16 618 läst · 100 svar
17k läst
100 svar
Stockholmare och andra, aningen akut (Ny spånsug!)
Inte direktlänk, men deras katalog finns som pdf på dinair.se . Det blev MaxFloG F7 filter BxHxL 490x592x635 8 påsar på sidan 66. Samma filter förekommer i olika längder och med olika antal påsar. Längre filter ger mindre motstånd och mer filteryta att "mätta" innan filtret är slut. Fler påsar ger samma effekt. Vid 3000m3/h har filterna ett tryckfall på ca 0,1kpa. Eftersom jag kommer att ha 4 filter till spånsugen så tror/hoppas jag att effekten blir marginell.Shakula skrev:
hmm F7 låter lite väl grovt. Sitter ej vid datorn så jag gjorde en snabb googling. Det tar 72% av 0,5 micron och 88% av 1 micron. 99,9%av 10 micron .
Vad var skälet till att det blev F7 och inte finare tex F9 eller ännu hellre EU 10 (H10). H12 är lägsta klass av hepa.
Det kanske var så enkelt att dina filterstrumpor filtrerar så dåligt att ett finare filter skulle sättas igen direkt?
Tryckfal på 0,1 kpa. Det måste vara vid ett nytt filter. Hade dom några siffror på hur det ser ut när det är använt
Vad tänker du dig ha för filter i luftrenaren?
Vad var skälet till att det blev F7 och inte finare tex F9 eller ännu hellre EU 10 (H10). H12 är lägsta klass av hepa.
Det kanske var så enkelt att dina filterstrumpor filtrerar så dåligt att ett finare filter skulle sättas igen direkt?
Tryckfal på 0,1 kpa. Det måste vara vid ett nytt filter. Hade dom några siffror på hur det ser ut när det är använt
Vad tänker du dig ha för filter i luftrenaren?
Kuvertfilterna kan enkelt bytas till grövre/finare. F7 är standard för denna typ av spånsug och framförallt så har vi så mycket dammalstrande verksamhet som aldrig hamnar i filterna så att det kändes som sagt lite som att sila mygg.
Lufterenaren har samma filter som spånsugen, fast bara 2st.
Tryckfall på använt filter såg jag inga siffror på, får se hur det funkar. Har ju väldigt mkt filteryta så hoppas det funkar bra.
Lufterenaren har samma filter som spånsugen, fast bara 2st.
Tryckfall på använt filter såg jag inga siffror på, får se hur det funkar. Har ju väldigt mkt filteryta så hoppas det funkar bra.
Då är det större anledning att köra finare filter. Så att det som hamnar i spånsugen inte dammar ner mera i verkstan. Du som arbetar mycket i furu som är relativt cancerogent borde sätta lite finare filter kan jag tycka. Visserligen är det som du säger att det dammar runt maskinerna. Men det går faktiskt att göra något åt det. Till luftrenare finns det ingen som helst anledning att köra dom filterna. För den kommer inte att rena luften mera än spånsugen. Då kan du lika gärna köra spånsugen en kvart extra. Visserligen drar den lite mera ström.
Dammet runt maskinerna är utan tvekan det största problemet. Hepa-klassning kvittar om någon står bredvid och handslipar tex. Luftrenaren är till nytta även m samma filter som spånsugen. Dels suger de från olika ställen, dels sprider de den filtrerade luften på olika ställen. Men framförallt är filtrets reningsgrad i % mätt per genomströmning såvitt jag har förstått. Dra luften genom filterna många gånger så fångar du mer damm.pär h skrev:Då är det större anledning att köra finare filter. Så att det som hamnar i spånsugen inte dammar ner mera i verkstan. Du som arbetar mycket i furu som är relativt cancerogent borde sätta lite finare filter kan jag tycka. Visserligen är det som du säger att det dammar runt maskinerna. Men det går faktiskt att göra något åt det. Till luftrenare finns det ingen som helst anledning att köra dom filterna. För den kommer inte att rena luften mera än spånsugen. Då kan du lika gärna köra spånsugen en kvart extra. Visserligen drar den lite mera ström.
Vist är det så att filterna sätts igen och filtrerar bättre. Jag tycker inte du ska ha hepa klassat det har vi pratat om förr.
Ska vi vara petnoga så är luftrenare som sitter i taket en av dom sämsta lösningar efter som den tar tyngre förorenad luft från lägre nivå upp förbi ansiktet. Då är det bättre att öppna alla spjällen och köra spånsugen. Och det är så att dom lätta partiklar som flyger från en maskin inte kommer så långt. Kör man då med spånsugen öppnar maskinens spjäll och kanske någon maskin i närheten så har man väldigt fort tagit det fina luft burna dammet. Men det hjälper inte om inte filterna tar det dammet. Vilket inte F7 gör. Därför blev jag lite förundrad av valet dinair gjorde.
Jag mins när jag skulle köpa mina filter av dinair (fd filton) Säljaren var väldigt skeptisk till mitt val. Det var ett alldeles för fint filter och alldeles för tät mellan lamellerna då jag skulle ha alldeles för många kvm per patronfilter. Det fungerar inte till spånsug. Det var han helt övertygad om även fast det var en cyklon innan.
I dag många år senare kan jag konstatera att hade han fel. Det funkar utmärkt. Men jag skulle kunnat tagit mindre antal kvm per filter då cyklonen separerar så bra och har aldrig haft problem med igensatta filter. Men dom gånger jag glömt att tömma säcken och allt spån far till filterna och man ska blåsa dom rena tar det ca 2 timmar att göra rent filterna och det är så förbaskat drygt.
Ska vi vara petnoga så är luftrenare som sitter i taket en av dom sämsta lösningar efter som den tar tyngre förorenad luft från lägre nivå upp förbi ansiktet. Då är det bättre att öppna alla spjällen och köra spånsugen. Och det är så att dom lätta partiklar som flyger från en maskin inte kommer så långt. Kör man då med spånsugen öppnar maskinens spjäll och kanske någon maskin i närheten så har man väldigt fort tagit det fina luft burna dammet. Men det hjälper inte om inte filterna tar det dammet. Vilket inte F7 gör. Därför blev jag lite förundrad av valet dinair gjorde.
Jag mins när jag skulle köpa mina filter av dinair (fd filton) Säljaren var väldigt skeptisk till mitt val. Det var ett alldeles för fint filter och alldeles för tät mellan lamellerna då jag skulle ha alldeles för många kvm per patronfilter. Det fungerar inte till spånsug. Det var han helt övertygad om även fast det var en cyklon innan.
I dag många år senare kan jag konstatera att hade han fel. Det funkar utmärkt. Men jag skulle kunnat tagit mindre antal kvm per filter då cyklonen separerar så bra och har aldrig haft problem med igensatta filter. Men dom gånger jag glömt att tömma säcken och allt spån far till filterna och man ska blåsa dom rena tar det ca 2 timmar att göra rent filterna och det är så förbaskat drygt.
De lätta partiklarna, de farliga som inte syns, kommer ju jättelångt? De förs ju runt i rummet av diverse korsdrag, av att man rör sig i rummet, har de på kläderna etc. Att det synliga dammet rör sig kan man ju se genom att det lägger sig i hela lokalen och inte bara precis där en specifik maskin är, även om det såklart blir mer precis vid maskinen.
Hur rekommenderar du att man ska ha en luftrenare? Kanske insuget längre ner och utblås högre upp? Emm som sålde den var inne på att den skulle sitt högt mitt i rummet och blåsa mot tak eller väggar. Men å andra sidan så kallade det ett filter som separerade 99% av 5my för finfilter så det kanske man ska ta med en nypa salt.
Med genomströmning menade jag inte att filterna sätts igen utan att luft som redan är renad åker in genom ett likadant filter en gång till. Då avskiljs fler partiklar, fast de råkade komma igenom filtret förra gången. Dra luften genom många gång = mer filtrering.
Egentligen kommer det nog mkt tillbaka till att sila mygg. Med de maskiner och utsug jag har så är allt en förbättring. Du har säkert bättre utsug till dina maskiner och då kanske det spelar större roll med filterklassning.
Hur rekommenderar du att man ska ha en luftrenare? Kanske insuget längre ner och utblås högre upp? Emm som sålde den var inne på att den skulle sitt högt mitt i rummet och blåsa mot tak eller väggar. Men å andra sidan så kallade det ett filter som separerade 99% av 5my för finfilter så det kanske man ska ta med en nypa salt.
Med genomströmning menade jag inte att filterna sätts igen utan att luft som redan är renad åker in genom ett likadant filter en gång till. Då avskiljs fler partiklar, fast de råkade komma igenom filtret förra gången. Dra luften genom många gång = mer filtrering.
Egentligen kommer det nog mkt tillbaka till att sila mygg. Med de maskiner och utsug jag har så är allt en förbättring. Du har säkert bättre utsug till dina maskiner och då kanske det spelar större roll med filterklassning.
Nu har det gått ca 250-300 säckar och spånsugen funkar fortfarande väldigt bra. Finfilter är fortfarande inte monterade (skäms lite över detta...) och själva rörsystemet är under all form av kritik som tänkas kan. Inga automatspjäll har kommit upp. Jag tror dessutom att lagerna på axeln till fläkten behöver bytas. Men i övrigt så går det som sagt bra. Startar en ny tråd om själva spånrörssystemet.Daniel_N skrev:
Spånsugen funkar fortfarande! Börjar närma sig att första omgången (8 säckar) fylls. Jag är överraskad av att de fylls så pass jämnt och (i ännu högre utsträckning) att de säckar som är mest fyllda sitter närmast fläkten. Trodde och har fått höra att det är säckarna i andra änder som fylls först. Ska bli intressant vid första bytet, som blir imorgon, att titta in i filtret underifrån och se hur det ser ut.
Det är otroligt smidigt med transparenta säckar! Det skulle jag bytt till för många år sedan!
Har beställt filter idag till dammfällan samt till spånsugen. Fick kontakt med en väldigt trevlig och kunnig kille på Dinair som guidade mig genom djungeln. Vi kom fram till att filtreringsgrad F7 var lämplig. Det innebär en sämre rening än tex Hepa, men också mindre tryckfall över filtret. Dessutom känns Hepa i mitt snickeri som att sila mygg och svälja kameler. Eftersom jag själv kommer att tillverka filterhållarna kommer samma storlek på kuvert (även kallat påsfilter) att användas till både spånsug och dammfälla. Filterna skickas i dagarna men frågan är när jag kommer att ha tid att montera dem...
Liknande trådar
-
ta ner utåtgående fönster från andra våningen
Fönster & Dörrar -
kan jag få en ritning på spärrbeslag? vet hur hur man sitter andra sidan på späningen.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur får man bäst upp ett massivt trägolv till andra våningen?
Golv -
Värme andra våningen i ett passivhus, hjälp mig tänka!
Värme allmänt -
Badrum på andra våningen i trähus från 20-tal
Byggnadsvård