Hur långt bort från Sverige har man samma standard som vi vad gäller spänning, frekvens, kompatibelitet på vägguttag, säkringar, glödlampor etc.?

KjellFakta

Hoppas detta kan vara till hjälp.

Tabellen med spänning innehåller flera fel.
Sedan kan man ju ha olika systemspänning men samma spänning i uttagen tex Norge och Sverige ungefär samma spänning i uttagen men olika systemspänning

• wiki_volt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • wiki_plmap.JPG
    Skapa konto
  • wiki_Plugs.JPG
    Skapa konto
Frågan är rätt intressant, jag har konstaterat att du kan använda dubbelisolerade sladdställ i alla europeiska länder(med visst förbehåll för Schweiz och Lichtenstein), utom Cypern (delar av), Irland och Storbritannien, där brittisk kontakt gäller.

Vete tusan om ovanstående info är så intressant egentligen om man t ex tittar på hur de fasta installationerna ser ut t ex i Danmark.

Ärligt, vad spelar det för roll hur uttagen har för standard om sen den fasta installationen ibland ser ut som de värsta skräckexemplen som man ibland ser i här i forumet (och i verkligheten med tyvärr)?
Så vitt jag vet är Sverige nog ett av de länder som har den högsta standarden när det gäller hur elinstallationer skall se ut och göras och troligen medför det att vi har rätt låga siffror på elolyckor med.

Det som troligen vore mer avslöjande vore statistik rörande elolyckor i de olika länderna, en sådan statistik skulle nog säga mer än vad de olika länderna har för uttag, lampor, spänning...

/Kent

Har för mig att jag sett statistik över elolycksfall i vissa europeiska länder för några år sedan.
Har för mig att Sverige låg rätt högt på denna lista med olycksfall !!!
Detta beroende till viss dell att vi hade elektriska järnvägar som ökade statistiken.
Tror att Frankrike låg väldigt bra till.
Vore kul om någon har sådan här statistik för detta .
Som sagt bara vaga minnen som susar förbi när jag läste tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.