443 läst ·
6 svar
443 läst
6 svar
Stolpar direkt på trall
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ska bygga ett uterum till helgen, men har en fundering hur man ska göra med stolparna då det är de som är mest fuktutsatta.
De ska stå på trallen som har bärande reglar/plintar under. Men frågan är:
1 Stolpar direkt på trall
2 Pallningsbrickor i plast mellan stolpe och trall
3 Något metall mellanlägg mellan stolpe och trall
Andra tips?
De ska stå på trallen som har bärande reglar/plintar under. Men frågan är:
1 Stolpar direkt på trall
2 Pallningsbrickor i plast mellan stolpe och trall
3 Något metall mellanlägg mellan stolpe och trall
Andra tips?
Hur tänkte du fästa stolparna?
Jag hade sett till att det finns en regel under trallen att ställa stolpen på.
Dom gånger jag har byggt så har jag tagit 2st 45x95 och gjort stolpar av och gjort den ena längre så man kan skruva den in i regeln medans den andra vilar ovanpå.
Jag hade sett till att det finns en regel under trallen att ställa stolpen på.
Dom gånger jag har byggt så har jag tagit 2st 45x95 och gjort stolpar av och gjort den ena längre så man kan skruva den in i regeln medans den andra vilar ovanpå.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
De ska skruvas ner i trall och regel.maah skrev:
Det är ett färdigt uterum med limträ stolpar 115x115 som ska stå på golvet om höjden för skjutpartier är ska bli rätt.
Svåra med uterummen på bef. trall är att få det "tätt" dvs att vatten inte driver in, pallar man upp stolpen är det fri väg för vattnet in. Rimligtvis bör man göra något bleck runt stolpen som förhindrar vattnet att driva in under.maah skrev:
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har också funderat på det, men tänker en tätning av glipan på insidan av stolpen bör räcka.ingenjören101 skrev:
Sen står alla stolpar och glaspartier på en trallbräda som går på tvären, fri från trallen innanför och utanför. Så inga hela brädor som går utifrån och in.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ok, misstänkte det. Låter bra.maah skrev:
Har målat med grundolja/grundfärgs kombo, 5 lager vått i vått. Följt av 3 lager täckfärg för att va säker.
Klicka här för att svara