P
L LingonJ skrev:
Då kan du hälsa grannen att häcken måste planteras 80 cm in från tomtgräns om jag inte är helt felunderrättad.
Du är nog felunderrättad. Annars får du länka den =) Står bara om att man ska kunna sköta sin häck och liknande. Inget om avstånd alls.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lhoolkalle skrev:
inte läst igenom hela tråden men det finns en möjlighet att grannen faktiskt har rätt.
Det är om det strider mot detaljplan. Ibland kan det vara ”prickad mark” på vilken man inte får bygga. Men man får plantera.
Ett staket är inte en byggnad. Mur och Plank kan vara problem. Men inte bygglovsbefriade åtgärder som staket.

• Gilla
zapy och 2 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Sista inlägget jag gör i tråden - men, nej. Du har fel. Bara för att något inte är nedskrivet i avtalet så finns inte en omedelbar e contrario-rätt att göra det som inte står där. För att göra det tydligt:
Bara för att det inte står i avtalet att du inte får bränna ner huset, så har du inte rätt att göra det. Kan nog inte förklara det enklare än så, men har en känsla av att det ändå inte går in för icke-juridiskt utbildade.
Godnatt, hoppas HV tar sitt förnuft tillfånga imorgon och avslutar ett hyresförhållande som verkar äta energi.
Får man klippa gräset utan att vräkas om man hyr av dig? Man förstör ju grässtråna :thinking::crysmile:

• Gilla
  • Haha
Kromo och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det får den. Det finns inget sådant krav. I det här fallet äger ju dessutom grannen båda fastigheterna.
Men får man gå in på den uthyrda marken hur som helst då? :thinking:

H Hallerudsbo skrev:
även om grannen äger båda tomterna?
Med tanke på att palnen är att TS ska köpa fastigheten när ekonomiskt utrymme finns bör man väl sätta häcken så att man i framtiden inte behöver gå in på fastigheten man inte längre äger. Dessutom ska man som hyresvärd inte klampa omkring på det uthyrda hur som helst heller. På jobbet får vi ALLTID en notis i förväg när fastighetsskötaren kommer om de så bara ska klippa häcken.

Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Ska vi gissa att den som uppger sig vara "grannen" är ett TROLL? [bild]
Både grannen och TS har historiskt en massa inlägg på BH om asbest...:p

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget krav varken på avstånd till gräns eller att hålla efter sin häck. Viss det är inte fel att rekommendera att hålla avstånd och klippa. Men det återkommer gång på gång att man måste göra så. Det måste man inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du, som jag uppfattar är juridiskt utbildad, i alla fall försöka att förklara för mig som lekman, varför ett "hyrköpavtal" som vore giltigt mellan exempelvis ett aktiebolag och en privatperson, omöjligen kan vara giltigt mellan två privatpersoner? Gärna med någon form av källhänvisning till exempelvis lagrum, rättsfall, doktrin eller andra relevanta källor.
Moa har redan ragequittat efter att ha kallat alla som inte håller med henne för mansbebisar. hon har säkert fullt upp med att kalla folk för koriander och diskutera påhittade patriarkat på nåt annat forum :)

Jag skulle dock fortfarande vilja ha svar på min fråga till 480mogge i inlägg 125..

https://www.byggahus.se/forum/threads/staketbygge-20-cm-fran-tomtgraens.451408/page-9#post-4734859

Men framförallt vore det intressant att se hyrseavtalet mellan TS och 480mogge, men det är ju upp till dom förstås.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Om det är någon som bryter mot någon regel så är det nog grannen med sin häck. Den ska han nämligen kunna sköta utan att behöva gå på din tomt... Men förmodligen finns inte ens någon regel om det.

Fairlane
Den "regel" som jag tycker det bryts mest mot är den att man bör läsa mer än första inlägget i en tråd innan man svarar....

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 23 till
  • Laddar…
T tophee skrev:
Om det är någon som bryter mot någon regel så är det nog grannen med sin häck. Den ska han nämligen kunna sköta utan att behöva gå på din tomt... Men förmodligen finns inte ens någon regel om det.
För tionde gången i den här tråden. Det finns inte någon sådan regel.

• Gilla
Classe73 och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
A Asbestos skrev:
Hej

Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?
Hahaha, man ska kanske inte skratta. Men jag trodde det först rörde sig om det höga plankstaketet.

Vissa folk är tyvärr sjuka i huvudet. Har en bekant där det kom en kvinna o gnällde hur jag hade ställt bilen. Frågade anledningen "Brandkåren kommer ej förbi med sina bilar". Vägen är väldigt smal och brandkåren skulle knappast ta den vägen. Skulle de ha börjat brinna i dessa hus (bekantas o hennes) hade dem ju ställt bilarna längs större vägen o gått förbi bilarna med slangarna, då man tom med en personbil lätt kunde köra förbi. OBS detta folk har även fått information och vägverket hade betalat åt dem en egen avstickare från större vägen. Men det ska jävlas och paragrafryttas bara för att någon annan äger marken och att man utnyttjat denna l lilla väg i 30-40år (som dessutom i deras fall blir en omväg, dem hade fått som sagt egen väg in från större vägen)!!

Fråga din granne om det är bättre ditt barn är på deras tomt och fråga kommunen. Ni kanske ska rent av börja spela lite fotboll och bollen hamnar jämt på grannens tomt :thinking:

Redigerat:
  • Ledsen
cdx873v
  • Laddar…
Korkade anonyma brev skulle jag bortse brån och istället använda för att tända pannan med.
Om personen ger sig tillkänna så är det läge för samtal och dialog.

• Ledsen
cdx873v
  • Laddar…
TRJBerg
Skulle vara bra om TS kommenterade de olika uppgifterna som kommit fram bl a från en påstådd hyresvärd.

• Gilla
Aspenridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.