[

Det här svaret är helt fel!
Upp till 120 cm får det vara helt tätt men över den höjden måste det vara så glest att spjälorna upptar < 50% av arean. Det finns ingen gräns för hur högt det får vara.
Om nu ditt är över 120cm föreslår jag att du tar bort varannan spjäla över den höjden så finns inget att klaga på!

QUOTE="TypRätt, post: 4733227, member: 253522"]Ett staket får inte ha en genomskinlighet på mindre än 50% dvs minst hälften ska vara luft och det får inte heller vara högre än ca 1.20m just höjden kan vara värd att dubbelkolla för olika kommuner gör olika tolkningar. Är det högre eller tätare räknas det som plank och kräver bygglov.

Edit: då du gav förtydligande medans jag skrev. NÄTET!? Wtf haha nej det har din granne inget att göra med. Trodde det rörde sig om planket.[/QUOTE]

J Janne Nilsson skrev:
vem som äger är ju ovesäntligt.
Vem som innehar nyttjanderätten är däremot betydelsefullt. Och vad regelverk stipulerar.

Erh, vad? Nej, det är verkligen inte oväsentligt - det är egentligen själva kärnfrågan. Äganderätten i Sverige må inte vara lika stark som i exempelvis USA, men den är definitivt så stark att man har rätt att förbjuda alterneringar på en fastighet man äger. Och anpassar sig inte hyresgästen, och man är privatperson som hyr ut (och det inte är en fritidsfastighet, vilket det inte verkar vara här), så kan man alltid säga upp hyresgästen. Blir helt mörkrädd över vilka missuppfattningar som lever bland folk - som om man skulle ha rätt att köra över ägaren till en fastighet bara för att man hyr ‍♀️

• Gilla
Uwe H
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Det spelar ingen roll vad definitionen är. Säger hyresvärden nej så är det det som gäller. Folk verkar tro att hyresgäster har samma rättigheter som en ägare till en fastighet. Så är det inte - i synnerhet inte om det är en privatperson som hyr ut. Hade ALDRIG accepterat att ha kvar hyresgäster som uppför sig så, hade sagt upp omedelbart. Och jag har hyrt ut i måååånga år, så det har också hänt.
Nu är du ute på djupt vatten, en hyresgäst har rättigheter också inte bara skyldigheter. En hyresvärd kan inte säga nej till saker som den behagar.
Se upprättat avtal och i detta fallet har vi inte sett något ännu.

• Gilla
JanSny
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen förutom TS och ägaren känner till avtalet mellan dessa så vi ska inte spekulera om vem som har rätt till vad ännu…

Man behöver inte skriva in det i avtalet, så det spelar ingen roll vad som står där - förutom om det uttryckligen står att HG har rätt att sätta upp ett staket, vilket sannolikt inte är fallet för då hade TS hänvisat till det i sitt inlägg, och sannolikt också nämnt att han är hyresgäst till grannen… Har själv hyrt ut i många år, och har behövt läsa in mig ordentligt när det gäller tvister med hyresgäster - kan säga att det är sällan en hyresgäst har rätt, då de väldigt ofta blandar ihop vad de TYCKER att de bör ha rätt att göra med vad de faktiskt HAR rätt att göra - eller kräva. I det här fallet är det rätt solklart.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du låter lite krigisk! Går inte att få en hyresgäst uppsagt pga detta, släpp sargen!

Hahaha, jodå - när det gäller privatuthyrning av egen bostad så krävs överhuvudtaget inget skäl. Bara att läsa innantill i lagen - besittningsskyddet gäller inte för den typen av uthyrning.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Har du läst tråden? Nej, TS har inte rätt att sätta upp staketet, eftersom hen hyr av grannen - det är alltså uppsatt på grannens mark, även om det inte är på tomten grannen bor på. Finns överhuvudtaget ingen rätt att sätta upp staket på det sättet på någons mark när man hyr - och definitivt inte om ägaren klart och tydligt säger nej. Jag hade sagt upp TS omgående.
Mycket möjligt att TS gjort fel men nu gäller det ett litet stängsel som det dessutom finns anledningar att ha uppe.

En vettig person hade låtit stängslet sitta uppe… En vettig person som har anledning att inte vilja ha ett stängsel hade knackat på hos sin hyresgäst och snällt förklarar att de får ta ner stängslet pga bla bla bla.

En barnrumpa däremot, de hade skrivit en lapp om lagar och förordningar utan att specificera närmare vilka. Sedan hade de gått in på ett forum och fortsatt tramset där.

Återigen; den enda infon jag har är den som TS och den påstådda hyresvärden skrivit här i tråden…

Edit: Under tiden jag han skriva inlägget och hämtat te har du fortsatt skriva inlägg. Du verkar mer involverad än både TS och hans granne tillsammans :/

• Gilla
Chr3 och 8 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Nu är du ute på djupt vatten, en hyresgäst har rättigheter också inte bara skyldigheter. En hyresvärd kan inte säga nej till saker som den behagar.
Se upprättat avtal och i detta fallet har vi inte sett något ännu.

Jodå, det är precis det man KAN som hyresvärd. Det är bara att läsa innantill vad gäller privatuthyrning av bostad. Och passar inte galoscherna så kan man säga upp hyresgästen - det finns inget besittningsskydd på den typen av uthyrning.

F
A Asbestos skrev:
Nätet är 89% genomsiktligt
Inte en möjlighet, måste vara mycket mer än så
A Asbestos skrev:
Detta ska stå i max 2 år och sedan ska det bort igen.
Du behöver inte förklara dig och du behöver inte sätta en tid på hur länge ditt staket skall stå där.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Mycket möjligt att TS gjort fel men nu gäller det ett litet stängsel som det dessutom finns anledningar att ha uppe.

En vettig person hade låtit stängslet sitta uppe… En vettig person som har anledning att inte vilja ha ett stängsel hade knackat på hos sin hyresgäst och snällt förklarar att de får ta ner stängslet pga bla bla bla.

En barnrumpa däremot, de hade skrivit en lapp om lagar och förordningar utan att specificera närmare vilka. Sedan hade de gått in på ett forum och fortsatt tramset där.

Återigen; den enda infon jag har är den som TS och den påstådda hyresvärden skrivit här i tråden…
Med tanke på att det är precis som du säger - den enda infon som finns är den som står i forumet, så är det ju lite märkligt att säga att en vettig person låtit stängslet sitta. Vi har ju ingen aning om varför HV inte vill ha det där - men eftersom han nu inte VILL ha det, så är det ju bara att tugga i sig för HG. Personligen hade jag sagt upp den typen av hyresgäster tämligen omgående, bråkar de om en sak lär de bråka om fler.

• Gilla
  • Arg
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Med tanke på att det är precis som du säger - den enda infon som finns är den som står i forumet, så är det ju lite märkligt att säga att en vettig person låtit stängslet sitta. Vi har ju ingen aning om varför HV inte vill ha det där - men eftersom han nu inte VILL ha det, så är det ju bara att tugga i sig för HG. Personligen hade jag sagt upp den typen av hyresgäster tämligen omgående, bråkar de om en sak lär de bråka om fler.
Fast… Nu har ju faktiskt hyresvärden (återigen; den påstådda hyresvärden) skrivit ett flertal inlägg i tråden och inget av dessa har varit speciellt smickrande för honom själv. Så…

Sen vet jag inte om TS verkligen bråkar så mycket. De satte upp ett stängsel och fick ett brev som kacklade något om lagar och förordningar och då frågade de på forumet vad som gäller. Låter ganska sunt om man frågar mig.

Däremot är det många andra i tråden som har starka känslor om ämnet. En viss Moa mest av alla verkar det som ;)

• Gilla
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
Spännande tråd det här med många nya inspel och bestämda åsikter. Jag väntar bara på att nån nybliven medlem skriver att marken egentligen tillhör en BRF och att häcken är olovligt planterad där det egentligen ska vara gräsmatta och att styrelsen ska diskutera lämpliga åtgärder på nästa möte:cool::p

• Haha
  • Gilla
msiljestam och 14 till
  • Laddar…
Får hyresgästen ha trädgårdsmöbler? Barnpol? Torkvinda?

Betalar man för nyttjanderätten så har man rätt att använda tomten. Det där stängslet medför ingen bestående åverkan på fastigheten. Det finns ingen möjlighet att kommunen stipulerar att det är otillåtet.

• Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
F
M Moa.L skrev:
Förutom att det står på HANS tomt, eftersom han äger tomten TS satt upp det på. Han är alltså TS hyresvärd. Så jo, han kan säga nej till det. Finns ingen rättighet att stängsla in en tomt man hyr.
Äger han tomten eller äger han fastigheten? Man har rätt till sin hemfridszon även om man hyr.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det är tomten som är fastigheten.

• Gilla
Utdelning och 3 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Hahaha, jodå - när det gäller privatuthyrning av egen bostad så krävs överhuvudtaget inget skäl. Bara att läsa innantill i lagen - besittningsskyddet gäller inte för den typen av uthyrning.
Detta har inte med besittningsskydd att göra. Uppsägningen har inga giltiga grunder. Du får gärna lägga fram bevis för motsatsen!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.