Hej,
Har varit och tittat på ett hus där handdukstorken sitter alldeles intill duschutrymmet och började då fundera hur reglerna egentligen är där. Jag har sökt runt en hel del och tycker uppgifterna ibland är svårtydda och ibland motsägelsefulla. Tänkte att det fanns någon kunnig vänlig själ här som kan reda ut detta. 🙂 Jag tänker att det borde vara ok om en elektriker har installerat den, men jag kan inte släppa det riktigt.
Duschen är i ett hörn och har en duschvägg framför ut mot resten av rummet, men bredvid duschen, alltså på samma vägg som den är monterad, är det helt öppet och det är där handdukstorken är placerad, kanske 70-80 cm från själva duschen. Vad jag kan förstå så är modellen en INR Bow med IP-klass 44, dubbelisolerad.
Har varit och tittat på ett hus där handdukstorken sitter alldeles intill duschutrymmet och började då fundera hur reglerna egentligen är där. Jag har sökt runt en hel del och tycker uppgifterna ibland är svårtydda och ibland motsägelsefulla. Tänkte att det fanns någon kunnig vänlig själ här som kan reda ut detta. 🙂 Jag tänker att det borde vara ok om en elektriker har installerat den, men jag kan inte släppa det riktigt.
Duschen är i ett hörn och har en duschvägg framför ut mot resten av rummet, men bredvid duschen, alltså på samma vägg som den är monterad, är det helt öppet och det är där handdukstorken är placerad, kanske 70-80 cm från själva duschen. Vad jag kan förstå så är modellen en INR Bow med IP-klass 44, dubbelisolerad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 249 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 249 inlägg
Det finns regler för vägguttag. Är handdukstorken ansluten med en sladd till ett vägguttag?
Vägguttag får finnas minst 120 cm från takduschen/duschmunstyckets normala plats.
Om däremot handdukstorken är ansluten dold, dvs. vattenskyddas, så går det alldeles utmärkt att ha handdukstorken alldeles bredvid duschen, inkl. om det stänker vatten på den.
Vägguttag får finnas minst 120 cm från takduschen/duschmunstyckets normala plats.
Om däremot handdukstorken är ansluten dold, dvs. vattenskyddas, så går det alldeles utmärkt att ha handdukstorken alldeles bredvid duschen, inkl. om det stänker vatten på den.
Fint, tack så mycket för svar. Den är inte ansluten med sladd till vägguttag utan sitter med dold anslutning. Jag såg dock nu att det står i monteringsanvisningen för just den handdukstorken "Kan installeras i Zone 2". Vad gäller då?BirgitS skrev:
Det finns regler för vägguttag. Är handdukstorken ansluten med en sladd till ett vägguttag?
Zon 0 och zon 1 är inne i duschen, 120 cm radie från duschhuvudets normalposition.
Zon 2 finns bara när man har badkar.
Zon 2 finns bara när man har badkar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 249 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 249 inlägg
Zon 2 är från just utanför duschen och 60 cm bort som bilden på sidan 3 visar.
IP-klass 44 innebär att handdukstorken är skyddad mot strilande vatten från alla vinklar, men inte spolande vatten.
https://www.inr.se/globalassets/pim/documents/monteringsanvisning-bow-handdukstork-sv-151199.pdf
IP-klass 44 innebär att handdukstorken är skyddad mot strilande vatten från alla vinklar, men inte spolande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.inr.se/globalassets/pim/documents/monteringsanvisning-bow-handdukstork-sv-151199.pdf
Jag tolkade den bilden som att det var en duschhörna som var avgränsningen till zon 2 och det fanns ju inte någon sådan i mitt fall. Är det då 120 cm radie från duschhuvudet som gäller? Isf är det felaktigt och vi borde kunna kräva att det åtgärdas, eller?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 249 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 249 inlägg
Om du köper huset så köper du huset inkl. nuvarande utseende på badrummet och du kan inte kräva att någon gör om åt dig. Om du inte vill ha det som det är gjort så får du sätta ditt maxpris utifrån det och om du då får köpa huset får du själv bekosta att det görs om.
Demmpa skrev:
Tack så mycket. Vad jag förstår så är det gjort enligt Svensk elstandard, men av någon anledning tycker inte tillverkaren att deras produkt är tillräckligt säker ändå... Får man tycka att det är lite knepigt det här?Demmpa skrev:
Ja, det lär väl inte vara någon större fara egentligen, men jag kan ju fråga varför de gjort som de gjort.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara