Hejsan,
Vi är mitt i renoveringen av ett radhus från 1967. Det sitter stora smyglister som vi planerar att ta bort. Innertaket sitter fast och känns fräsht, men på ett par ställen är det lite spel i det (se video). Jag har två funderingar:

1. Jag funderar på om man kan använda super/montage lim (typ no more nails) mellan taket och väggen för att stabilisera och hålla taket på plants.

2. Vilket är bästa sättet att skapa en bra övergång mellan vägg och tak? Målarfog?

Delar ett litet klipp, två bilder på taket som det ser ut nu samt en bild på den färgglada smyglisten som satt där tidigare.

Tack på förhand för vägledning och tips.

Allt gott, Glenn

• Vägg vid tak med synliga skruvar och ojämn tapet, del av pågående renovering i ett radhus från 1967.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med avskalade väggar och nytt innertak. Elkablar hänger från taket. Fönster visar utsikt mot trädgård.
    Skapa konto
  • Radhusets hörn med vitmålat innertak, synliga smyglister i blått mot vägg och tak samt rester av tapet vid övergången.
    Skapa konto
  • Gilla
Shhak
  • Laddar…
Hej,
Ska du ha taklist i framtiden eller köra utan?
Hemma har jag liknande, mitt innertak (22mm) är spikat direkt på takstolarna.
Hade bara kört en målarfog längst hela skarven mellan tak och vägg.

Mvh

• Gilla
Glenn Karlsson
  • Laddar…
B Bendish skrev:
Hej,
Ska du ha taklist i framtiden eller köra utan?
Hemma har jag liknande, mitt innertak (22mm) är spikat direkt på takstolarna.
Hade bara kört en målarfog längst hela skarven mellan tak och vägg.

Mvh
Hejsan,
Tack för svaret. Precis, tanken är att ta bort taklisterna. Fint att höra att du menar att det går bra utan.

Jag tänker att det inte skadar att limma innan målarfogen för att undvika att det rör sig och skapar sprickor.

Allt gott, Glenn

Allt gott, Glenn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.