149 926 läst ·
270 svar
150k läst
270 svar
Staketbygge 20 cm från tomtgräns
Oj vad det spekuleras i denna tråd.
Själv tror jag att TS blev tyst när han upptäckte att grannen läste vad han skrev.
Och grannen tror jag blev tyst när han upptäckte att det inte finns nåt som heter hyrköp mellan privatpersoner. Då kunde han inte vifta med lagar och regler längre.
Själv tror jag att TS blev tyst när han upptäckte att grannen läste vad han skrev.
Och grannen tror jag blev tyst när han upptäckte att det inte finns nåt som heter hyrköp mellan privatpersoner. Då kunde han inte vifta med lagar och regler längre.
Det påstås i vart fall, och något motbevis har inte framkommit.Alfredo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/staketbygge-20-cm-fran-tomtgraens.451408/page-6#post-4734628
https://www.byggahus.se/forum/threads/staketbygge-20-cm-fran-tomtgraens.451408/page-6#post-4734643
Inget fel begånget. Har själv nyss satt stängsel typ Gunnebo 110 cm högt. För säkerhets skull flyttade jag in det ca. 5 cm på min tomt. Jag kan ju dessbättre tala med mina grannar så det var ingen som hade någon invändning. Kan vara lite lurigt från kommun till kommun men dom flest håller sig nog ganska nära byggstadgan.
Deras ”tomt” nyttjanderätt och hemfridszon. Grannen är fastighetsägare.Niclas Gustafsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Jag är förvånad över att ingen slagit ned på påståendet att den här påstådda uthyrningen skulle omfattas av lagen om uthyrning av egen bostad. I Villaägarnas informationsmaterial (https://www.villaagarna.se/globalassets/informationsskrifter/lag-om-uthyrning-av-egen-bostad.pdf) kan man läsa:
"Även om en privatperson hyr ut färre än två bostäder kan näringsverksamhet i vissa fall ändå uppstå. För att bedöma om näringsverksamhet har uppkommit ska hänsyn tas till samtliga omständigheter. Av betydelse är om uthyrningen sker för att ge hyresvärden vinst eller för att undvika kostnader för dubbla boenden. Om lägenheten ägs för att hyras ut så indikerar det att uthyrningen ingår i en näringsverksamhet."
Och eftersom grannen bor i huset bredvid äger han knappast det här huset för att bo där själv.
Om den lagen gäller krävs dock inget skäl för uppsägning som från hyresvärdens sida kan vara tidigast om 3 månader.
Vad gäller förändringar av tomt/byggnad skriver man:
"Den som hyr ut sin villa måste dock räkna med normalt slitage. Den som är särskilt rädd om inredningen och vill begränsa hyresgästens möjligheter att t.ex. göra hål i väggar och dörrar rekommenderas att skriva in en klausul om detta i hyresavtalet. Det rekommenderas vidare att parterna även skriver in en klausul som beskriver hur hyresgästen ska sköta tomten."
Så Villaägarna anser iaf det helt naturligt att man gör hål i väggar och dörrar, och jag tolkar det som att liknande även gäller gräsmatta, men öppnar ändå för att man kan avtala om detta om man har särskilda krav.
"Även om en privatperson hyr ut färre än två bostäder kan näringsverksamhet i vissa fall ändå uppstå. För att bedöma om näringsverksamhet har uppkommit ska hänsyn tas till samtliga omständigheter. Av betydelse är om uthyrningen sker för att ge hyresvärden vinst eller för att undvika kostnader för dubbla boenden. Om lägenheten ägs för att hyras ut så indikerar det att uthyrningen ingår i en näringsverksamhet."
Och eftersom grannen bor i huset bredvid äger han knappast det här huset för att bo där själv.
Om den lagen gäller krävs dock inget skäl för uppsägning som från hyresvärdens sida kan vara tidigast om 3 månader.
Vad gäller förändringar av tomt/byggnad skriver man:
"Den som hyr ut sin villa måste dock räkna med normalt slitage. Den som är särskilt rädd om inredningen och vill begränsa hyresgästens möjligheter att t.ex. göra hål i väggar och dörrar rekommenderas att skriva in en klausul om detta i hyresavtalet. Det rekommenderas vidare att parterna även skriver in en klausul som beskriver hur hyresgästen ska sköta tomten."
Så Villaägarna anser iaf det helt naturligt att man gör hål i väggar och dörrar, och jag tolkar det som att liknande även gäller gräsmatta, men öppnar ändå för att man kan avtala om detta om man har särskilda krav.
Jag tror TS blev förvånad över att det var okay att barnet fick tulta över till grannen och då även passera genom häcken. TS har nog oroat sig över att störa grannen i onödan.
Då kan du hälsa grannen att häcken måste planteras 80 cm in från tomtgräns om jag inte är helt felunderrättad.A Asbestos skrev:Hej
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Inge fel på staketet men det ska finnas plats på grannens sida om något händer så ska du kunna fixa det utan att gå på deras mark / samma gäller grannens häck om han ska beskära den så ska han gå på sin mark ,,,men ditt staket är inte högt så du kan fixa utan att hoppa över staketet (Glöm bort lappen från grannen)A Asbestos skrev:Hej
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?