Här i Vallentuna är det dubbla avgasrör på EPA'n om man vill höra till de balla killarna. I Danderyd är det lägenhet i både Åre och San Tropez som gäller. Vad ni har i Skåne vet jag inte - två betplockningsmaskiner kanske? I Dags område är det tydligen dubbla borsdfräsar som gäller.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
saiter och 5 till
  • Laddar…
Två? 🤔

The Sky Has No Limit! 🤓

• Gilla
GEGS
  • Laddar…
”Första plattan i mattan”!

Med den medföljande fräsmallen blev det väldigt tight!
Så Öbergs fick göra en insats. Lite raspande och filande så gled den fint ner i MFT-bordet.

Infräst platta i MFT-bord med fräsmall, omgiven av handhållna verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utfräsningen gjorde jag med den nya lilla Genmitsu fräsen som skall husera i lyften framöver. Körde med det dubbla ”dykhandtaget” och det fungera hur bra som helst. Fort går det inte för någon jäkel hade vräkt ner en massa snö på tomten i natt och det blev ett ordentligt pass med snöskyffeln innan det blev dags för ”Snickerboa”

En metallisk handfräsmaskin ligger på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Fick en ny troligen vansinnig ide under skottningen. Varför inte skippa T-spåren för anhållet i bordet? Skulle man inte kunna använda två kraftiga magneter? Hitta dessa två på Amazon. 100kg respektive 300kg. Funderar vidare på det.

Dag

Produktbild av Magnetpro flerfunktionsbrytarmagnet, röd och grå, med specifikationer och pris i en Amazon-annons.
Skapa konto

Bild av en Magnetpro flerfunktionsbrytarmagnet, lyftmagnet med rött och silver färgschema, 300 kg avdragskraft visas på en köp-sida.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Sanguines och 2 till
  • Laddar…
There's a hole in the bucket, dear Liza, dear Liza,……

Nu är bägge fräslyftarna på plats. Mitt stora MFT-bord har ju många 20mm hål och vissa behöver fyllas igen då dom inte kommer att användas längre. Hittade en perfekt liten hålsågshylsa och borrade ut ett antal från ämnena dom togs bort för fräsarna. Plopparna limmades fast i hålen och kommer att slipas in fint när hela bordsytan är färdigbearbetad.

Hålsåg borrar på en arbetsbänk för att skapa runda pluggar som ska fylla oanvända hål på ett MFT-bord.
Skapa konto

Gul trälimburk på arbetsbänk bredvid en borste och plugg av hålsåg för att fylla 20mm hål i MFT-bord vid renoveringsprojekt.
Skapa konto

Sliten svart metallbordsyta med hål och mätstreck.
Skapa konto

I morgon blir det hålfräsning för T-spåren.

Dag

• Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Äntligen!

När jag köpte min lilla Unimat 3 metallsvarv för ett halvår sedan var den ganska många olika delar med.
Men ett väsentligt tillbehör till fräspelaren lyste med sin frånvaro. Finjusteringen för fräsdjupet.

Metallsvarvstillbehör för finjustering av fräsdjup på Unimat 3, bestående av en metallhylsa, skruv och kugghjul på ett bord.
Skapa konto

Detta lilla tillbehör verkar vara ganska svårt att hitta begagnat. Nya finns inte att köpa. Jag har kollat runt på nätet många gånger men den delen verkar vara svår att hitta. På engelska ebay har det funnits några men dom tycks försvinna som en avlöning. Plötsligt dök delen upp på Tradera i förra veckan och jag insåg att det är troligen nu det gäller.

Bild av en Unimat 3 metallsvarv med finjusteringstillbehör för fräsdjup, monterad på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Nu är den på väg till ”Snickerboa” och kommer att bli ett bra komplement till fräsfunktionen.
Dag

• Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
”Hela havet stormar”

Verktyg och maskiner huller om buller!

Arbetsbord med verktyg och maskiner utspridda. Olika verktyg som skruvdragare, hammare och en träbearbetningsmaskin är synliga på ytan.
Skapa konto

Efter mycket mätande och funderande så blev det dags att fälla in det mittersta T-spåret. Fixade till en liten fräsmall så att ytterkanterna blev raka och i rätt mått. Fick justera mallen ett par gånger innan jag blev nöjd. Fräste med den lilla nya Genmitsu fräsen så det kan komma ett utlåtande huruvida det är en fisk, fågel eller mitt i mellan.

När det 13mm djupa spåret var klart borrades det mesta innanför bort med ett Forstnerborr. Avslutningsvis trimmades hålet till rätt djup med grundklossen. Det kändes som att skiva upp en välhängd oxfilé! Skönt verktyg att jobba med.
T-spåret hörn slipades in till 10˚ radie för snyggare passform. Nu är det bara 2 T-spår till som skall fräsas ner.
Det blir nog morgondagens beting. Målet är att MTF-bordets yta skall vara helt klar under helgen.

Dag

• Gilla
Daniel_N och 6 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
”Hela havet stormar”

Verktyg och maskiner huller om buller!

[bild]

Efter mycket mätande och funderande så blev det dags att fälla in det mittersta T-spåret. Fixade till en liten fräsmall så att ytterkanterna blev raka och i rätt mått. Fick justera mallen ett par gånger innan jag blev nöjd. Fräste med den lilla nya Genmitsu fräsen så det kan komma ett utlåtande huruvida det är en fisk, fågel eller mitt i mellan.

När det 13mm djupa spåret var klart borrades det mesta innanför bort med ett Forstnerborr. Avslutningsvis trimmades hålet till rätt djup med grundklossen. Det kändes som att skiva upp en välhängd oxfilé! Skönt verktyg att jobba med.
T-spåret hörn slipades in till 10˚ radie för snyggare passform. Nu är det bara 2 T-spår till som skall fräsas ner.
Det blir nog morgondagens beting. Målet är att MTF-bordets yta skall vara helt klar under helgen.

Dag
Snyggt!

En liten fråga: hur ska du få in anhåll/fästen i T-spåret när det är helt försänkt i skivan? Jag ser ingen plats där det går att skjuta in ett fäste.

Hej @Testarn!

Du ser helt rätt!
Av olika fysiska anledningar kommer anhållet med T-skenan monteras samtidigt.
Det kommer bilder på hur det skall fungera.

Dag

Redigerat:
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vaxat!

Det tycks vara populärt att vaxa nu för tiden så jag har vaxat MFT- bordet.
Första hålet för T-skenorna tog tid. Andra gick lite snabbare och det tredje tog inte många minuter.
Då det bara är ca. 7mm kvar av bordsskivan under T-skenorna fick det bli lite förstärkning så att Rampamuffarna har något att fästa i.

MFT-bord med träbitar, borrmaskin och T-skenor redo för montering, omgiven av verktyg och skruvar, används för renovering och förbättringar.
Skapa konto

Ett vaxat MFT-bord med utskurna hål för T-skenor, omgivna av trästöd, skruvar och verktyg på ytan.
Skapa konto

Närbild på ett arbetsbord med en träplanka täckt av vax och fastsatta bultar, omgiven av verktyg och mätskala.
Skapa konto

MFT-bord med hål för T-skenor, träblock med skruvar för förstärkning, verktyg liggandes runtom på en slipad och vaxad yta.
Skapa konto

Undersidan av ett MFT-bord med monterade T-skenor och förstärkningar, synliga hål och stödpelare.
Skapa konto

MFT- skivan slipades ren från tidigare aktiviteter och ströks med hårdvaxolja. Nu får den torka under natten innan jag kör lite polering av ytan.

MFT-bord med nyvaxad yta, hål för T-skenor och förstärkningar på undersidan syns i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Ett svart MFT-bord med hål och urtag för T-skenor, nyligen slipat och vaxat i en verkstad med olika verktyg och förvaringslådor.
Skapa konto

Ett vaxat MFT-bord i verkstadsmiljö, med hål för T-skenor och förstärkta kanter synliga, omgiven av verktyg och utrustning.
Skapa konto

Ännu återstår det en hel del jobb med som finns och skall finnas under ytan.

Dag

• Gilla
Anderscurl och 8 till
  • Laddar…
”Ovan där randas morgonen”……… 🌄

Precis som korvens två ändar har ett fräsbordsbygge två sidor, ovansida och undersida.
Jag har koncentrerat mig på ovansidan. Min lite udda ide om att köra med två fräsar på rad i bordet och bägge skall enkelt kunna använda dom olika tillbehör som finns, har krävt mycket tankearbete och mätande.
Men nu börjar bitarna falla på plats.

Fräslyftarna monterade.

T-spåret längs hela bordet monterat.

Dom tre utfräsningarna i bordet för anhållet klara.

Två extra T-spår 300 x 45 x 13 för framtida utveckling.

Tre ”fillers” för dom tre utfräsningarna så bordsytan blir plan.

Två ”fillers” för framtida idéer som dyker upp.

Alla ”fillers” har en magnet under aluminiumytan för att lätt kunna plockas bort vid behov.

Metall- och trädelar, inklusive fräsbordstillbehör och måttband, placerade på en arbetsyta i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Fräsbord med monterade fräslyftare, T-spår och utfräsningar, sedd uppifrån.
Skapa konto

Ett extra stödbord 100cm X 20cm för långsidan som fästes i två rostfria fällbara konsoller har givetvis också fått fastsättning med 3 magneter i varje fäste. Helt verktygslös montering!

Bord med fräs tillbehör, T-spår och måttband i verkstadsmiljö. Extra stödbord monterat på sidan.
Skapa konto

Magneter monterade på en svart träyta med fäste, en del av ett nybyggt fräsbord.
Skapa konto

Fällbart stödbord monterat med magneter på ett fräsbord i en verkstad.
Skapa konto

Verktygslös montering på fräsbords byggdetalj med metallfäste, monterad på träyta och T-spår synliga. Verkstadsmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

Nästa fas blir undersidan. Där finns rätt mycket att förhålla sig till när det gäller bordets konstruktion.
Som vanligt när man rotar i ett hörn så påverkar det en massa andra funktioner i verkstaden. Det blir många mindre projekt som kräver en snabb funktionell lösning för att helheten skall bl bra. Om en dryg vecka hoppas jag att pusslet är klart!

Dag

• Gilla
slugger och 9 till
  • Laddar…
Passade printen?

Ellagård Ellagård skrev:
Passade printen?
Som en smäck!
Kommer bilder snart!

• Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Ute ur tunneln!

Nu börjar det ordna upp sig! Bägge fräsarna är monterade och inkopplade.

Som komplement till det större fräsanhållet har jag gjort ett mindre till den lilla fräslyften. Tanken är att den lilla fräsen skall vara körklar den mesta tiden. Materialet i anhållet kommer helt från ”braochha” hörnan. Bägge anhållen har 50mm anslutning till spånsugen. Det stora anhållet gå att använda till bägge fräslyftarna med dom tre bordsfästenas placering.

Arbetsbänk med två fräsar, monterade anhåll med 50mm spånanslutning, och extraskivor i metall för stöd; mätskala synlig längs borden.
Skapa konto

Bord med monterad fräs och fräsanhåll, utrustad med anslutning för spånsug, verktyg för träbearbetning på arbetsbänk med hålmönster.
Skapa konto

Monterad fräs med anslutningar och justeringsmätare på arbetsbänk, omgiven av verktygsreglage och stöd för spånhantering.
Skapa konto

En svart arbetsbänk med monterade fräsar och ett justerbart fräsanhåll utrustat med mätverktyg och skyddsskärm.
Skapa konto

Hur spånhanteringen under bordsskivan skall konstrueras får komma när jag ser hur spånen flyger. Just nu sitter det 3 lösa väggar i kläm i mellanrummet mellan skivorna för att förhindra att spånen sprider sig.

På bordets kortsida har jag satt en 30cm magnetmonterad extaskiva som kommer att få en viktig funktion framöver.

Arbetsbord med en perforerad yta och magnetmonterad extraskiva, omgiven av verktyg och förvaringslådor i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Arbetsbänk med monterade fräsar och anslutningar för spånsug. Två lådor med verktyg syns på golvet under bänken.
Skapa konto

Närbild av en metallbeslag fäst på ett träbord, använd i monteringen av fräslyftar i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Närbild av en metallkonstruktion med en skruv och en grön bas, framför en perforerad bakgrund.
Skapa konto

Den magnetmonterade 20cm extraskivan längs med T-spåret blir ett extra stöd när olika jiggar skall användas.

Routerbord med två fräsanhåll, monterade fräsar och säkerhetsbrytare på arbetsyta. Träverkstadsmiljö.
Skapa konto

Fräsarnas säkertsbrytare är monterad med kraftig kardborre. Framtiden får visa om dom behöver flyttas.

Fräsarbord med säkerhetsbrytare och förvaringslådor i trä. Magnetmonterad extraskiva kan ses på sidan av bordet.
Skapa konto

Den kommande veckan blir det att fixa till övriga ytor och maskiner som har fått göra lite rockader under resans gång.

Nästa helg skall det vara klart!
Dag

• Gilla
GEGS och 8 till
  • Laddar…
Du brukar göra genomtänkta saker, så jag väntar med spänning på att du med ett riktigt bygge visar på storheten i att ha två fräsar bredvid varandra. Någon smart tanke är det nog.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
There's a hole in the bucket, dear Liza, dear Liza,……

Nu är bägge fräslyftarna på plats. Mitt stora MFT-bord har ju många 20mm hål och vissa behöver fyllas igen då dom inte kommer att användas längre. Hittade en perfekt liten hålsågshylsa och borrade ut ett antal från ämnena dom togs bort för fräsarna. Plopparna limmades fast i hålen och kommer att slipas in fint när hela bordsytan är färdigbearbetad.

[bild]

[bild]

[bild]

I morgon blir det hålfräsning för T-spåren.

Dag
Hej Dag!
Jag står inför en liknande resa där jag ska återanvända min gamla MFT topp till min nya arbetsbänk för att fräsa in en fräsplatta från Incra. Min fråga är vilken typ av hålsågshylsa du använde? Har en hylsa på 20 mm från en Makita sats men den fungerar inte, dels för att den är lite för liten samt att centrumborren borrar sönder ämnet. Vore bra om jag slapp att köpa en tappborr eller liknande för ändamålet:)
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.