känna in och komma fram till hur du *egentligen* skulle vilja ha det och antingen bygga om eller bygga nytt om några år.
Är du intresserad så skulle jag säga att det bara är att ta den, visning eller ej.
Worst case är ju att riva och bygga nytt och inte ens det känns som någon extrem kostnad i sammanhanget.
(Okej, om det inte visar sig vara ett stort hål i taket, röta och mögel inomhus och ruttna golvbjälkar över källaren)
Dvs, du kan köpa en begagnad dörr, jaga material på lokala Facebook-grupper och så vidare.
Dessutom är det ett utmärkt projekt att börja öva själv på vad du klarar att fixa själv.
Misstag kommer inte resultera i att du får hundratusentals kronor i reparationsavgifter och du kan åka hem precis när du känner för det.
Sedan kan du ju känna in och komma fram till hur du *egentligen* skulle vilja ha det och antingen bygga om eller bygga nytt om några år.
Är du intresserad så skulle jag säga att det bara är att ta den, visning eller ej.
Worst case är ju att riva och bygga nytt och inte ens det känns som någon extrem kostnad i sammanhanget.
Tack för peppen @Dowser4711! 😃
Majoriteten av stugorna som gått senaste året har legat mellan 200.000-250.000. Någon enstaka under och över. Som du är inne på tror jag att mycket av värdet också sätts utifrån antal fruktträd osv på tomten. Oklart hur stor del av värdet som huset står för. Tror inte att det kommer bli någon direkt vinstaffär för mig, utan snarare en investering i livskvalitet. Men vill ändå inte riskera att gå alltför mycket back om jag skulle behöva sälja de närmsta åren.
Majoriteten av stugorna som gått senaste året har legat mellan 200.000-250.000. Någon enstaka under och över. Som du är inne på tror jag att mycket av värdet också sätts utifrån antal fruktträd osv på tomten. Oklart hur stor del av värdet som huset står för. Tror inte att det kommer bli någon direkt vinstaffär för mig, utan snarare en investering i livskvalitet. Men vill ändå inte riskera att gå alltför mycket back om jag skulle behöva sälja de närmsta åren.



