D Daniel 109 skrev:
Det är en rimlig benämning när man har nyttjanderätten. Definitivt inte en lögn.
Håller med. Jämför om man bor i hyresrättslägenhet, nog säger alla "min balkong" om man har det?

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en rimlig benämning när man har nyttjanderätten. Definitivt inte en lögn.
Hade han bara skrivit "vår tomt" och sen inte nämnt grannen som granne hade jag varit med på noterna. Men att "glömma bort" att skriva att denne granne är ägare till tomten är ju en lögn (om det nu är sant). Grannen är inte en granne i det specifika fallet utan fastighetsägare som sagt till sin hyresgäst. Två väldigt olika roller.

Ska man tycka att det är okej så får vi ju ställa upp på vad som helst åt det hållet här i forument. "min hyresgäst stjäl min bil" - sambon som åker till jobbet. "skadedjur förstör möbler" - katten vässar klorna, "snickare dyker inte upp och slutar svara i telefon" - farsan fick en hjärtinfarkt och kunde inte hjälpa till... in absurdum. Man får ju benämna saker i dess rätta roll för stunden. ingen av mina "påståenden" är ju lögn enligt dig, men jag skulle nog vilja drista mig till att säga att det iallafall inte är sanning.

• Gilla
  • Haha
Moa.L och 4 till
  • Laddar…
Om TS nu genomför ett hyrköp (lagligt hållbart eller inte spelar inte någon roll för mitt argument) så är ju som sagt syftet att TS ska bli full ägare till huset, då är det väl rätt konstigt om den nuvarande ägaren till lika grannen har åsikter om hur TS uppför ett litet stängsel för buskarna? Verkar ligga annat bakom detta.

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Detta känns som en fabricerad tråd? Känns inte som att det är på riktigt…

M Moa.L skrev:
Hyrköpavtal FINNS inte mellan privatpersoner? Det går inte att göra sådana avtal med bindande verkan i de fallen.
M Moa.L skrev:
har en känsla av att det ändå inte går in för icke-juridiskt utbildade.
Kan du, som jag uppfattar är juridiskt utbildad, i alla fall försöka att förklara för mig som lekman, varför ett "hyrköpavtal" som vore giltigt mellan exempelvis ett aktiebolag och en privatperson, omöjligen kan vara giltigt mellan två privatpersoner? Gärna med någon form av källhänvisning till exempelvis lagrum, rättsfall, doktrin eller andra relevanta källor.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du får väl skylla dig själv om grannen är förbannad eftersom du inte är kapabel att göra något så oerhört enkelt som att kommunicera att ni behöver skärma av, hur ni tänkte göra och fråga om grannen hade några synpunkter.
Det kallas folkvett.
Resultatet är grannsämja. Regleras ofta i Jordabalken kap 3. Läs gärna, det kanske ger dig lite insikt om att du även har skyldigheter.
Du får säkert rätt om ni hamnar i ett seriöst tvistemål och staketet inte står på gränsen utan verkligen på din tomt. Men din totala brist på insikt om vad grannsämja är kommer nog att hålla i sig tills ni flyttar.
Du beter dig ju som en mardröm att bo granne med. Den sorten som fattar noll, har skrikiga barn, blir kränkt och tar noll hänsyn till grannarna.

• Haha
  • Wow
Classe73 och 3 till
  • Laddar…
Sluta tjafsa här inne! Putin kommer snart att spränga bort era tomter, och fastigheter ändå, haha

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
OlssonX OlssonX skrev:
Du får väl skylla dig själv om grannen är förbannad eftersom du inte är kapabel att göra något så oerhört enkelt som att kommunicera att ni behöver skärma av, hur ni tänkte göra och fråga om grannen hade några synpunkter.
Det kallas folkvett.
Resultatet är grannsämja. Regleras ofta i Jordabalken kap 3. Läs gärna, det kanske ger dig lite insikt om att du även har skyldigheter.
Du får säkert rätt om ni hamnar i ett seriöst tvistemål och staketet inte står på gränsen utan verkligen på din tomt. Men din totala brist på insikt om vad grannsämja är kommer nog att hålla i sig tills ni flyttar.
Du beter dig ju som en mardröm att bo granne med. Den sorten som fattar noll, har skrikiga barn, blir kränkt och tar noll hänsyn till grannarna.
Du läste inte så noga innan du svarade, eller?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hade han bara skrivit "vår tomt" och sen inte nämnt grannen som granne hade jag varit med på noterna. Men att "glömma bort" att skriva att denne granne är ägare till tomten är ju en lögn (om det nu är sant). Grannen är inte en granne i det specifika fallet utan fastighetsägare som sagt till sin hyresgäst. Två väldigt olika roller.

Ska man tycka att det är okej så får vi ju ställa upp på vad som helst åt det hållet här i forument. "min hyresgäst stjäl min bil" - sambon som åker till jobbet. "skadedjur förstör möbler" - katten vässar klorna, "snickare dyker inte upp och slutar svara i telefon" - farsan fick en hjärtinfarkt och kunde inte hjälpa till... in absurdum. Man får ju benämna saker i dess rätta roll för stunden. ingen av mina "påståenden" är ju lögn enligt dig, men jag skulle nog vilja drista mig till att säga att det iallafall inte är sanning.
Det är inte fel att motparten är granne, även om han även är hyresvärd. Så det är inte lögn. Nu känns det visserligen som att det är i rollen som hyresvärd han opponerar sig.

Slutsatsen att han inte ska göra det stämmer dock fortfarande.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
T
A Asbestos skrev:
Hej

Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?
Bara skit i det.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Tycker ni gjort det ovanligt bra rent av.. ni tänkte på att lämna 20 cm.. så ni har lite rörelsemån utan att störa.

Grannen har större problem om hen satt häcken precis vid tomtgränsen, hur ska denne sköta om sin häck när den växt till sig? Utan att beträda er tomt..

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Asbestos skrev:
Han har anlagt häcken i tomtgränsen och den kommer skötas av han. Detta "staket" ska stå i 1,5 år max till framför allt son vet bättre.
Grannen har planterat häcken fel, skall planteras på egen tomt ej i tomtgräns.

Men ärligt talat. Läs tråden innan ni kommenterar!!

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 15 till
  • Laddar…
Grannen äger båda fastigheterna och har dessutom planterat på den fastigheten han bor på.

• Gilla
Classe73 och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd det här. Ser fram emot säsong 2. Mer pocorn tack....

• Gilla
  • Haha
cdx873v och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.