Hej,

Vi är relativt nyinflyttade i hus och har mögelproblematik på vinden till huset. Idag finns det endast pax-fläktar i badrummen, annars självdrag. Huset är från 1950 och från början oljeeldat, idag har vi satt in en bergvärmepump. Totalt 210m2 över två våningar (inredd källare/suterängplan), två badrum, tvättstuga, 4 sovrum, 3 "övriga" rum.

För att få bukt med fuktproblematiken på vinden samt få lite bättre inomhusluft har vi kikat på ett FTX-system och fått en offert på ca 120k. Jag som inte har någon koll alls, verkar nedanstående offert rimlig? Något som saknas? OVK vet jag måste göras och kan köpas till av samma firma för 5000kr ink moms.

Lösning/arbetsbeskrivning

1. Installation av 1 st nytt FTX-aggregat (Systemair VSR 500): https://www.ahlsell.se/products/ven...egat/aggregat-systemair/sidoanslutet/19056531
  2. Hur många tilluft? 6-7 st
  3. Hur många frånluft? 5 st
  4. Rördragning till rum (tilluft & frånluft) enligt överenskommelse med kund
  5. Projektering av luftflöde
  6. Rördragning till Avluft/Uteluft Kombiväggdon/Takhuv
  7. Isolering av samtliga kanaler i kalla utrymmen med 50 mm kondens matta
  8. Installation av ett tillhörande styrpanel till aggregatet
  9. Installation av ett kombidon som hanterar ute samt avluften
  10. Installation av justerbara don i samtliga rum
  11. Installation av 6 st ljuddämpare
  12. Driftsättning samt injustering av hela systemet
  13. Digitalt protokoll per mail av tekniker på plats
  14. Garanti på aggregat: 2 år
  15. Håltagare ingår i priset
  16. Elektriker ingår i priset

Jag tycker det ser bra ut... Jag har fått offert för motsvarande men lite mindre hus ca 180m2 för 140k. Beror lite på förutsättningar för att dra rör m.m, som om hur mycket som ingår med återställande av väggar / tak m.m efter dragningar!

Maxizor Maxizor skrev:
Jag tycker det ser bra ut... Jag har fått offert för motsvarande men lite mindre hus ca 180m2 för 140k. Beror lite på förutsättningar för att dra rör m.m, som om hur mycket som ingår med återställande av väggar / tak m.m efter dragningar!
Tack! Inget ingår gällande återställning utan det får jag göra själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.