Hejsan!

Jag har tänkt att bygga en tvättstuga med både kakel och klinker i källaren i mitt hus byggt 1935. Ingen isolering varken under golvet eller bakom väggen. Det är dränerat för 25 år sedan dock. Tanken är att isolera utsidan med isodrän nästa sommar.

Jag har förstått är att det är mycket viktigt att inte stoppa fuktvandringen. Man ska vad jag har fattat inte ha fuktspärr. Men var man än läser så rekommenderas det att använda primer både under och över spackel. Hindrar inte primern fuktvandring ???

Tacksam för hjälp!

Mvh Zax

Det blir nog att köra utan primer.

1. Oisolerad lättbetong
2. Casco Husfix
3. Casco Multifix direkt på
4. Kakel

Håller detta tro???

Vanlig primer är inte diffusionstät. Däremot finns det fuktspärrsprodukter som heter primer som man ska använda innan den vanliga fuktspärrsgeggan och denna primer är till någon grad diffusionstät. Men som sagt vanligt primer är det inte. Husfixeriet tror jag inte på bla av kostnadsskäl. Sök på forumet så hittar du svar. Puts eller gipsputs torde svaret vara.

Vilken primer du än använder så är det VIKTIGT att primer/fix/fog kommer från samma leverantör. Det tåls att påpeka detta än en gång.
Det är ju trots allt kemikalier som man arbetar med och det måste fungera ihop. Går alltså inte och köpa det billigast här, och det billigaste där.

Tänk på det

//Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.