Hej!
Nyinflyttad i hus och ska sätta ett staket mot grannen. 110 högt, tänkt rätt smala stående ribbor i tryckimpregnerat trä.
Halva tomten är på berg så borrar stolpar. Halva är grunt gräs så tänkte där cement och borra ner armeringsjärn i grunden för bättre fäste.
Tror ni det funkar med 70x70 stolpar? Kanske tjockare 95x95 i ändarna?
Och huvudsakliga frågan: hur brett mellan stolparna? Byggvaruhusens hemsidor säger ”inte över 180” så jag tänkte köra på ca 170, men grannen tror det är bra med tajtare.. tomten lutar lite.
Tack!
Erik
 
Claes Sörmland
Här finns Svenskt träs byggbeskrivningar som du kan följa:

https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/

"Till stolpar väljs tryckimpregnerat trä, träskyddsklass NTR/A. Stolparnas dimension bestäms av staketets eller plankets höjd och av stolpavståndet (maximalt 2 000). Är stolpavståndet exempelvis cirka 1 800 kan stolpar 70 x 95 användas vid höjder upp till cirka 800, och 95 x 95 vid höjder från 900 upp till cirka 1 800."
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns Svenskt träs byggbeskrivningar som du kan följa:

[länk]

"Till stolpar väljs tryckimpregnerat trä, träskyddsklass NTR/A. Stolparnas dimension bestäms av staketets eller plankets höjd och av stolpavståndet (maximalt 2 000). Är stolpavståndet exempelvis cirka 1 800 kan stolpar 70 x 95 användas vid höjder upp till cirka 800, och 95 x 95 vid höjder från 900 upp till cirka 1 800."
Ja där verkar ju 180cm mellan stolparna rekommenderas men är det konsensus verkligen?
 
Svenskt trä ör svårt att argumentera mot men det beror också på hur mycket trä du skruvar på reglarna. Vikten på ett staket med samma längd kan variera betydligt.
Avståndet mellan stolparna går också att reglera med dimension, antal och placering av reglarna. En eller två snedsträvor funkar bra för en grind så varför inte på ett staket? (svaret är att det ör ett elände att måla).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.