Jag ska bygga ett förråd på 15kvm och jag undrar om jag kan ställa regelstomen direkt på golvreglarna/bärlinan eller om jag ska sätta golvskivan först och sen ställa alltihop på den?

Det verkar finnas lite olika förslag?

Att ställa direkt på bärlinan:
  • Enklare och ger möjlighet att sätta in eller byta golv i efterhand
  • Golvet kanske kan svikta lite på kortsidan där det inte finns golvregel. CC=60.

Ställa på golvskivan:
  • Stabilare golv.
  • Större risk för fukt i golvet som inte kan bytas ut då.

Vad tycker ni? Jag har byggt ramen med bärlina/golvreglar redan. Den står på stolphållare på plintar, dvs ingen fukt kommer upp från plinten. Sen tänkte jag ha lite grus och plastmatta på marken för att hindra mer fukt.

EDIT: Jag såg Träguidens förslag att sätta stomen direkt på syllen: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4689&contextPage=5946

• stome_pa_reglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stome_pa_galv.png
Redigerat:
Jag skulle ställt direkt på bärlinan. Men, lägg in en regel till efter kortsidan så du får stöd för golvet strax innan väggen.

Tack för snabbt svar! Jo, jag funderade på det. Det kan jag ju sätta in i efterhand då.. Har lite brottom att få upp stome och tak nämligen.

Jag la golvskivan först för att det gick snabbast. Fick dock vara extra noga att täcka bygget när det regnade, spånskivan är ju lite känsligare för regn än bara en regelstomme.

Ställer du stommen direkt på bärlinan så ska du nog kortla mellan golvreglarna så spånskivan får stöd under på alla sidor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.