77 235 läst · 177 svar
77k läst
177 svar
Står ensam mot en hel bransch
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Godtar verkligen domstolen hur höga advokatkostnader som helst?
Att lägga 500’ - 1 000’ kr på en tvist om 60’ kr är inte rimligt och domstolen borde väl då kunna jämka ner beloppet. Jag är också tveksam till att de verkligen lägger så mycket på juridiskt biträde. Det är nog en skrämseltaktik de kör med. Beloppet motsvarar en månads arbete på heltid för en stjärnadvokat och det tror jag inte på.
För övrigt känns det mycket att hålla inne med 60’ kr i betalning för att luckan kärvar och en stenplatta monterats snett. Vad kostade hela kalaset med kamin och installation egentligen? Så här i efterhand kan man säga att du borde innehållit betalning om ungefär 20’ kr tills felen avhjälpts för att slippa riskera att få betala motpartens rättegångskostnader, men det är lätt att vara efterklok.
Att lägga 500’ - 1 000’ kr på en tvist om 60’ kr är inte rimligt och domstolen borde väl då kunna jämka ner beloppet. Jag är också tveksam till att de verkligen lägger så mycket på juridiskt biträde. Det är nog en skrämseltaktik de kör med. Beloppet motsvarar en månads arbete på heltid för en stjärnadvokat och det tror jag inte på.
För övrigt känns det mycket att hålla inne med 60’ kr i betalning för att luckan kärvar och en stenplatta monterats snett. Vad kostade hela kalaset med kamin och installation egentligen? Så här i efterhand kan man säga att du borde innehållit betalning om ungefär 20’ kr tills felen avhjälpts för att slippa riskera att få betala motpartens rättegångskostnader, men det är lätt att vara efterklok.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
20kr lär inte få någon hantverkare att lyfta på arslet för att hjälpa tillF Fred vom Jupiter skrev:Godtar verkligen domstolen hur höga advokatkostnader som helst?
För det där kan väl ändå inte vara ett vedertaget sätt att skriva tusen på?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Nu ber jag att få vara lite tråkig och be TS förtydliga sig. Först vann TS framgång i ARN, sen gick det på något vis för mycket tid (i sakärendet eller för att få upp bolaget på svarta listan?) sen finns helt plötsligt juridiska kostnader på en halv miljon före tingsrättsförhandling ens inletts.
Det är för mycket som är oklart för att kunna tycka något. Beskriv gärna sakläget igen, men håll det kortare och utan teorier. Bara vad som hänt, gärna i punktform.
Det är för mycket som är oklart för att kunna tycka något. Beskriv gärna sakläget igen, men håll det kortare och utan teorier. Bara vad som hänt, gärna i punktform.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Ja, jag har också lite svårt att få ihop det. Har det skett förlikningssamtal eller huvudförhandling?Nötegårdsgubben skrev:
Nu ber jag att få vara lite tråkig och be TS förtydliga sig. Först vann TS framgång i ARN, sen gick det på något vis för mycket tid (i sakärendet eller för att få upp bolaget på svarta listan?) sen finns helt plötsligt juridiska kostnader på en halv miljon före tingsrättsförhandling ens inletts.
Vad har du för uppvärmning i huset?
Vi har frånluftsvärmepump och det innebär att det sugs ut rök från kaminen när vi har tänt och skorstenen inte ännu är varm.
Det vi brukar göra vid tändning är att ställa en närliggande altandörr på glänt för att minimera undertrycket. Efter den åtgärden ryker det inte längre in.
Så testa att hålla en dörr eller fönster lite öppet en minut eller två när du tänder och se om det blir bättre.
Glipan däremot ser ju rätt tråkig ut...
Vi har frånluftsvärmepump och det innebär att det sugs ut rök från kaminen när vi har tänt och skorstenen inte ännu är varm.
Det vi brukar göra vid tändning är att ställa en närliggande altandörr på glänt för att minimera undertrycket. Efter den åtgärden ryker det inte längre in.
Så testa att hålla en dörr eller fönster lite öppet en minut eller två när du tänder och se om det blir bättre.
Det där håller jag verkligen inte med om. Ett seriöst företag följer ARN. Företag som inte följer ARN bör man under alla omständigheter undvika. Har ARN någonsin haft något att ”säga till om”?M maria01 skrev:
Eldabutikerna verkar ju vara någon sorts sammanslutning av olika företag som samlats under ett namn. Jag skulle prova att kontakta dom som är ansvariga för sammanslutningen. Kan ju hända att dom är rädda om sitt varumärke och vill hitta en lösning.
Hej - det har gått ganska lång tid sedan det här drog igång och många turer fram och tillbaka. I nuläget yrkas på 3 dagars huvudförhandling från motpartens sida. Vi har alltså kommit ganska mycket längre i processen än du förutsätter i din kommentar.D Derbyboy skrev:Alltså något är fel med din problembeskrivningar. Hur kan motparterna ombudskostnader redan vara uppe i tiotusentals kronor? Ni har inte haft något möte och än mindre en inledande förlikningsförhandlingen. Jag vet inte ens om du, av tingsrätten, blivit ombedd att inkomma med svaromål på stämningen.
Nu spekulerar jag:
Du betalat firman. Sätter in pengar på firmans konto. Kan finnas bättre ställen att eventuellt deponera pengarna. Vill de ha ytterligare pengar så får de visa hur deras ombudskostnader för tingsrätten har kommit upp i tiotusentals kronor.
Jag har haft den kontakten, absolut. Personen ifråga svarar fortfarande i telefonN Niq skrev:
Hej! Det finns lite olika "workarounds" som jag resonerat kring personligen men konkreta lösningsförslag måste komma från installatörens sida då de är proffsen. Kan nämna att det finns gott om tilluft rakt in i kaminen (från baksidan då den sitter på en yttervägg) och det finns gott om tilluftsdon i fasad runt ikring kaminen. Hade det varit problem bara i öppet läge av luckan är en sak men här är problemet i stängt läge.Steeldragon skrev:
Vad har du för uppvärmning i huset?
Skulle vara intressant att få tag på andra personer som har en Norpeis Monaco och se hur liknande röktest beter sig i deras kaminer.