V växelventil skrev:
Det du ser är kalkutjämnigar för det ser ut som betongplattor men det kommer försvinna efter en tid.Har liknande symtom på stödmur jag satte i år men den jag satte ifjol är nu borta.
Det är granithällar.

• Gilla
Paco64
  • Laddar…
Just nu är allt blött av dagg, marken är varm, luftfuktigheten hög, nätterna kalla, det fälls ut en massa vatten på allt. Asfalten är blöt, altanen är blöt osv och det tar länge tills det torkar.

Det är ingen fuktvandring genom stenen.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Sander54 och 5 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det du ser är kalkutjämnigar för det ser ut som betongplattor men det kommer försvinna efter en tid.Har liknande symtom på stödmur jag satte i år men den jag satte ifjol är nu borta.
Fast det står ju att det är granithällar, vilket det också ser ut som. Det kan säkert bli fuktvandring i granit på det där viset, och det finns vatten under.

Men sättsand finns väl inte i någon dränerande variant, och bärlager skall ju också utföras med fraktion från noll, för att bli stabilt. Så jag har som amatör lite svårt att se att de kunnat göra något fel på den nivån.

• Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Just nu är allt blött av dagg, marken är varm, luftfuktigheten hög, nätterna kalla, det fälls ut en massa vatten på allt. Asfalten är blöt, altanen är blöt osv och det tar länge tills det torkar.

Det är ingen fuktvandring genom stenen.
Jag tror att du behöver läsa tråden noggrannare innan du svarar. Så som det ser ut på bilden ser det ut oavsett väder. Bilder är tagen i slutet av juni.

Eftersom du väldigt säkert vet vad det inte är, så kanske du också vet vad det är?

• Gilla
Paco64 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt att sprickfri granit är för tät för att det ska kunna vandra fukt genom den.

• Gilla
  • Wow
Sander54 och 8 till
  • Laddar…
U
Ser ut sådär på våra granithällar också.
Även om det inte regnat på 4-5 dagar och det var högsommar såg plattorna fuktiga ut från morgonen fram till lunch på dagarna, ibland om det är mulet fram till kl 15-16.

Pratade först med en släkting inom markentreprenad när jag skulle beställa material och sen var det en annan firma här som la plattorna. Beställde 0-4 enligt rekommendation och andra firman som gjorde jobbet anmärkte inget på materialvalet. Visst det går att lägga i flis också men vet inte helt om 2-3cm flis under hade gjort så stor skillnad då kapillärhöjden garanterat är mer än de 2-3cm sättlager som är under plattorna. (Mackadam som är mycket grövre har ju kapillärhöjd på 15cm, så är gissningsvis mellan 20 och 30cm för flis)
Fuktiga granithällar på en uteplats under en vit trädgårdsstol och täckt grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
I IsoM skrev:
Det är granithällar.
Tycker dom flesta man lagt så ser det ut som ditt men försvinner efter ett tag.skulle avvakta.

Vad anser leverantören att det ska vara för sättlager och vad är det som använts? Köpte du in hällarna själv eller gjorde firman det?

La dom hällarna med sug så dränker man hällen i vatten för att sugen ska få fäste.

• Siktkurva för makadam som används för sättning och fogning av plattor och gatsten, med viktprocent och kornstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paco64 och 1 till
  • Laddar…
I IsoM skrev:
Det är granithällar.
Menar Du att graniten är genomsläpplig?

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
U
B Boxer63 skrev:
Det här går att läsa i Stenhandboken - Utemiljö
Finns att ladda ner: här [länk] Nollfraktion verkar det som att man ska undvika.
Står i samma pdf varför också. Riskerna med att ta stenmjöl på en altan känns ju inte så stora

”Vibrationer från trafik gör att finpartiklarna dispergerar, pumpas bort. Fog-materialet och delar av sättmaterialet töms och be-läggningskonstruktionen blir instabil.”

Vi har en uteplats med plattor som ser ut att vara av samma typ, så kallad 'stockholmsgranit' från kina. Våra är 25 mm tjocka.
Plattorna blir fuktiga vid regn men torkar snabbt upp, dock tar det längre tid längs med fogarna. Enda skillnaden jag förstå är att jag satte mina i ca 2 cm stenflis.

....och eventuella skillnader i allmänna markförhållanden såklart.

N nameloser skrev:
....och eventuella skillnader i allmänna markförhållanden såklart.
Det finns säkert flera faktorer som kan spela in. Men stenflis ska det tydligen vara som sättmaterial för granithällar då det har en dränerande effekt.

• Gilla
Paco64
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Står i samma pdf varför också. Riskerna med att ta stenmjöl på en altan känns ju inte så stora

”Vibrationer från trafik gör att finpartiklarna dispergerar, pumpas bort. Fog-materialet och delar av sättmaterialet töms och be-läggningskonstruktionen blir instabil.”
Ja, jag har väl inte påstått något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.