19 311 läst ·
53 svar
19k läst
53 svar
Stålreglar för golv i källare, alternativ till Granab?
Hur hade komposittrall funkat som undergolv isf spånskiva?KJD skrev:
oorganiskt golvskiva verkar inte finnas enligt flertalet jag pratat med. Ska ha cc30cm, och då finns durkplåt, som väl borde finnas en dimension som klarar detta - dock för priser jag inte är intresserad av.
Pratat med Subfloor, Beijer och XL bygg flertalet gånger och dom säger att det inte är ett problem. Väljer Subfloor med stålreglar nu, och plast under spårad golvspån.
Hoppar in på denna tråd med en fråga
Hur fungerar det att sätta in Subfloor/Nivell om man skulle vilja göra vissa rum åt gången bara och ej hela huset, fungerar det?
Har ett hus med platta på mark med uppreglat golv från -72, sk riskkonstruktion, så är nyfiken om man du skulle vilja göra något åt det, då vi har en del ”knarr” i golvet, (om det ej skulle lösas sig genom att skruva fast golvspånen. Antar det är spiken möjligen som börjat krypa upp). Då kanske man vill rusta och bygga bort till bättre konstruktion, men ej ta allt på en gång
Hur fungerar det att sätta in Subfloor/Nivell om man skulle vilja göra vissa rum åt gången bara och ej hela huset, fungerar det?
Har ett hus med platta på mark med uppreglat golv från -72, sk riskkonstruktion, så är nyfiken om man du skulle vilja göra något åt det, då vi har en del ”knarr” i golvet, (om det ej skulle lösas sig genom att skruva fast golvspånen. Antar det är spiken möjligen som börjat krypa upp). Då kanske man vill rusta och bygga bort till bättre konstruktion, men ej ta allt på en gång
Det är väl bara att ta ett rum intaget. Varför skulle inte det funka?
Jag är ej så insatt i huskonstruktion. Tänkte om man del skulle vilja sätta in fläkt hur man i så fall skulle gå till väga, men även hur man gör med golvspånen intill väggarna, då jag antar att dessa går under innerväggarna och då måste kapas/skarvasO Olf Oggler skrev:
Vi byggde upp den nya innerväggen först, den står på betongplattan, därefter byggde vi upp golvet.
Kommer göra samma sak i nästa ”korridor” & rum som ska byggas ihop med befintliga.
Om man ska köra med fläktventilerat golv så kan det vara bra att planera allt från början, därefter så går det att ta bit för bit.
Kommer göra samma sak i nästa ”korridor” & rum som ska byggas ihop med befintliga.
Om man ska köra med fläktventilerat golv så kan det vara bra att planera allt från början, därefter så går det att ta bit för bit.
Men vänta här. Väggarna ställer man väl först. Golven lägger man väl sedan. Hur ska man annars kunna ta upp golven om väggarna står på golven? Det är väl högst okonventionellt att ställa väggarna på golven.
Klicka här för att svara