149 433 läst ·
270 svar
149k läst
270 svar
Staketbygge 20 cm från tomtgräns
Helt rättKeiller skrev:
29 § Om LED-teknik används till lösningar för flyghinderljus, ska belysningsanordningen förutom synligt ljus också utstråla IR-ljus (infrarött ljus) inom ett våglängdsområde som är synligt för piloter som använder utrustning för mörkerseende (NVD). IR-ljuset ska lysa kontinuerligt om det synliga flyghinderljuset lyser med fast sken. I annat fall ska IR-ljuset blinka med samma frekvens som det synliga flyghinderljuset.
Kommunen har sätt det och kommer avvisa anmälan kommer in.Storsockret skrev:
Vi satte upp ett likadant runt vår tomt för att kunna ha hundarna lösa. Inför detta hörde jag av mig till kommunen då jag hört lite löst att stängsel i villaområde inte var helt hundra. Fick svaret att dom inte ser det som lämpligt med stängsel inom bostadsområde, men att dom varken hade någon lag att stödja sig mot eller någon definition av vad ett bostadsområde var. Däremot om någon klagade kunde det bli tal om en kontroll för att se om det var lämpligtDet kändes lite hej kom och hjälp mig. Kan det vara nåt åt det hållet grannen fäktar efter? Att ett stängsel inte "lämpar sig"?
Detta ska stå i max 2 år och sedan ska det bort igen.nikasp skrev:
Tror du kan sova lugnt men jag skulle klura på saken tills man haft chans att snacka med honom. Jag förstår varför ni sätter upp det men det kommer att vara rejält ivägen när häcken behöver klippas. Jag ska ta bort ett sånt som spelat ut sin roll. Jäkligt knivigt att klippa grannens häck som brer ut sig på vår smala skaftväg med ett galler inväxt.
Lagarna har han inte velat uttrycka sig ned, bara hänvisningarklaskarlsson skrev:
Har ni haft någon kommunikation med grannen förut ?
För att ni sätter upp ett staket/nät för att era barn inte skall förstöra grannens nyplanterade häck och inte springa in på dennes tomt känns ju snarare hänsynsfullt !
En dialog är det som behövs.
Funkar det inte med den grannen så är det bara stå på er: Stängslet sitter på er tomt, det är mer än 50% genomsläppligt och inte för högt - vilka lagar pekar grannen på !?
Känns som ett missförstånd, han tror väll det är en permanet lösning och vist är det fult... Så förklara syftet som du gjorde här så borde de bli glada istället...
Förresten ta bort de där platorna i hög känns som din son kommer klättra och kan bli en otrevlig olycka, eller stapla om till lägre högar
Förresten ta bort de där platorna i hög känns som din son kommer klättra och kan bli en otrevlig olycka, eller stapla om till lägre högar
Dom plattorna är på omplacering. Tyvärr ansåg han inte att det syft var något bra.boihus123 skrev:
Känns som ett missförstånd, han tror väll det är en permanet lösning och vist är det fult... Så förklara syftet som du gjorde här så borde de bli glada istället...
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Men, är det inte ett missförstånd om var tomtgränsen går? Om en av er har missuppfattat var gränsen går, står det på grannens tomt, eller så tror grannen det. Det skulle ju i någon mån förklara det irrationella brevet.
Så är det, alla ska med, jante gäller. Den svenska avundsjukan gör att man inte tillåts ha något privat, alla ska ha åsikter om allt du har/gör.M MagHam skrev:
D Dilato skrev:Ett stängsel typ gunnebo får vara hur högt som helst, det finns ingen gräns.
Det som är reglerat är mur, plank och staket.
Jag hade en 3 meter hög spalje av armeringsnät fastsatt på mitt stängsel mot grannen för klätterrosor att slingra på.
Det finns ingen egentlig övre gräns på hur högt man kan bygga ett gunnebostaket på grund av att det är så pass genomsiktligt.
[länk]
Hur definierar de hög genomsiktlighet?
Är plank i gräns under alla förhållande otillåtet i den kommunen?
Är plank i gräns under alla förhållande otillåtet i den kommunen?
Föregående.