Till TS: du verkar vara lite aggressiv och leta efter en syndabock. Du vill inte acceptera att ditt val av material kan leda till fuktfläckar? Vad är det för fel med fuktfläckar för övrigt? De flesta material reagerar på fuktändringar på något sätt. Om du inte gillar det får du asfaltera ytan istället.
Släpp det och använd energin till något konstruktivt!

• Gilla
  • Arg
MaxBackstrom och 7 till
  • Laddar…
U
B Boxer63 skrev:
Ja, jag har väl inte påstått något annat?
Nej det har jag inte heller sagt att du gjort?

Var ett tillägg till den informationen du gav, varför tar du det som ett mothugg?

T Thomas_Blekinge skrev:
Till TS: du verkar vara lite aggressiv och leta efter en syndabock. Du vill inte acceptera att ditt val av material kan leda till fuktfläckar? Vad är det för fel med fuktfläckar för övrigt? De flesta material reagerar på fuktändringar på något sätt. Om du inte gillar det får du asfaltera ytan istället.
Släpp det och använd energin till något konstruktivt!
Det är ändå fint att du använder din energi konstruktivt genom att läxa upp en okänd människa på internet.

Jag känner mig inte så aggressiv. Försöker mer att förstå vad det här problemet kan bero på. Kram!

• Gilla
MaxBackstrom och 4 till
  • Laddar…
I IsoM skrev:
Det är ändå fint att du använder din energi konstruktivt genom att läxa upp en okänd människa på internet.

Jag känner mig inte så aggressiv. Försöker mer att förstå vad det här problemet kan bero på. Kram!
Det skadar ju inte att ringa och fråga om det ska se ut som det gör men tveksamt om dom gör om det utan kostnad och om det blir bättre med stenflis.

Nej det vet man ju så klart inte. Jag har tagit kontakt med firman och de ska titta på det.

I IsoM skrev:

Det är inget problem. Det är bara du som gör det till ett problem.

• Arg
MaxBackstrom och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men problemet ligger väl på eller i plattorna och inte underlaget.
Å hur tänker du då?!?

Vet du vilken typ av bärlager man använt? Om det är mycket fint material i det så kan det absolut hålla kvar fukt och är sen då plattorna satta i stenmjöl så kan det definitivt ge fuktgenomslag på plattorna. Om det också är fuktfläckar efter låååånga torrperioder så måste även själva schaktgropen för uteplatsen vara för dåligt dränerad så att den gropen blir som en ”bassäng”, detta kan uppstå om dom schaktat ur i en väldigt tät lera. Angående alla spydiga kommentarer om att det inte kan bli fuktfläckar på stenhällar så skriver Stenbolaget så här i sina sättanvisningar när det gäller sättlagret:
Text med tips från Stenbolaget om att använda stenflis 2/6 för att förhindra fukt i naturstensplattor som skiffer, kalksten och granitplattor.

• Gilla
Jander55 och 2 till
  • Laddar…
P Paco64 skrev:
Å hur tänker du då?!?
Om inte fukten kan tränga igenom granithällen så kan ju inte fukten komma underifrån så då borde det inte vara underlaget som är boven.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Låter lite märkligt att vatten skulle vandra genom granitplattor såpass. Har själv granitplattor och de är fuktiga/blöta endast om det nyligen regnat och de torkar upp snabbt efteråt. Har aldrig sett sådant som TS. Plattorna är lagda på gammal gräsmatta där vi grävt upp ca 30-40 cm och sedan fyllt på med makadam 0-16 (tror jag, kommer inte ihåg exakt). Ovanpå det sättsand etc.
Marken är naturligt normaldränerad, inte "torr" men det blir/har varit i regel inte stående pölar.

I TS fall verkar det som om det skulle vara grundvatten/motsvarande i ytan direkt under plattorna (ung). Vidare ser det konstigt ut för mig att det endast visas i mitten på plattorna men jag är inte särskilt kunnig i frågan.
Är det VERKLIGEN granit? Eller någon sorts konstmaterial eller annat mineral/stensort?

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Som ej professionellt bevandrad i stenläggning men däremot berggrundsgeolog blir jag nyfiken på plattorna. De är alltså riktig granit, men som släpper igenom vatten? Hur tjocka?

A AndersMN skrev:
Som ej professionellt bevandrad i stenläggning men däremot berggrundsgeolog blir jag nyfiken på plattorna. De är alltså riktig granit, men som släpper igenom vatten? Hur tjocka?
Det är granit. Hällarna är 30 mm tjocka.

Walle85
Har du testat att ta några plattor och lägga dem utomhus i närheten fast på något annat luftigare underlag och se om de beter sig likadant?

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Den jag köper matrial ifrån säljer tätningsmedel som du skulle kunna testa.Nu köper jag inte en hel pall med plattor,block eller mur för hela pallen är hoppackad med plast runtom och ofta så fattas del matrial på vissa och eftersom dom är så hårt packade så är det oftas mycket fukt på matrialen men han jag köper ifrån tror det är från gjutningen som det lossnar matrial?Köper nu bara som jag kan sortera själv från pall.Ibland är det nog upp mot 30% som går bort och han får ingen ersättning från leverantören som jag tycker verkar konstigt.

• Flaska med BIOSATIVA Bio-Reiniger koncentrat och text om dess biologiska och hudvänliga egenskaper samt miljöpris "The Green Apple Award".
Det verkar som du har bestämt dig redan men jag gör ett försök.

Det du ser är vatten från luften som kondenserats på graniten, alternativt rester av regn. Natursten fungerar som ett batteri för kyla (hög densitet) och tar längre tid att värma upp på dagarna. Fungerar således avkylande/kondenserande längre in på dagen. Jag ritar offentlig utemiljö och detta är t ex anledningen till att vi sällan har sittplatser sten i Sverige - du blir kall i rumpan och dom torkar upp för långsamt.
Man kan lösa ditt problem med värmeslingor men det är rätt dyrt.

Om vatten blir stående på stenen (alltså inte kondens) är detta ett tecken på att lutningen är fel alternativt i kombination med en gjuten fog som inte släpper ner vattnet.

Vatten kan inte vandra GENOM stenen eller ens upp genom fogarna.

• Gilla
Räknenisse och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.