Hej,

Har bott i mitt hus i drygt ett år och upplever ett "knackande" ljud. Det är särskilt irriterande på kvällar och nätter när det i övrigt är tyst och ljudet därför blir mer påtagligt.

Jag upplever att ljudet kommer från fjärrvärmeledningarna, eftersom jag även kan känna vibrationerna om jag håller i ledningen samtidigt som det låter. Det verkar vara kopplat till att det är flöde i fjärrvärmen, antingen när huset värms upp eller när jag tappar varmvatten. Ljudet är dock inte konstant, utan kommer och går, även vid flöde.

Fjärrvärmecentralen är placerad i källaren och fjärrvärmeledningarna går genom två väggar, vilket jag misstänker bidrar till att ljudet sprider sig i huset. Men är det någon som vet vad det "knackande" ljudet kan bero på?

Jag bifogar en ljudfil. Det är alltså inte bakgrundsbruset jag undrar över, utan just det knackande ljudet.

Bild på fjv-centralen så man ser alla delar skulle underlätta.
Vet man vilka delar som finns så blir det lättare att föreslå olika felsökningsmetoder mm.

På själva fjv-sidan finns det generellt bara några få komponenter,typ; filter, 2*plattvärmeväxlare, 2*ventiler och flödesmätare.
Utav dessa är det ventilerna som kan bråka.

På värmesidan och tappvarmvattensidan är det fler saker som kan strula.

här är bild på centralen, och även från manualen som jag tror är för min modell, 2001 Alstom villa typ 2000.
en tanke var att det är själva ledningarna som sitter i spänn i de två väggar där det är genomföringar. Men tycker det är konstigt att ljudet kommer och går då.

• Centralenhet med rördragning och mätutrustning i ett Alstom villa typ 2000 system, visar ventiler och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en reglercentral för värme, troligen Alstom villa typ 2000, med olika komponenter som avstängningar, ventiler och termometrar etiketterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Jag har exakt samma ljud som dig i min källare.
Ljudet verkar komma från huvudledningen av fjärrvärmen som kommer in i ena änden av huset och ut på andra sidan.
Undrar om det har något att göra med temperaturförändringar i rören.

Jag har ett liknande ljud

Jag kontaktade mitt fjärrvärmebolag som var här och kollade, men de kunde inte hitta något direkt men bytte någon ventil och justerade svepen utan framgång. Så jag tog och borrade upp genomföringarna i de två väggarna jag har och det verkar ha hjälpt. Så antagligen satt rören i spänn och ljudet spred sig genom väggarna.

C cmias skrev:
Jag kontaktade mitt fjärrvärmebolag som var här och kollade, men de kunde inte hitta något direkt men bytte någon ventil och justerade svepen utan framgång. Så jag tog och borrade upp genomföringarna i de två väggarna jag har och det verkar ha hjälpt. Så antagligen satt rören i spänn och ljudet spred sig genom väggarna.
Det är bra fart på flödet i FJV , så det inte kallnar på vägen och en viss turbulens finns i rören, samt att det tappas av flödet till hus. Då kan det om det ligger lätt emot någonstans, uppstå vibrationer eller annat.

Vilket flöde det är på fjärrvärmesidan beror på hur stort värme-/energiuttag man har samt hur bra injusterad anläggningen är.

Just nu har vi följande värden på fjärrvärmesidan, avlästa i energimätaren (när utetemperaturen är 10⁰ enligt Danfoss ECL110):
TV = 59,5⁰
TR = 26,9⁰
ΔT = 32,6⁰
Q = 0,030 m³/h
P = 1,3 kW

Tappar jag varmvatten också så ändras temperaturerna lite, men flödet ökar drastiskt;
TV = 63,5⁰
TR = 30,5⁰
Q = 0,959 M³/h

Jag skulle säga att jag har upplevt ljudet mest när flödet har legat runt 20-50 l/h. Och vid förändringar från högt flöde tillbaka till lågt flöde efter tappning av varmvatten.

C cmias skrev:
Jag skulle säga att jag har upplevt ljudet mest när flödet har legat runt 20-50 l/h. Och vid förändringar från högt flöde tillbaka till lågt flöde efter tappning av varmvatten.
20-50 l/h = 20-50 dm³/h = 0,020-0,050 m³/h

Eventuellt kan det vara varmhållningsventilen som spökar.

Demmpa Demmpa skrev:
20-50 l/h = 20-50 dm³/h = 0,020-0,050 m³/h

Eventuellt kan det vara varmhållningsventilen som spökar.
Jag har noll koll på detta, men menar du att jag kan göra något i reglercentralen som påverkar varmhållningsventilen?

Jag har som sagt inte något problem med ljudet länger eftersom jag borrade upp genomförningarna i väggarna så att det inte ligger emot någonstans nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.