Denna ventil kan stängas manuellt.

• Ventil monterad på vägg med bronsdetaljer i en parkeringsgarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Välkommen till forumet på Byggahus.se @Marian Avram1 👍👍

Jag hänger inte riktigt med hur du menar.

Ja denna vattenutkastaren kan man stänga manuellt. Med tillhörande avstängningsnyckel.

Just denna varianten på din bild har en vakkumventil som någon varit på med rörtång/polygrip upptill.

https://www.oras.com/se/designlinjer/oras/nyckel/438126
https://www.oras.com/se/designlinjer/oras/vattenutkastare/431415

Avstängningsnyckel av metall för vattenutkastare, med tre hål för grepp och fyrkantig ände för låsning.
Skapa konto

Vattenutkastare med avstängningsnyckel och vakuumventil, delvis skadad av verktyg.

Vattenutkastare med manuell avstängningsventil och vakkumventil markerad i grönt, tydliga märken efter verktyg på ovansidan.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Välkommen till forumet på Byggahus.se @Marian Avram1 👍👍

Jag hänger inte riktigt med hur du menar.

Ja denna vattenutkastaren kan man stänga manuellt. Med tillhörande avstängningsnyckel.

Just denna varianten på din bild har en vakkumventil som någon varit på med rörtång/polygrip upptill.

[länk]
[länk]

[bild]

[bild]

[bild]

• Rostig ventil som skrapas med en skruvmejsel, närbild.
    Skapa konto
Krilleman
Någon har monterat en kulventil på vattenutkastaren.

Spännande...

Jag försökte här, men här verkar det vara för att justera tryckventilen. Används samma nyckel i den delen du ringade in? Jag öppnade inte topplocket.

M Marian Avram1 skrev:
Jag försökte här, men här verkar det vara för att justera tryckventilen. Används samma nyckel i den delen du ringade in? Jag öppnade inte topplocket.

• En närbild av en metallkran med en ansluten ventil och ett grönt handtag, monterad på en grå yta.
    Skapa konto
Krilleman
M Marian Avram1 skrev:
Va?
Tryckventilen? Vad är det?

Den artikeln som jag tidigare ringat in är en vakuumventil. Den har inget med flödet att göra. Det är ett återströmningsskydd.

Purre
Den ser ut att vara placerad i något större garage eller liknande. Så då lär ingen frysrisk finnas och man valt att sätta en vanlig kulventil på den så alla kan använda den utan att en nyckel tappas bort.

Så isf är det att stänga av i andra änden på röret som gäller.

Purre Purre skrev:
Den ser ut att vara placerad i något större garage eller liknande. Så då lär ingen frysrisk finnas och man valt att sätta en vanlig kulventil på den så alla kan använda den utan att en nyckel tappas bort.

Så isf är det att stänga av i andra änden på röret som gäller.
Krilleman Krilleman skrev:
Va?
Tryckventilen? Vad är det?

Den artikeln som jag tidigare ringat in är en vakuumventil. Den har inget med flödet att göra. Det är ett återströmningsskydd.
Jag vill byta kulventilen. Men jag behöver stänga av vattnet och jag har inte tillgång till några andra ventiler just nu, bara de på bilden. Jag är bara intresserad av om jag kan stänga av vattnet från den övre, där det där locket sitter.

M Marian Avram1 skrev:
Jag vill byta kulventilen. Men jag behöver stänga av vattnet och jag har inte tillgång till några andra ventiler just nu, bara de på bilden. Jag är bara intresserad av om jag kan stänga av vattnet från den övre, där det där locket sitter.

• Ventil under diskho med en blå penna som markerar en komponent för byte.
    Skapa konto
Purre
Nej enda sättet att stänga av den är med en 8mm (eller om det är 9mm) nyckel framtill. Där ska det vara en fyrkantig tapp som nyckeln passar på. Annars är det att leta reda på andra änden av röret.
Det övre locket kan inte stänga av vattnet på något sätt.

Krilleman
M Marian Avram1 skrev:
Nej det går inte absolut inte att stänga av vattnet via "locket".

Du behöver således stänga av vattnet med den lösa nyckeln jag påvisade ovan.

Är det inte möjligt av någon anledning, så behöver man stänga av matande ledning på andra sidan väggen...

Metallnyckel för att stänga av vattentillförsel.
Skapa konto

Purre Purre skrev:
Nej enda sättet att stänga av den är med en 8mm (eller om det är 9mm) nyckel framtill. Där ska det vara en fyrkantig tapp som nyckeln passar på. Annars är det att leta reda på andra änden av röret.
Det övre locket kan inte stänga av vattnet på något sätt.
Jag klämde på den framtill och vatten började komma ut med tryck där. Jag vände tillbaka den som den var.

Krilleman
M Marian Avram1 skrev:
Jag klämde på den framtill och vatten började komma ut med tryck där. Jag vände tillbaka den som den var.
Hur ser det ut på andra sidan väggen?

Det normala installationsförfarandet för vattenutkastare är ju att det sitter en avstängning på matande ledning någonstans.

Men som tidigare påtalat, är detta verkligen "din" vattenutkastare då den verkar sitta i ett garage?!

Den är kanske trasig eftersom som man satt dit en till ventil och verkar ha kletat med något där nyckeln ska sitta?

Annars är det en fyrkantig nyckel du ska vrida den fyrkantiga mässingstappen med.

Närbild av en metallisk ventil med en skruvmejsel i rörelse, omgiven av rost och kalkavlagringar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.