Hej!

Östberg Heru 100 ESC NeXT Gen från 2022.

Efter byte av motorer i vårt aggregat hade inställningar för motorerna återgått till fabriksinställningarna.
Finns det någon bra ”standardinställning” man kan sätta de på?
Huset är 2 plan souterräng, om 70 kvm / plan.
Övervåning tar frånluft från kök samt ett badrum, på övervåning har vi 4 tilluftsdon, samt 2 tilluftsdon på nedervåning.

Mats-S
Finns egentligen inga "standardinställningar", allt beror på massa lokala faktorer som storlek på huset, planlösningar, antal personer och deras levnadsstil i hushållet, mm. mm.

Testa olika inställningar och utvärdera hur känslan är med luftkvaliteten. Notera även eventuell kondens på fönster, permanent fukt i badrummet mm. Det gäller att hitta ett läge där du har fullgod ventilation, men detta utan att du kör fläktarna onödigt hårt.
Såg även att du har en app till den, kanske har lite mera förfinade inställningar som du kan göra med utgångspunkt för hur ni nyttjar huset 🤔

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det bästa är såklart att ta kontakt med en firma som kan göra en injustering. Det kanske firman som bytte motorerna kan hjälpa till med. Det brukar gå relativt fort för de som kan.

Jag skulle passa mig för att gissa för mycket med inställningarna, särskilt balansen mellan till- och frånluft. Du vill helst ha en bra balans, men absolut inte övertryck i huset, vilket innebär att fuktig luft pressas ut i väggar och springor och kondenserar.

• Gilla
Bigfoot och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag är ju lite påläst då jag är uppvuxen med FTX, just nu kör jag ca 15 % högre på frånluften

• Gilla
BearTheFear
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Finns egentligen inga "standardinställningar", allt beror på massa lokala faktorer som storlek på huset, planlösningar, antal personer och deras levnadsstil i hushållet, mm. mm.

Testa olika inställningar och utvärdera hur känslan är med luftkvaliteten. Notera även eventuell kondens på fönster, permanent fukt i badrummet mm. Det gäller att hitta ett läge där du har fullgod ventilation, men detta utan att du kör fläktarna onödigt hårt.
Såg även att du har en app till den, kanske har lite mera förfinade inställningar som du kan göra med utgångspunkt för hur ni nyttjar huset 🤔
Halloj, vi har ingen app utan jag styr inställningarna via en trådlös modul, men man kan göra väldigt mycket inställningar där

Snailman
F funkisklasse skrev:
Hej!

Efter byte av motorer i vårt aggregat hade inställningar för motorerna återgått till fabriksinställningarna.
Övervåning tar frånluft från kök samt ett badrum, på övervåning har vi 4 tilluftsdon, samt 2 tilluftsdon på nedervåning.
Heru 130 här jag monterade rören och aggregaten själv, så minns inte så bra då det var en del år sedan, tror det stod luftflödet på ritningen, så det var nog enda inställningen jag gjorde, beställde ritning och rör via Alig, och sen behövde nåt protokoll (separat) så nån mätte luftflödet från ventilerna och ställde in ventilerna

Meckat en del med vårat FTX.

En mättekniker inom många områden, främst inom industri hjälpte mig.
Han hade ett micromanometer och Prandeltrör som han kunde mäta och beräkna totala luftflödet i t ex luftrör. Luften står bl a stilla vid rörens innerväggar. Så det krävdes en viss erfarenhet...

Ser att det säljs billiga användbara luftflödesmätare på bl a Temu.

Det som hela tiden s a s stod i fokus vid injustering av total till- och frånluft i en bostad är att det vanligtvis ska vara ett litet undertryck inne i huset gentemot luften på utsidan.
Så ökar man tillflödet så måste frånluften ökas, så att undertrycket blir det man bestämmer från början.
I mitt fall - 2 Pa gentemot uteluften.

Numer är min vän borta, men jag fick överta mätutrustning en. Så jag har koll.

Köksfläkten är i te kopplat till FTX. Då när just den används så ökar undertrycket i huset. Dock aldrig märkt att luft från toaletter dragits in i andra utrymmen i huset.
Alltså FTX frånluft från toaletter och våtrum. Tilluft till vardagsrum sovrum och kontor.

Har funkat fint i många år nu.

Redigerat:
F funkisklasse skrev:
Tack för svar! Jag är ju lite påläst då jag är uppvuxen med FTX, just nu kör jag ca 15 % högre på frånluften
Kosta på dig en injustering i stället för att jämföra procentsiffror. Fläktarna jobbar med olika förutsättningar.

Läste styr och regler i ungdomen. Så intresse och lite kunskap finns det.

Jag vet om folk som anlitat ventillationstekniker. Det första de gör är att öppna en ytterdörr lite på glänt och observera om dörren så att säga sugs innåt. Säger då att undertrycket i huset är ok!
Tycker själv, att det är en väl grov mätmetod.

- Här är mina mätprylar som amatör. Men de visar rimliga värden, vad jag kan konstatera.

Verktyg för luftflödesmätning: en digital anemometer, kompaktmätare, två svarta kablar och en L-formad sond på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på spetsen av ett metallrör, suddig bakgrund med mätinstrument på ett bord.
Skapa konto
Närbild av en blank metalldel, möjligen en del av amatörens mätutrustning för att kontrollera undertryck i ett hus.
Skapa konto
Hand håller en digital anemometer nära en orange kon på ett bord.
Skapa konto
Hand håller en luftflödesmätare med orange tratt och digital display, placerad på ett bord med mätkablar och mätverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Kosta på dig en injustering i stället för att jämföra procentsiffror. Fläktarna jobbar med olika förutsättningar.
Alltså procentsatserna i tillhörande fjärrkontroller mm som visas är bara en grov indikering, eller rättare sagt en indikering av varvtalet för fläktarna. Där 100 är max.
I var fall på enklare FTX.

Så enda raka är att mäta luftflöden till o från genom alla stoser. För att sedan sammantaget kunna bedöma om de är tillräckliga.

Samt mäta lämpligt undertryck i huset.

Vad händer om det är övertryck?

Fråga tillkallad mättekniker vilket tryck som finns i huset😁

Kliar denne sig i huvudet, så byt tekniker.

F funkisklasse skrev:
Hej!

Övervåning tar frånluft från kök samt ett badrum, på övervåning har vi 4 tilluftsdon, samt 2 tilluftsdon på nedervåning. har en mycket bra hemsida
Ostberg har en mycket bra hemsida med dynamiska diagram o data
https://fsp.ostberg.com/products/4972/heru-100-s-ec-y2/?lang=se&country_code=se

Under "diagram" så visas luftdata relativt varvtal på fläktar Så bättre data än så är det svårt att komma utan flödesinställningar på plats

H Håbbe01 skrev:
Ostberg har en mycket bra hemsida med dynamiska diagram o data
[länk]

Under "diagram" så visas luftdata relativt varvtal på fläktar Så bättre data än så är det svårt att komma utan flödesinställningar på plats
Det förutsätter ju att man vet tryckfallen i systemet för att det ska vara till någon större nytta.

B Bigfoot skrev:
Det förutsätter ju att man vet tryckfallen i systemet för att det ska vara till någon större nytta.
Tänkte det bättre en ren kill gissning dock

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.