K kentauren skrev:
Bråkar ha mer så be honom flytta in sina plantor
Ännu en som inte läser tråden innan man svarar... Kul läsning iallafall.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
nikasp
J Landroid skrev:
Grannen skall sköta sin häck även på den del som är mot din tomt. Han kan inte sätta den i ”tomtgränsen” med mindre än att ni är överens och delar på häcken. Du har rätt att ta bort grenar som sträcker sig in på din tomt, liksom att du har rätt att sätta ett staket som du nu har gjort.
Bästa lösningen är ju kommunikation där du smidigt förklarar att om någon gjort fel är det sannolikt han när han planterade häcken.
Det här är några år innan vi köpte huset. De nya grannarna grävde utan att fråga bort en gammal syrenhäck och satte Thuja max 40 cm in. Det är en ogenomtränglig vägg nu. Fin mot oss få jag håller efter den. Men en annan stackars granne har uppåt 7 meter höga ”buskar” mot sig. De snåla rackarna lät klippa allt utom vår sida och grannens sida samt den galet höga toppen.

• Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
B burger skrev:
Enkelt, läs: [länk]
Jo, jag skulle bara försöka vara lite ironisk. Då måste ju grannen komma in på tomten, tänk om han inte får det….

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du, som jag uppfattar är juridiskt utbildad, i alla fall försöka att förklara för mig som lekman, varför ett "hyrköpavtal" som vore giltigt mellan exempelvis ett aktiebolag och en privatperson, omöjligen kan vara giltigt mellan två privatpersoner? Gärna med någon form av källhänvisning till exempelvis lagrum, rättsfall, doktrin eller andra relevanta källor.
Ett ”hyrköp” är i praktiken ett optionsavtal. Svensk lag har i århundraden förbjudit det, då det tenderar osäkra ägarförhållanden. Du kan läsa om detta i bland annat NJA 1977 s. 504, i SvJt 1988 s. 150 - och i jordabalkens 4 kap. Inte jättesvåra regler direkt…

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
Hej.

Nu har jag och grannen samtalat.
Jag låter grannen svara. Så ökar nog trovärdigheten.

Ursäkta, skull utryckt mig med hyra med köpoption så klart. Hyran är tidsbestämd.

I avtalet står det:
Tillbyggnad / Reparation / Renovering

Alla förändringar av fastigheten och dess omgivning skall godkännas av hyresvärden. Hyresvärden kan stå för materialkostnad om hyresvärden anser detta vara av värde för fastigheten. Hyresvärden skall godkänna alla inköp och inköpen skall göras av hyresvärden godkänt försäljningsställe.

Samtliga förändringar skall ske skriftligen. Se separat avtal.

Övriga tillbyggnader eller omändringar som inte innefattas av ovanstående skall bekostas av hyresgästen själv. Som exempel kan nämnas rastgårdar, boxar och stängsel.

Häcken är placerad i tomtgränsen, så som gammal häck var innan bytet. I samförstånd med hyresgästen.

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Jodå, det finns regler för det. Lättast är att kontrollera vilka regler som finns hos kommunen. (Ni kan få en ledtråd, nej det är inte kopplat till bygglov)
Du har fortfarande inte berättat vilken av kommunens regler din hyresgäst bröt mot genom att sätta upp staketet.

• Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
Så bra att det löste sig när ni läste kontraktet och att staketet därmed accepterades.

(att sätta upp ett enkelt gunnebostängsel räknas inte till ändringar som måste godkännas av hyresvärden)

• Gilla
Mortsken
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Hej.

Nu har jag och grannen samtalat.
Jag låter grannen svara. Så ökar nog trovärdigheten.

Ursäkta, skull utryckt mig med hyra med köpoption så klart. Hyran är tidsbestämd.

I avtalet står det:
Tillbyggnad / Reparation / Renovering

Alla förändringar av fastigheten och dess omgivning skall godkännas av hyresvärden. Hyresvärden kan stå för materialkostnad om hyresvärden anser detta vara av värde för fastigheten. Hyresvärden skall godkänna alla inköp och inköpen skall göras av hyresvärden godkänt försäljningsställe.

Samtliga förändringar skall ske skriftligen. Se separat avtal.

Övriga tillbyggnader eller omändringar som inte innefattas av ovanstående skall bekostas av hyresgästen själv. Som exempel kan nämnas rastgårdar, boxar och stängsel.

Häcken är placerad i tomtgränsen, så som gammal häck var innan bytet. I samförstånd med hyresgästen.
När kommer hyresgästens svar? Han bör väl svar under egen signatur?

"Häcken är placerad i tomtgränsen, så som gammal häck var innan bytet. I samförstånd med hyresgästen." Låter som att hyresvärden svarat.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Har han eller hon försökt tvinga dig att betala, eller vad var ditt problem?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Kanske du skulle läst allt så du vet vem som äger båda tomterna.
Ts hyr bara från sin granne tydligen
Ja du käre lille vän, nu är det inte så att jag sitter och lusläser vart enda inlägg i en tråd som har 18 sidor.

I hans inlägg står det tydligt.
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen
vår tomt är för mig en tomt som han äger. Det borde kanske stått, på vår tomt som vi HYR

• Arg
ajn82
  • Laddar…
J Jriksson skrev:
Ja du käre lille vän, nu är det inte så att jag sitter och lusläser vart enda inlägg i en tråd som har 18 sidor.
När du skrev var det bara 13 sidor. Men tror du inte att nån på dessa 13 sidor redan svarat det du gjorde?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
När du skrev var det bara 13 sidor. Men tror du inte att nån på dessa 13 sidor redan svarat det du gjorde?
Suck... Bara 13 sidor, allt är väl relativt 13 eller 18 sidor spelar liksom ingen roll för mig
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Hur svårt kan det vara att skippa att läsa mitt inlägg om det är så fel eller anmäla det till en moderator så de tar bort det

Jag utgick från att han ägde tomten, inget annat framgick i hans inlägg.
Som sagt, det finns alltid nån rättshaverist som skall hänga upp sig på småsaker så jag lägger ner diskussionen här och nu.

Ha det bra och chilla en aning

J Jriksson skrev:
Suck... Bara 13 sidor, allt är väl relativt 13 eller 18 sidor spelar liksom ingen roll för mig
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Hur svårt kan det vara att skippa att läsa mitt inlägg om det är så fel eller anmäla det till en moderator så de tar bort det

Jag utgick från att han ägde tomten, inget annat framgick i hans inlägg.
Som sagt, det finns alltid nån rättshaverist som skall hänga upp sig på småsaker så jag lägger ner diskussionen här och nu.

Ha det bra och chilla en aning
Det var väl mer ditt överlägsna sätt att svara Hallerudsbo på som irriterade mig.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
J Jriksson skrev:
Nu har jag inte läst alla svar här men ett vanligt missförstånd är att det kommunen säger är tillåtet är inte 100% gällande.

RRekommendationen för murar, plank, staket osv skall placeras ca 60cm från tomtgräns för att det skall kunna underhållas från båda sidor utan att man inkräktar på den andra tomten, det är som sagt en rekommenation i de flesta kommuner.

Max höjd och genomsiktlighet skiljer sig vida från kommun till kommun. Någon "satt" regel för detta finns alltså inte oavsett vad Boverkets regler säger.

Det finns flera rättsfall där granne klagat på staket som enligt mätningar på plats haft en genomsiktlighet på över 60% och där klagande fått rätt i högsta instans Mark och miljööverdomstolen dvs Hovrätten Där motiveringen var att "staketet upplevs som ett plank"

Nu tror jag inte att det är någon minsta risk i erat fall, så länge staketet är på eran sida och inte överstiger vad kommunen har som max höjd.

Jag skulle kasta brevet i papperskorgen, vill grannen att ni tar ner staketet så måste han först anmäla det till kommunen, om kommunen godkänner så måste han bestrida till Länstyrelsen, nästa steg är Mark och miljödomstolern och sist Mark och miljööverdomstoler och här pratar vi om flera år innan det är i sista instans

Skulle ni förlora ett sådant mål, så är det värsta som kan hända att ni får ta ner staketet.

Det finns inga krav eller så på rättegångskostnader när det gäller mark och miljömål

Som sagt, kasta brevet i papperskorgen, det är bara skrämseltaktik
Du, eftersom jag inte pallar läsa alla sidor, det är ju 18 sidor totalt, han hyr tomten. Vår behövt inte antyda äganderätt.

Kanske har någon redan förklarat, för många sidor för att veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.