7 922 läst ·
42 svar
8k läst
42 svar
Stopp i avloppet, men jag förstår inte var/hur.
Jag är tacksam för alla svar. Tack så mycket allihop.
Du kan inte låna tvätt+spolslang av grannen eller nåt? Blir snabbt dyrt att vara stamkund hos spolfirman, i synnerhet om det blir jourjobb. Låter ju som något du lätt fixar själv med rätt grejor och om det fortsätter bråka kommer du snabbt få en känsla för var felet ligger.I BiggusDickus skrev:
Man behöver ju inte bli stamkund, en spolning + filmning så har man nästintill full koll på vad och var felet ligger och kan åtgärda det ganska snabbt, antingen själv eller med hjälp av hantverkare.C cpalm skrev:
Spolbil med kamera låter som rätt väg att gå. Innan du gör det kan du dock testa en metod som möjligen, kanske, eventuellt med mycket tur kan hjälpa. (Den har hjälpt mig men du märker säkert på formuleringen att man ska ha tur...
)
Dra på så varmt vatten du kan i alla kranar du kan och låt det rinna läääänge. Kan du ställa upp temperaturen som ges av varmvattenberedaren så gör det. OM det är en fettklump som satt sig någonstans så kan den lösas upp av stora mängder riktigt varmt vatten. Om man har tur. Riktigt stor tur. Värt ett försök.
Dra på så varmt vatten du kan i alla kranar du kan och låt det rinna läääänge. Kan du ställa upp temperaturen som ges av varmvattenberedaren så gör det. OM det är en fettklump som satt sig någonstans så kan den lösas upp av stora mängder riktigt varmt vatten. Om man har tur. Riktigt stor tur. Värt ett försök.
Som husägare är det typ aldrig fel med en högtryckstvätt, det är aldrig fel med en avloppsrensslang till den heller.
Om du köper en, ta en som klarar 60° varmt vatten.
Någonstans mellan huset och överlämningspunkten (ca 0,5m utanför tomtgränsen) till VA-ägaren så bör du ha en spolbrunn. Den kan vara begravd i rabatten/gräsmattan/plattgången/etc. Försök att lokalisera den, då kan du se hur vattnet rinner där, du kan även köra med rensfjärden där igenom.
Någonstans mellan huset och överlämningspunkten (ca 0,5m utanför tomtgränsen) till VA-ägaren så bör du ha en spolbrunn. Den kan vara begravd i rabatten/gräsmattan/plattgången/etc. Försök att lokalisera den, då kan du se hur vattnet rinner där, du kan även köra med rensfjärden där igenom.
Nä, det är sant. Men jag vet hur det kan bli med prioriteringar, hantverkare som inte får tummen ur osv.P Prodigys skrev:
Har haft samma problem flera ggr. Fick hjälp med spolning två gånger men lät sen firman filma avloppet. Det visade sig var ett trasigt cementrör en meter utanför huset.
När jag sen gjorde stambyten på egen hand upptäckte jag att rören inte gick som jag trodde. Köket hade en egen avloppsstam.
Inte lätt med gamla hus.
När jag sen gjorde stambyten på egen hand upptäckte jag att rören inte gick som jag trodde. Köket hade en egen avloppsstam.
Inte lätt med gamla hus.
Jag har provat det utan något resultat.T ToRy skrev:Spolbil med kamera låter som rätt väg att gå. Innan du gör det kan du dock testa en metod som möjligen, kanske, eventuellt med mycket tur kan hjälpa. (Den har hjälpt mig men du märker säkert på formuleringen att man ska ha tur...)
Det får bli spolning och filmning av avloppet så får jag reda på hur det ser ut och om det är något permanent som behöver åtgärdas.
VI har ganska nyligen flyttat till huset, men högtryckstvätt står på inköpslistan. Det kanske får prioriteras lite högre nu. Fast vi börjar med att filma avloppet.Demmpa skrev:
Som husägare är det typ aldrig fel med en högtryckstvätt, det är aldrig fel med en avloppsrensslang till den heller.
Kanske är något liknande här. Huset är från 30-talet så nog finns det risk för dåliga rör.K Kalarne skrev:Har haft samma problem flera ggr. Fick hjälp med spolning två gånger men lät sen firman filma avloppet. Det visade sig var ett trasigt cementrör en meter utanför huset.
Inte lätt med gamla hus.
Sådär. Nu har jag en upplösning på den här historien. Ifall det är någon som är nyfiken.
Jag kontaktade en firma för att komma hit och spola samt filma. Det var en besvikelse till firma. Jag pratade med en tjej som skulle komma ut. Vi bokade 13.00 i onsdags. Jag tog en halvdag semester eftersom sambon hade viktiga möten. Jag är helt säker på datumet och tiden eftersom jag dubbelkollade för att vara säker att det fungerade med mitt jobb. Det dyker inte upp någon i onsdags och ingen svarar när jag försöker ringa dem. Till slut får jag tag VD:n för företaget som bland annat säger att hon inte kan se jobb som hennes anställda har bokat. Däremot kunde hon se via gps:en att den här anställda som jag hade pratat med fortfarande var ute på jobb och eftersom de slutar vid 16.00 så fanns det ingen möjlighet att komma denna dag. Hon frågade om de fick komma nästa dag klockan 13.00 istället. Eftersom jag inte kunde ta semester då så kollade jag med min sambo som ringde upp VD:n. Då sa VD:n att hon såg på sin dator att att det var överenskommet att de skulle komma på torsdagen och inte onsdagen. Samma dator som hon sa till mig att det inte gick att se vilka jobb de anställda hade bokat in. Hur som helst så tar min sambo ledigt på eftermiddagen för att ta emot dem. Vid 14.00 ringer hon dem och de säger att de sitter i bilen och är på väg. Resan tar vanligtvis 15-20 minuter, men vid 16.30 har de fortfarande inte kommit. Jag hinner hem från jobbet och vi ringer dem igen som säger att de är på väg. Vid ca 17.00 kommer de äntligen. De är två stycken och båda har en översittarstil och är arroganta. De suckar ljudligt när de frågar om var avluftningen sitter och jag inte kan svara. Tillslut stoppar de ner slangen och spolar loss stoppet. Sen filmar de avloppet. Det visade sig att det är en skarv som sitter lite avigt, en sättning kan ha orsakat en spricka, men det gick inte att se pga vatten och nära den kommunala delen fanns en spricka. Det verkar som att vi är tvugna att byta ut det gamla röret som går från huset till gatan. Sen försöker de sälja in en vakumfilming för ytterligare ett par tusenlappar, men när jag frågar vad det är för nytta med det så backar de.
Så där. Vi kommer att ha fortsätta som vanligt tills det blir för många eller för stort stopp. DÅ får vi byta ut de gamla rören.
Jag kontaktade en firma för att komma hit och spola samt filma. Det var en besvikelse till firma. Jag pratade med en tjej som skulle komma ut. Vi bokade 13.00 i onsdags. Jag tog en halvdag semester eftersom sambon hade viktiga möten. Jag är helt säker på datumet och tiden eftersom jag dubbelkollade för att vara säker att det fungerade med mitt jobb. Det dyker inte upp någon i onsdags och ingen svarar när jag försöker ringa dem. Till slut får jag tag VD:n för företaget som bland annat säger att hon inte kan se jobb som hennes anställda har bokat. Däremot kunde hon se via gps:en att den här anställda som jag hade pratat med fortfarande var ute på jobb och eftersom de slutar vid 16.00 så fanns det ingen möjlighet att komma denna dag. Hon frågade om de fick komma nästa dag klockan 13.00 istället. Eftersom jag inte kunde ta semester då så kollade jag med min sambo som ringde upp VD:n. Då sa VD:n att hon såg på sin dator att att det var överenskommet att de skulle komma på torsdagen och inte onsdagen. Samma dator som hon sa till mig att det inte gick att se vilka jobb de anställda hade bokat in. Hur som helst så tar min sambo ledigt på eftermiddagen för att ta emot dem. Vid 14.00 ringer hon dem och de säger att de sitter i bilen och är på väg. Resan tar vanligtvis 15-20 minuter, men vid 16.30 har de fortfarande inte kommit. Jag hinner hem från jobbet och vi ringer dem igen som säger att de är på väg. Vid ca 17.00 kommer de äntligen. De är två stycken och båda har en översittarstil och är arroganta. De suckar ljudligt när de frågar om var avluftningen sitter och jag inte kan svara. Tillslut stoppar de ner slangen och spolar loss stoppet. Sen filmar de avloppet. Det visade sig att det är en skarv som sitter lite avigt, en sättning kan ha orsakat en spricka, men det gick inte att se pga vatten och nära den kommunala delen fanns en spricka. Det verkar som att vi är tvugna att byta ut det gamla röret som går från huset till gatan. Sen försöker de sälja in en vakumfilming för ytterligare ett par tusenlappar, men när jag frågar vad det är för nytta med det så backar de.
Så där. Vi kommer att ha fortsätta som vanligt tills det blir för många eller för stort stopp. DÅ får vi byta ut de gamla rören.
Vakumfilmning?I BiggusDickus skrev:Sådär. Nu har jag en upplösning på den här historien. Ifall det är någon som är nyfiken.
Fick du en kopia på rörinspektionen eller någon dokumentation?
Det kallas säkert inte för vakuumfilmning, men hon pratade om att ta dit en annan sorts bil som hade ett munstycke som både sög och filmade. Den skapade vakuum i rören på något sätt för att kunna suga ut vatten och grus. I min värld låter det egentligen bara som en stor våtdammsugare.Alsterfält skrev:
Nej jag fick ingen dokumentation eller film. När det gäller filmingen så pratade de, första gången jag ringde, om att det fanns två olika alternativ vid inspektion. Den ena metoden var billigare, men då fick man ingen kopia på filmen. Så jag väntar på fakturan för att se vad de har tagit betalt för. Är det någon annan sorts dokumentation som är bra att kräva?