K
Hej!

Bakom bostadshuset på vår fastighet finns en gammal stödmur. Troligen från -79 då huset byggdes. Muren har säkert varit dålig länge, men för 5 år sedan hade förre ägaren en grävare på plats och den körde lite väl nära muren, och nu är den död.

Det finns tillräckligt med plats för en ny mur utanför den gamla. Det är ohyggligt med sten på fastigheten, så att schakta ur högsidan av muren för att få dit L-stöd är otänkbart. Jag söker en enkel och "billig" lösning (vi kommer inte bo här i >10år) - snäppet bättre än att sminka grisen.

Tacksam för förslag!!!

• Röd husfasad med gammal stödmur bredvid grusgång. I bakgrunden syns träd och stenar. En svart plastbehållare står på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal och delvis förstörd stödmur bakom ett hus, med synlig armering och mossbeläggning. Omgiven av röda byggnader och stenar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En gammal stödmur med skador och sprickor, omgiven av torrt gräs och grus. Murens skick tyder på behov av reparation eller ersättning.
    Skapa konto
  • Närbild på en gammal stödmur med tydliga sprickor och erosion vid basen, omgiven av jord och grus.
    Skapa konto
Gräv ut lite framför. Forma i etapper. Tombola. Gjut

Självklart med lagom med armering i

Frågor?

K
Appendix Appendix skrev:
Gräv ut lite framför. Forma i etapper. Tombola. Gjut

Självklart med lagom med armering i

Frågor?
Ja. 😅

Jag har försökt gräva lite i backen framför muren, men det är för stenigt för att komma någonstans. Hade en tanke om att gjuta någon form av sockel. Det verkar dock tufft att få till.
Halva muren är hyggligt hård. Borde jag knacka fram (bila) armeringen för att kunna fästa ihop armeringen till den nya muren med den gamla? Annat tips för att muren ska stå kvar?

Varför forma och gjuta i omgångar? Mer ekonomiskt pga mindre materialåtgång, men finns det andra skäl? Tänker att slutresultatet kanske ser lite tattigt ut (dock bättre än idag).

Hur djup bör muren lämpligen vara, av hållfasthetsskäl?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.