Hej!
Jag har precis rivit ner strukturtapeten i ett rum, slipat bort en del "ludd" och börjat grundmåla inför att renoveringstapet ska upp.
Fråga 1.
Färg och vägg är nu torr, varvid jag ser en del bubblor av det slag som syns på bilden (bilden avser det värsta området).
Behöver jag skära bort kvarvarande tapet och spackla? Det är bredspacklat precis under (inga ytterligare lager tapet).
Fråga 2.
Det är en massa fönster i rummet (se skiss) och jag funderar på hur jag lämpligen bör gå till väga.
Jag funderadede om det skulle vara enklast och ge minst spill att tapetsera enligt bilderna pilar), eller om jag helt enkelt ska börja vid den stora öppningen till vänster (A) och arbeta mig runt?
Tacksam för hjälp!!!
Jag har precis rivit ner strukturtapeten i ett rum, slipat bort en del "ludd" och börjat grundmåla inför att renoveringstapet ska upp.
Fråga 1.
Färg och vägg är nu torr, varvid jag ser en del bubblor av det slag som syns på bilden (bilden avser det värsta området).
Behöver jag skära bort kvarvarande tapet och spackla? Det är bredspacklat precis under (inga ytterligare lager tapet).
Fråga 2.
Det är en massa fönster i rummet (se skiss) och jag funderar på hur jag lämpligen bör gå till väga.
Jag funderadede om det skulle vara enklast och ge minst spill att tapetsera enligt bilderna pilar), eller om jag helt enkelt ska börja vid den stora öppningen till vänster (A) och arbeta mig runt?
Tacksam för hjälp!!!
Jag skulle snarare tro att färgen inte är 100% torr. I alla fall inte inne i den underliggande tapeten.K Kardan79 skrev:
Man kan vänta ytterligare en tid och se om bubblorna försvinner när det torkat ordentligt. När man skall tapetsera är det en fördel att underlaget är genomtorrt.K Kardan79 skrev:
Vilken ordning man tapetserar påverkar inte mängden spill. Ytan som skall tapetseras är den samma oavsett.K Kardan79 skrev:Fråga 2.
Om man tapetserar överlappande tapeter, alltså inte kant i kant, syns skarvar mindre i släpljus om man börjar vis fönstret. Värt att tänka påäven om jag antar att det är frågan om kant i kant i detta fall.
Renoveringstapeten brukar vara tjockare, blir snyggast med lagom överlapp vid monteringen och skära ihop våderna allteftersom. Lägga kant i kant är mycket struligare.
Vad det gäller bubblorna, avvakta ett tag till.
Vid fönster brukar jag ta våderna över hela fönstret och skära ut längs karmen, blir minst antal skarvar då.
Vid fönster brukar jag ta våderna över hela fönstret och skära ut längs karmen, blir minst antal skarvar då.
Det är toktorrt. Tyvärr.O skrev:
Jag skulle snarare tro att färgen inte är 100% torr. I alla fall inte inne i den underliggande tapeten.
Man kan vänta ytterligare en tid och se om bubblorna försvinner när det torkat ordentligt. När man skall tapetsera är det en fördel att underlaget är genomtorrt.
Vilken ordning man tapetserar påverkar inte mängden spill. Ytan som skall tapetseras är den samma oavsett.
Om man tapetserar överlappande tapeter, alltså inte kant i kant, syns skarvar mindre i släpljus om man börjar vis fönstret. Värt att tänka påäven om jag antar att det är frågan om kant i kant i detta fall.
4 Dygn sedan målning.
Extremlåg luftfuktighet pga eldning.
Om jag sätter en hel våd vid fönster slipper jag skära bort för fönstret. Därmed blir det mindre spill.
Tack!TeroM skrev:
Renoveringstapeten brukar vara tjockare, blir snyggast med lagom överlapp vid monteringen och skära ihop våderna allteftersom. Lägga kant i kant är mycket struligare.
Vad gäller bubblorna så är det nog kört.
Är snustorrt.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Okej fattar. Det brukar vara ett bökigt underlag. Antar att det var fästgrund du använde och att du målade ymnigt så underlaget blev "genomblött"? Fästgrund är i princip lim som ska gå igenom för att allt ska sitta fast.K Kardan79 skrev:
Menar du häftgrund, så är svaret nej.Düsseldorff skrev:
Förstår inte varför jag skulle ha använt häftgrund.
Jag använde en primer/grundfärg jag fick rekommenderad på Bauhaus, när jag köpte täckfärgen.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 118 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 118 inlägg
Ja, förlåt, häftgrund.K Kardan79 skrev:
För att du ska måla på en gammal tapet. Då år det absolut att rekommendera att grunda med häftgrund för att slippa bubblor.
Ytan på färgen kan vara hur torr som helst samtidigt som det finns fukt kvar i tapetlagren innanför.K Kardan79 skrev:
Det finns ingen som helst garanti att det skall ha torkat inom 4 dygn. Det enda sättet att få det torrt är att vänta.K Kardan79 skrev:
Det som orsakar bubblorna är fukt. Så länge bubblorna är kvar är det inte torrt nog. Med tiden försvinner bubblorna.
Då är det kanske smartast att göra så. Under förutsättning att det spelar någon roll hur mycket spill det blir.K Kardan79 skrev:
Men jag skulle prioritera slutresultatet framför mängden spill. Dvs att göra på det sätt man känner är enklast. För då brukar det bli bäst.
Det är snustorrt. Finns inget att vänta på.O skrev:
De andra väggar jag målat vid senare tillfälle ser bra mycket bättre ut (nästan helt utan blåsor).
Vill du att jag mäter RF? 😅
Frågan är om jag kan sätta renoveringstapet på det här, eller om jag måste göra någonting åt blåsorna? Om jag måste det - vilket är det mest tidseffektiga alternativet?
Att försöka få ner återstoden av tapeten tar tid.
Antar att din renoveringstapet är av det styvare slaget? Den kommer att vara slät över bubblor så länge dessa går att trycka plana. Har du stora bubblor skulle jag skära bort dessa och dra på ett lager spackel i gropen efter.
Ovan är baserat på min erfarenhet med liknande förutsättningar. Hade en del bubblor kvar, inget syns igenom tapeten, Bauhaus konkret renoveringsduk.
Ovan är baserat på min erfarenhet med liknande förutsättningar. Hade en del bubblor kvar, inget syns igenom tapeten, Bauhaus konkret renoveringsduk.
Stort tack!TeroM skrev:
Antar att din renoveringstapet är av det styvare slaget? Den kommer att vara slät över bubblor så länge dessa går att trycka plana. Har du stora bubblor skulle jag skära bort dessa och dra på ett lager spackel i gropen efter.
Jag gjorde en jämförelse och den tapet vi köpt väger mer per kvadratmeter än den du använt. Den borde således inte vara tunnare iaf.
Klicka här för att svara