Godagens! Efter att ha anat oro över att något skulle vara galet med vattnet gick jag och kollade ena brunnen där vattnet ifrån vår 3 kammarbrunn ska pumpas vidare till fördelningsbrunnen och sedan vidare för infiltration, så visade det sig faktiskt att något var galet!

Första tanken var att pumpen gett upp, så kontrollerat att den funkar etc, gjort rent/kollat att inget sitter fast vid impellern, vilket det inte gör.

Efter att ha gjort detta så kopplade jagpå den igen på den vanliga ledningen (grova slangen som sen går in till det vita röret) så pröva jag att starta pumpen igen, den går igång, men det verkar som att något har satt sig fast nånstans, för den pumpar inte ut något i fördelningsbrunnen/det kommer väldigt lite vatten dit.

Min fundering är nu kort och gott, är det något som går att lösa själv? Första tanke har varit att ta högtryckstvätten och försöka köra med den ifrån fördelningsbrunnens håll och på så vis försöka blåsa loss evt skit som satt sig den vägen (om det nu inte är rötter såklart..) frågan är om den är kraftig nog (Kärcher k3)
Även lekt med tanken att ta Kompressorn ochpå så vis försöka blåsa ut evt stopp, men det kanske bara är galenskap?

I värsta fall, är det spolbilen som gäller annars som får komma och trycka med ordentliga saker eller är det att gräva upp ledningen och lägga nytt? Vill helst slippa det sista då det är uppskattningsvis 20-25 m mellan pump och fördelningsbrunnens punkt.

Just nu kör jag en nödlösning med att ha kopplat på en annan slang (den vitare som kan ses på bild) bara för att pumpa ut vatten så det inte blir nå galet med att det är för mycket vatten/något skit händer med 3 kammarbrunnen istället.

• Betongbrunn med vatten och tre slangar, inklusive en vit, kopplade för att lösa ett stopp i vattenpumpningen mot fördelningsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.