5 125 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Stänga in fukt från platta på mark?
Jag ska renovera en toalett i mitt och min sambos funkishus från 30-talet. Det är inget badrum, dvs. det finns ingen dusch därinne utan bara toalett och handfat. Jag tänkte sätta kakel på väggen och lägga klinker på golvet. Tidigare har det bara varit målat med vanlig väggfärg.
Jag har precis tagit bort golvlisterna som var vanliga trägolvlister. De visade sig vara helt murkna vilket jag gissar beror på att golvet är plattan som huset är byggt på (betonggolv). Om jag inte har förstått alldeles fel så ska man aldrig stänga in fukt från markplattan med fuktspärrar utan det är viktigt att den kan "andas".
Därför undrar jag hur jag ska göra nu. I kakelbutiken sa de att jag måste använda primer om jag ska sätta kakel på betong eller puts. Men stänger primer in fukt? Och om jag i så fall använder det vad får det för konsekvenser? Jag funderar på om jag bara ska använda primer på väggarna men låta bli på golvet.
Vad tror ni andra? Jag vore väldigt tacksam för tips och råd.
Jag har precis tagit bort golvlisterna som var vanliga trägolvlister. De visade sig vara helt murkna vilket jag gissar beror på att golvet är plattan som huset är byggt på (betonggolv). Om jag inte har förstått alldeles fel så ska man aldrig stänga in fukt från markplattan med fuktspärrar utan det är viktigt att den kan "andas".
Därför undrar jag hur jag ska göra nu. I kakelbutiken sa de att jag måste använda primer om jag ska sätta kakel på betong eller puts. Men stänger primer in fukt? Och om jag i så fall använder det vad får det för konsekvenser? Jag funderar på om jag bara ska använda primer på väggarna men låta bli på golvet.
Vad tror ni andra? Jag vore väldigt tacksam för tips och råd.
Har du sett den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41751-hur-fungerar-primer.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41751-hur-fungerar-primer.html
Bry dig inte om det sista inlägget i den tråden bara, det stämmer inte. Men en vanlig primer kan du gott använda. Även om den inte är särskilt viktig i ditt fall.
I övrigt tror jag att ni behöver åtgärda fukten i grunden om det är så illa att golvsocklarna murknar.
I övrigt tror jag att ni behöver åtgärda fukten i grunden om det är så illa att golvsocklarna murknar.
Tack för tipsen och hjälpen. Det är dock ingen fara med dränering i vårt fall, jag kanske fick det att låta värre än vad det är. Huset är som sagt över 70 år gammalt, det var orginalgolvlister och de var inte behandlade på insidan (den mot väggen) utan där var det rent trä. Det syntes ingenting på socklarna förrän jag bröt bort dem och ja då syntes det ju att de blivit drabbade av fukt och de flesta höll inte när jag skulle ta bort dem utan gick sönder. Men vilket obehandlat trä skulle inte göra det efter så lång tid?jon_h skrev:
Att skriva helt murkna var nog en liten överdrift men det var absolut inte min mening utan bara problem med att formulera sig helt korrekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden