Var ska jag stänga av vattnet för några timmar?

Vi hyr vår bostad av ett företag som bla äger vårt område bestående av parhus. De äger bara vårt område på orten där vi bor, resten av bostäderna är i en stad ca 4 mil bort. Vid felanmälan tar det väldigt lång tid innan de väljer att skicka ut någon till vårt område. Ofta är det en och samma kille som kommer när det ska lagas el fixas el dylikt och vid ett tillfälle när han skulle fixa en kran var han tvungen att stänga av vattnet. Då sa han att det kan vara bra för er att veta hur man stänger av vattnet om något skulle hända så han visade och jag skrev ner och ritade för att vara säker på att minnas den dagen jag faktiskt skulle behöva stänga av vattnet.
Foto av min fina "stänga av vattnet för dummies" finner ni bland fotona. Stämmer den?
De två vreden satt så hårt att efter först typ en halv flaska 5-56 och försiktigt ruckande med en polygrip fram och tillbaka kan man nu vrida på den någorlunda smidigt iallafall men den högra sitter som berget. Vill vara helt säker på att det faktiskt är den innan jag fortsätter.

• Close-up av vattenrör och ventiler i ett parhus, med två ventiler varav en är svår att öppna. Märkningar och kopplingar syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handskrivet anteckningspapper med instruktioner och skisser för att stänga av vattnet. Ordet "STÄNGA AV VATTNET" är framträdande.
    Skapa konto
  • Vattenledningsventil med rost och två rör vid ett parhus. Etikett visar "Framledning Vorlauf Supply radiator" med pil.
    Skapa konto
  • Rör och ventiler i ett parhus med märkningar för returledning och försörjning av vatten, inklusive ett rött vred för att stänga av vattenflödet.
    Skapa konto
Det räcker att du stänger av den ena kranen om den andra inte går att vrida på. Röret från den vänstra kranen går vidare till den högra och det är en vattenmätarkonsol mellan som det kanske har suttit en mätare på innan. Du testar enkelt genom att öppna en kran på toa eller kök för kallvatten och sen stänga den som går att vrida.
Edit: jag som bor i hus brukar ha för vana att motionera avstängningskranarna jag har vid vattenmätaren för att de inte ska kärva. 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.