Jag har precis grävt fram toppen på min ej fungerande stenkista. Röret från sandfällan (markerat med röd ring) är helt igensatt med sediment och rötter.
Röret mynnar ut på 150cm djup. Det som gör mig lite orolig är att kistan är helt full med vatten. Det var vatten över röret innan jag pumpade ut det. Det har regnat mycket lite den här våren och inget vatten har alltså fyllt på från dagvatten. Det känns mao som att marken runt stenkistan inte är särskilt mottaglig för vatten. Eller kan en stenkista becka igen så passa att vatten ”stannar” där? Låter osannolikt.
Vad tror ni?
Röret mynnar ut på 150cm djup. Det som gör mig lite orolig är att kistan är helt full med vatten. Det var vatten över röret innan jag pumpade ut det. Det har regnat mycket lite den här våren och inget vatten har alltså fyllt på från dagvatten. Det känns mao som att marken runt stenkistan inte är särskilt mottaglig för vatten. Eller kan en stenkista becka igen så passa att vatten ”stannar” där? Låter osannolikt.
Vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 514 inlägg
På vilken nivå ligger grundvattnet? Ligger stenkistan under, gör den ingen nytta tyvärr.
En stenkista kan mycket väl slamma igen, hur snabbt det går beror mest på hur marken är i omgivningen. Är det lera, sand, morän? Hur gammal är stenkistan, har den duk på sidorna och toppen eller är det bara makadam nerslängt i ett hål?
I InsidersUnited skrev:
Huset är byggt -64. Oklart om stenkistan är omgjord någongång. Det en bara en massa stenbumlingar, natursten.P Prodigys skrev:
Att en stenkista slammar igen och tappar kapacitet förstår jag. Men att den skulle hålla kvar vatten, alltså till toppen av kistan, trots inget regn på en månad pga slam känns osannolikt. Enda andra förklaringen är väl grundvattennivån.
Det heter att det är sandig morän här, jag skulle kalla det grusig jord med massa sten.
Jag kommer troligen slanta upp till kommunen och dra ut vattnet till gatan istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden