81 085 läst ·
177 svar
81k läst
177 svar
Står ensam mot en hel bransch
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det kan ju vara så att motparten inte har svarat ARN någonting alls i ärendet och då dömer de till konsumentens fördel.T twoody skrev:
När det sedan kommer upp i tingsrätten tar de fram tunga artilleriet....
Motparten har svarat ARN via sitt juridiska ombud och givit en detaljerad berättelse. Deras berättelse är än mer detaljerad nu i Tr men inga nyheter har framkommit, felen är ju där. De kan argumentera hur mycket som helst om andra saker än felen med de kan bara försvinna genom åtgärd, inte genom att processa i rätten.S Styrman_jansson skrev:
Jag tog ärendet till ARN utan att kalla in jurist. Trots att de använt ombud i sitt arbete mot ARN så ansåg ARN följande: "Nämnden rekommenderar <företagsnamn> AB att utan kostnad för Johan Nordin avhjälpa felen i braskaminen."
Det man undrar är hur ditt juridiska ombud resonerat som låtit dig dra det här så långt. I en tvist måste man hela tiden göra en riskkalkyl, har jag råd att förlora det här? I ett visst läge kan det enda rimliga vara att dra sig ur med en förlust för att minimera skadan.
Du beskriver "jag har i ganska tidigt skede erbjudit mig att betala fullpris för att bli av med striden men det var såklart inget alternativ att behöva stå för tiotusentals kronor i extra kostnader, och dessutom inte få något fel fixat och därför fortsatte striden vid det tillfället."
Jag antar att detta var ett försök till förlikning där du erbjuder att betala hela skulden, och var sida betalar sina upplupna juridiska kostnader, vilket avvisades av motparten som dessutom ville att du skulle betala deras kostnader?
Du beskriver "jag har i ganska tidigt skede erbjudit mig att betala fullpris för att bli av med striden men det var såklart inget alternativ att behöva stå för tiotusentals kronor i extra kostnader, och dessutom inte få något fel fixat och därför fortsatte striden vid det tillfället."
Jag antar att detta var ett försök till förlikning där du erbjuder att betala hela skulden, och var sida betalar sina upplupna juridiska kostnader, vilket avvisades av motparten som dessutom ville att du skulle betala deras kostnader?
Det stämmer och när frågan ställdes vad de ville ha utöver kapitalbeloppet fick vi inte ens något svar, så oavsett hade jag då inget val än att fortsätta och detta bud har upprepats ett par gånger sedan dess, utan något svar återigen.K kindvall skrev:Du beskriver "jag har i ganska tidigt skede erbjudit mig att betala fullpris för att bli av med striden men det var såklart inget alternativ att behöva stå för tiotusentals kronor i extra kostnader, och dessutom inte få något fel fixat och därför fortsatte striden vid det tillfället."
Jag antar att detta var ett försök till förlikning där du erbjuder att betala hela skulden, och var sida betalar sina upplupna juridiska kostnader, vilket avvisades av motparten som dessutom ville att du skulle betala deras kostnader?
Felen finns där och hittar jag bara rätt fackmän att hjälpa till att värdera kostnaderna för åtgärd och att ev. genomföra dessa åtgärder så är det inte längre "en hel bransch" som jag tvistar mot. Det svåraste att smälta i det här läget är att ingen (jag hittills haft kontakt med) vågar ens komma ut och titta på problemen.
Finns det någon seriös och orädd braskamininstallatör där ute som läser detta får ni gärna höra av er till mig.
Tråkig situation såklart. Utan att vara insatt i felen så känns ändå ändå rubriken lite överdrivet dramatiskt. Känns inte som att hela branschen är emot dig. Elda är emot dig men att övriga är passiva ointresserade är ju inte lika med att det är emot dig. Viss förståelse kan man ju ändå ha för ytterligare parter inte är jättesugna på att kasta sig in i en situation där en kund och en leverantör ligger i tvist i tingsrätten.
Alltså något är fel med din problembeskrivningar. Hur kan motparterna ombudskostnader redan vara uppe i tiotusentals kronor? Ni har inte haft något möte och än mindre en inledande förlikningsförhandlingen. Jag vet inte ens om du, av tingsrätten, blivit ombedd att inkomma med svaromål på stämningen.
Nu spekulerar jag:
Du betalat firman. Sätter in pengar på firmans konto. Kan finnas bättre ställen att eventuellt deponera pengarna. Vill de ha ytterligare pengar så får de visa hur deras ombudskostnader för tingsrätten har kommit upp i tiotusentals kronor.
Nu spekulerar jag:
Du betalat firman. Sätter in pengar på firmans konto. Kan finnas bättre ställen att eventuellt deponera pengarna. Vill de ha ytterligare pengar så får de visa hur deras ombudskostnader för tingsrätten har kommit upp i tiotusentals kronor.
Redigerat:
Och när det ryker in brukar betyda att man har dåligt drag i början när brasan är nytänd OCH man har undertryck i huset. Problemet försvinner när pipan blir varm och draget i den ökar. Och det är ett mycket vanligt fenomen då luckorna inte brukar vara helt täta.
Har du en frånluftdon så stäng av fläkten när du skall tända, tills skorsten blir varm.
Frånluftsfläkt orsakar undertryck vilket motverkar självdrag som behövs vid eldning.
Frånluftsfläkt orsakar undertryck vilket motverkar självdrag som behövs vid eldning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som sagt rättssystemet är helt uppåt väggarna om man kan använda det att påtvinga enskild felaktig spis och skorstensprodukts installation!
Är du medlem i villaägarna eller intresseorganisation så försök att väcka opinion den vägen!!!
Samla på dig sakkunnig sotare de ser nog inte att dåliga installatörer får hålla på
Avtalslagen paragraf 36 är visst tillämplig om någon försöker pracka på någon felaktigt installerad produkt och hänvisar till kontrakt med tillägg!
”Experterna” som hoppar in i denna tråd är ofta anhängare av företag kedjor och myndigheter och trampar på de små människorna vilket är märkligt!
Vad säger ditt försäkringsbolag om installationen?
De om några borde vara upprörda!
Är du medlem i villaägarna eller intresseorganisation så försök att väcka opinion den vägen!!!
Samla på dig sakkunnig sotare de ser nog inte att dåliga installatörer får hålla på
Avtalslagen paragraf 36 är visst tillämplig om någon försöker pracka på någon felaktigt installerad produkt och hänvisar till kontrakt med tillägg!
”Experterna” som hoppar in i denna tråd är ofta anhängare av företag kedjor och myndigheter och trampar på de små människorna vilket är märkligt!
Vad säger ditt försäkringsbolag om installationen?
De om några borde vara upprörda!
Gällande avtal, som inte regleras utifrån principen lex specialis (det vill säga, om det finns en speciallag som reglerar området kommer denne lag gälla) stämmer det att avtalslagen (AvtL) gäller. I detta fall gäller konsumentköplagen alt. Konsumenttjänstlagen.B byggarätt skrev:
Jag tror inte företaget skrev ett avtal om att leverera en felaktig kamin.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Blir bra förbannad och ledsen för din skull, jag hoppas verkligen att det reder ut sig.
Bråkar själv med ett bolag efter ett husbygge och det tar mkt energi som kvalitetstid med nära och kära blir lidande av..
Bråkar själv med ett bolag efter ett husbygge och det tar mkt energi som kvalitetstid med nära och kära blir lidande av..