Hejsan behöver lite tips och råd om "besvärliga grannar", vi har köpt en tomt med lite utsikt över en sjö. Första gången vi snackade med grannen berättade vi hur huset skulle placeras, då sade han ingenting, nu 2 veckor senare har det dragit igång en orkan, förstått att han blev erbjuden att köpa tomten innan den såldes, men tackade nej. Har pratat med både Länsstyrelsen och kommunen att vi har rätten på vår sida, med förstås viss hänsyn till grannen, men nu vägrar grannen ens lyssna för det låter bara att: jag tycker att huset skall ligga si och så, annars överklagar jag . I min öron låter detta som hot men, lite tips och råd.
Vi skall förstås fortgå med bygget men det roliga att planera har förstörts.

Kör på och ta det som det kommer, men räkna med att det ev tar lite tid

• Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Jag råkade ut för ung. samma sak när vi byggde för 10 år sedan.
I vårt fall handlade det inte om nån sjötomt & den ändrade placeringen (inte till det läge som grannen ville) som vi gjirde blev egentligen bättre. Bl3v en väldugt trevlig gårdsbildning.
Däremot så kan jag ju säga att grannsämjan blev inte vad den kunde varit!
Det har nog de (grannarna) förlorat mest på!
Hota kan de ju försöka med, men det måste finnas nån substans annars går det inte igenom.

• Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Du kan ju säga till grannen att du eftersträvar en god framtida grannsämja och frågar vad han är ute efter egetligen? Kanske finns det något du kan gå till mötes med?

Du kan ju också förklara att om denne jävlas och överklagar dina bygglov så att din byggprocess försenas och grannsämjan förstörs så kommer du att sätta upp en 6m hög bygglovsfri thujahäck som skapar en stor barriär mot grannen som ger dig avskildhet.

Lägg bollen hos grannen. Väljer han grannsämja eller avskärmning?

• Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
En annan strategi kan vara följande.

1: Du förklarar att du bestämmer hur du bygger på din tomt och ingen annan. Hade grannen velat bestämma det så skulle han ha köpt tomten.

2: Men eftersom du eftersträvar en god grannsämja så kommer du att lyssna på grannens önskemål om byggnadsplacering och i möjligaste mån ta hänsyn till det. I gengäld förväntar du dig att grannen inte överklagar eller obstruerar på annat sätt.

3: Och om grannen väljer att obstruera och nyttja sina lagliga rättigheter maximalt och överklaga så kommer du också att nyttja dina lagliga rättigheter maximalt och bygga helt utan hänsyn till grannens önskemål och sätta upp en stor avskärmning (thujahäck) och acceptera att grannsämjan förlorats.

• Gilla
LisaVrålet och 2 till
  • Laddar…
harry73
Bara att acceptera at grannen får överklaga. Folk brukar ha lite svårt när deras närområde förändras och de inte kan förutse om det blir bättre eller sämre. Accepter att han behöver lite id att vänja sig, och lite på att bygglovsavdelningen är opartisk och att allt blir bra.
Börja inte tänka att din granne är besvärlig och låt detta inte vara en början till grannosämja

• Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Tack för alla svar, ja grannen har hur som förstört alla chanser till god grannsämja, men jag ska lägga fram det så och fråga vad han är ute efter. Han tackade trots all nej tack till att köpa tomte så han får ju skylla sej själv lite , men en thujahäck, helt superbt :-D

• Gilla
mandg och 1 till
  • Laddar…
Är det enligt reglerna erat bygglov så kan hans överklagan inte bli något och det ska inte ta någon extra tid .

• Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
S
Sätt thujahäcken ett par meter in på din sida och på remsan mellan häcken och hans tomt så ställer de allt möjligt skräp du kan hitta. Gamla färgglada spannar, skidor, skottkärra, oljetunnor, cyklar, random saker under vita pressningar och annat skräp. Se bara till att det ser för jävligt ut men samtidigt ordnat nog för att det inte ska anses som nedskräpning.

Han ser skiten och du se din "fina" thujahäck. :thumbup:

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
harry73
Visst är det roligt att hitta på att förstöra grannens liv. Och visst ibland tycker man att fe förtjänar det.
Men jag vill råda ts att leva sitt eget liv och inte bry sig så mycket om grannen istället för att trappa upp en grannfejd.
Annars slutar det bara med att han vill flytta

• Gilla
Alibaba66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.