P
Jag skall bygga nytt hus och min tomt är lägre än alla runt om. Mycket vattentillrinning från omkringliggande tomter. Jag har testat några provgropar och nu i mars står det vatten 2 dm under marknivå. Jag behöver lösa dagvattenhanteringen på något sätt och en stenkista lär inte funka...

Är det ok att istället bara gräva ett öppet 50m dike och leda allt dagvatten dit eller vad brukar man göra? Diket kommer inte leda någonstans (iom att min tomt är lågpunkten) utan fungera som vattenuppsamling.

P
Om man gör en stenkista eller ett öppet dike men utan avledning bort så kommer det ju bli fullt så beroende på hur mycket vatten som kommer till den här lågpunkten så är ju risken att oavsett volym på dike eller stenkista så är ju risken att dom blir fulla..

damm , dike eller en stenkista är ju där vattnet hamnar men utan ett avlopp vidare till nåt annat så går det ju bara till vattnet har fyllt dom volymer man har och sen att det ska dräneras ner i marken eller såklart avdunsta.. Bästa vore såklart att kunna leda det vidare någonstans så man blir av med det men det är ju ibland omöjligt eller åtminstone svårt .. Särskillt när man är lägsta punkten och bygger sist och plötsligt är det ett problem att vattnet samlas där viss årstider..

Är det ett område som planerats ordentligt av kommun eller nån som kanske varit smart nog att gräva ner nåt dagvattenavlopp man kan ansluta till eller har det funnits nåt dike som några andra grannar fyllt igen för man vill maximera sin tomt men med resultatet att lägsta punkten får agera mindre sjö varje vår..

nog för man kan anlägga stenkistor som kan ta stora volymer vatten och över tid få det att dräneras ner i mark eller avledas bort men har man stora volymer vatten från fastigheterna runt en så skulle man behöva samverka och hitta nån lösning där man kan leda bort överskottet av vatten när stenkistor,diken är fyllda..

jag köpte en fastighet på 8000m2 där vi hade nästan träsk bakom uthusen men vi bodde på en höjd så vattnet kunde inte skada något men myggodlingen var inte så skoj.. var och prata med markäagen runt oss då det var gammal åker mark men som det tillåtits att växa upp skog på och jag prata med han och han hade också noterat problemet och vi kunde härleda problemet till vägverkets ombyggnad av vägen utanför hade täppt igen den tidigagre avrinningen och dom vägra göra nåt år problemet men vi hittade gammla diken som vi kunde efter lite mätande med höjd instrument kunde hitta en avledning åt ett annat håll med rensa gamla diken och lägga om fallet åt andra hållet och 15 meter plaströr på en bit där vi saknade dike och inte kunde göra öppet dike.. halvår senare efter lite gemensamt arbete och splittade kostnader så var det torr åkermark och skogsmark som såg ut som åker och inte mindre träsk. Pratar man med sina grannar och samarbetar och delar kostnader på förståndigt vis så blev alla vinnare på åtgärden.. utom möjligen några stollar som vill "återställa våtmarker" men det var ingen våtmark från början utan åkermark där andra klåpare lyckats plugga avloppet/ den naturliga vägen dit vattnet försvann vidare bort

Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Fyll upp din tomt, eller bygg på plint minst en halvmeter över markytan.

P
Tack resonemanget polaris78! Jag kanske kan börja med ett större dike och se hur stort problem det är/blir. Jag borde kunna skapa ett dike som kan svälja 12 kubik. Skulle möjligtvis kunna pumpa bort det till en allmänning, med risken att de som bor nedanför den övertar problemet. Bra med myggodling för att få andra att prioritera upp problemet också ;)

fribygg, ja precis huset kommer lösa sig. Men försöker undvika en vattensjuk tomt

P
Det finns ju olika kasetter ,plast burkar så man kan ha nergrävd vatten volym och ha gräsmatta över så slipper du ju myggodling och slipper att det tar plats av tomten. Blir ju som en stenkista men utan att sten tar en stor del volymen..
Dessa stenkista kasetter i plast brukar bli rätt stor volym på rätt liten yta och går ju att bygga med pumpgrop om man vill kunna styra volymen och pumpa bort det som kommer men inte får plats.

Finns många olika produkter som har liknande funktion

Claes Sörmland
Finns det inte verksamhetsområde för kommunalt dagvatten för området som fastigheten ligger i? I så fall har kommunen en skyldighet att erbjuda dig vattentjänsten, normalt upprättas en förbindelsepunkt som du kan koppla ditt dagvattenavlopp till.

Eller är det ute på landet?

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det inte verksamhetsområde för kommunalt dagvatten för området som fastigheten ligger i?
Tyvärr inget kommunalt VA, än.

polaris78, jag har sett dem men är lite tveksam till stenkista när den riskerar fyllas underifrån

Ett öppet dike där botten är i våg och med ett breddavlopp som t ex kan rinna ut över en plantering kan funka. Plantera mycket buskar och träd på "vallen" och gärna hela planteringen. Ännu hellre i rader som ligger lite upphöjda så det bildas ett system av minidiken. Det finns riktlinjer över vilka lutningar på kanterna som är lämpliga för att det ska hålla på sikt. Botten görs lämpligen minst en gräsklippare bred.
Ännu bättre är två diken där det övre fångar vattnet innan det kommer långt in på tomten och som har breddavlop vid sidan av huset. Fast då krävs en tillräckligt stor tomt så vattnet som hamnar i marken inte når huset.
IBC vid stuprör på huset som du öppnar dagarna efter att de fylls sprider ut mängden vatten över tid. Inte för att 6-8 kubik gör så stor skillnad men något gör det.

Fördelen med läget är att du antagligen inte någonsin behöver vattna något utom första året.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Vad har du för mark? Är den genomsläpplig kanske du bara kan gräva en pumpgrop på lägsta punkt. Och därifrån pumpa det genom slang, förutsätter att du har något lägre område dit du vill ha vattnet.
Jag har satt en pumpgrop på ett ställe, där har det sänkt hela grundvatttennivån i ett rätt stort område. En kastanj som står 15 meter bort håller exvis på att dö av torka.

P
z_bumbi tack för handfasta tips! Smart med rader av buskar med små gravar emellan. Skall kolla upp vilka växter som kan funka. Klurig mix med vått halva året och ev torrt på sommar

InsidersUnited, halva tomten är lågpunkt 🙃

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
P
P Posselosse skrev:
Tyvärr inget kommunalt VA, än.

polaris78, jag har sett dem men är lite tveksam till stenkista när den riskerar fyllas underifrån
En dagvattenkassett är en modern, högeffektiv "konstgjord" stenkista av plastmoduler som lagrar upp till 95 % vatten, jämfört med en traditionell stenkistas 30–40 %

Om man vill ha tät botten eller inte beror ju på markförhållanden och löses enkelt med olika former av dukar.. det finns täta dukar typ gummimembran och det finns fiberdukar som släpper igenom vatten men ser till att sand och grus inte åker med in den vägen iaf..

Även ett dike är ju samma problem djupet på diket avgör vilken väg vattnet kommer in eller om det stiger upp vatten underifrån. Det dagvattenkasseterna gör är ju att ytan ovanpå diket är användbar iaf till gräsmatta kanske inte bör placera bilparkering eller andra tunga grejer men en rabatt ett träd eller gräsmatta funkar ju utmärkt.

Det går ju att kombinera olika ideer om vill slippa det öppba synliga diket.. fördelen med kassetterna är att det går att göra vilket djup som helst nästan och sen anpassa ytan till den volym man vill ha plats för..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.