11 949 läst ·
55 svar
12k läst
55 svar
Stämd för kontraktsbrott efter uppsägning av kontrakt?
Jo flertalet referenser till den i AA12, men just Felaktig leverans hänvisar till konsumentköpslagen.D Derbyboy skrev:
Felaktig ritning eller felaktig ritningstjänst således.
Det juridiska i den detaljen är om det gav mig rätt att häva avtalet. Husleverantörens advokat verkar inte tycka det och min stödjepelare rättsfallet handlar specifikt om nekat bygglov.
Lite spännanande får det väl lov att vara?
Spänning absolut, men en bit in i de flesta processer så tappar man stridslusten. Men det kan ju vara en personlighetsfråga.
Jag misstänker att det där rättsfallet du refererar till inte är relevant. Jag tror att rättsfallet handlar om en situation där bygglov i princip aldrig hade kunnat beviljas och att säljaren borde ha insett det. Så är ju inte fallet här.
Jag misstänker att det där rättsfallet du refererar till inte är relevant. Jag tror att rättsfallet handlar om en situation där bygglov i princip aldrig hade kunnat beviljas och att säljaren borde ha insett det. Så är ju inte fallet här.
Är det nån mer än bygglovshandläggaren som har kollat på ritningen och konstaterat att vägglivet är högre än 0,6m? Det är ju lite blandad kunskapsnivå på handläggarna
Tex min innervägg är ca 1,35m hög innan snetaket börjar, ändå är vägglivet under 0,7m. Min handläggare godkände inte det för mig till att börja med, han sa att vägglivet va 1,35m.
Vore ju tråkigt om ni häver kontraktet utan att det är fel på ritningen
Jag jämförde med mättsättningen som gjordes av min nya oberoende arkitekt på de nya ritningarna och fick husföretagets väggliv till 1,2m.D daugaard skrev:Är det nån mer än bygglovshandläggaren som har kollat på ritningen och konstaterat att vägglivet är högre än 0,6m? Det är ju lite blandad kunskapsnivå på handläggarnaTex min innervägg är ca 1,35m hög innan snetaket börjar, ändå är vägglivet under 0,7m. Min handläggare godkände inte det för mig till att börja med, han sa att vägglivet va 1,35m.
Det var min magkänsla hela tiden att det var lite högt och orsaken till jag bad husleverantörens ritare att dubbelkolla måttet.
Rättfallets detaljer är intressanta, även om det i mitt fall blir frågan om att bygglov inte kan beviljas för vad som definitionsmässigt är ett tvåplanshus, vilket borde vara uppenbart för husleverantören då jag påpekat vägglivsmåttets betydelse.D Derbyboy skrev:Spänning absolut, men en bit in i de flesta processer så tappar man stridslusten. Men det kan ju vara en personlighetsfråga.
Men det är nog mer relevant att väga tidpunkt och nedlagt arbete vid beräkning av avbeställningsersättning.
Om vi bortser från den moraliska aspekten i det hela, där jag anser att hustillverkaren har gjort helt fel. Så handlar det om.
a. Hustillverkaren kan tänka sig att kompromissa.
b. Om de inte vill kompromissa. Hur stor är sannolikheten att de driver detta till sin spets.
c. Vem har troligen störst möjlighet att få gehör i en rättegång? Alternativt kommer de vilja komma till en uppgörelse innan det går till rättegång? Medlingsförsök sker från rättens sida innan det blir rättegång om jag förstått rätt.
d. Vad svider mest för dig som person, betala och lämna detta bakom dig med en sur eftersmak? Eller sitta med en ständig oro i flera månader och en högst osäker utgång med potentiellt betydligt högre summor på spel?
b. Om de inte vill kompromissa. Hur stor är sannolikheten att de driver detta till sin spets.
c. Vem har troligen störst möjlighet att få gehör i en rättegång? Alternativt kommer de vilja komma till en uppgörelse innan det går till rättegång? Medlingsförsök sker från rättens sida innan det blir rättegång om jag förstått rätt.
d. Vad svider mest för dig som person, betala och lämna detta bakom dig med en sur eftersmak? Eller sitta med en ständig oro i flera månader och en högst osäker utgång med potentiellt betydligt högre summor på spel?
Fast jag tycker en större lärdom är; Innan man bryter avtalet, skicka ett mail där man ber dem bekräfta; Typ:Bart skrev:
Om vi bortser från den moraliska aspekten i det hela, där jag anser att hustillverkaren har gjort helt fel. Så handlar det om.
"Pga bygglov avslaget då ni inte ritat enligt det vi kom överensom och det bygglovet tillåter och bara 3 veckor att komplettera behöver vi komma fram till hur vi löser detta. Kommer ni klara att lösa detta inom 3 veckor och ta de extrakostnader som uppkommer pga ni ritat fel på ritningen och försening och extrakostnader map bygglov tillkommer. Om ni känner en oro för detta kan det vara bäst för oss båda att bryta avtalet och jag hittar någon annan som löser detta och då förutsätter jag att om jag inte ställer några krav på er pga de extrakostnader jag fått så fakturerar ni inget för det hittills felaktigt utförda jobbet. Då jag har så kort tid på mig att lämna in ny ritning så väntar jag mig svar under dagen idag hur vi ska gå vidare." Antingen så svarar de att de tar alla kostnader och kör ikapp. Eller så får de droppa alla krav och man går vidare. Att lämna en kass ritning men få betalt för den är inte OK. Men det är heller inte OK att bryta avtalet om de skulle växla upp och verkligen se till att lösa det.
Husägare
· Klagshamn
· 109 inlägg
Hur slutade detta Björkisvägen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden