I IsoM skrev:
Det är granit. Hällarna är 30 mm tjocka.
Ok, men då går det inte nån fukt den vägen. Jämför med att du har en köksbänk i granit, inte fan vandrar det något vatten genom den heller. Måste vara kondens eller något annat som gör att det samlas/stannar vatten ovanpå.

rätt svar är kondens

Kanske ett mer fuktbrytande underlag kan göra att stenen blir lite varmare, så man får mindre kondens?

Jag får tacka för den input jag fått hittills. Nu kommer vi att låta firman undersöka vad som kan vara problemet.

• Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
U
U Utsliten och utdömd skrev:
Ser ut sådär på våra granithällar också.
Även om det inte regnat på 4-5 dagar och det var högsommar såg plattorna fuktiga ut från morgonen fram till lunch på dagarna, ibland om det är mulet fram till kl 15-16.

Pratade först med en släkting inom markentreprenad när jag skulle beställa material och sen var det en annan firma här som la plattorna. Beställde 0-4 enligt rekommendation och andra firman som gjorde jobbet anmärkte inget på materialvalet. Visst det går att lägga i flis också men vet inte helt om 2-3cm flis under hade gjort så stor skillnad då kapillärhöjden garanterat är mer än de 2-3cm sättlager som är under plattorna. (Mackadam som är mycket grövre har ju kapillärhöjd på 15cm, så är gissningsvis mellan 20 och 30cm för flis)
[bild]
Ska tilläggas att jag inte alls är orolig över vatten under plattorna. Längs med huset är det dränerat med isodrän och ut mot gräsmattan är plattsättningen 1m högre än gräsmattan, med en rabatt på ca 45grader.
Vi har ändå fuktiga fläckar likt TS men aldrig ens tänkt att det är ett ”fel”

Även en del produktbilder hos sten-åf har samma tendenser. Där vet man ju dock inte hur klimatet varit i samband med foto

Ingång till ett hus med grå plattläggning, gröna prydnadsgräs och en planterad rabatt bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå stenterrass med solstol och parasoll, omgiven av grön gräsmatta och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med stenplattor, bord och stolar nära en pool. Rabatt med grönska längs med kanterna.

• Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.