74 986 läst ·
191 svar
75k läst
191 svar
Staket höjd mellan grannar
Riktigt vad min kompetens inom området har med trådens ämne att göra finner jag tämligen oklart, men det kanske är en argumentationsnivå som följt med från Flashback och Facebook?F FruNilsson skrev:
Hur som helst är du kanske medveten om att för att erhålla ett bilkörkort och därmed får rätten att framföra en bil i trafiken krävs ett antal obligatoriska utbildningsmoment följt av såväl teoretiska som praktiska prov? När det gäller rätten att köpa hus har lagstiftaren inte funnit behov av några liknande formella kompetenskrav och din jämförelse känns därför minst sagt haltande.
Om du genom att räkna upp diverse lagar vill trycka på att alla naturligtvis är skyldiga att följa lagstiftningen har du naturligtvis rätt, men vad du egentligen vill förmedla med detta självklara påstående går dock i alla fall mig spårlöst förbi.
Ja nog är du en besserwisser! Vilket trams kring villkoren för ett körkort. Pinsamt att skylta med en sådan oförmåga att tolka en rimlig jämförelse mellan två ansvarsområden; bilägare vs fastighetsägare. Båda har en mängd lagar och regler att förhålla sig till. Alla bilägare får nog anses känna till vad som förväntas av dem medan alltför många fastighetsägare totalt struntar i att ta reda på vad de har att förhålla sig till.Alfredo skrev:
Riktigt vad min kompetens inom området har med trådens ämne att göra finner jag tämligen oklart, men det kanske är en argumentationsnivå som följt med från Flashback och Facebook?
Hur som helst är du kanske medveten om att för att erhålla ett bilkörkort och därmed får rätten att framföra en bil i trafiken krävs ett antal obligatoriska utbildningsmoment följt av såväl teoretiska som praktiska prov? När det gäller rätten att köpa hus har lagstiftaren inte funnit behov av några liknande formella kompetenskrav och din jämförelse känns därför minst sagt haltande.
Om du genom att räkna upp diverse lagar vill trycka på att alla naturligtvis är skyldiga att följa lagstiftningen har du naturligtvis rätt, men vad du egentligen vill förmedla med detta självklara påstående går dock i alla fall mig spårlöst förbi.
Det är här vi är oense. Du tycker det är en rimlig jämförelse. Jag tycker det är en helt irrelevant jämförelse då lagstiftningen kring dessa områden är så fundamentalt olika.S Saxdaling skrev:
Låt mig säga som så, att den som utövar något har skyldigheter att följa den lagstiftning som finns. Är det kanske enklare att förstå?Alfredo skrev:
Absolut, jättelätt att förstå och jag kommenterade denna självklarhet nyss.F FruNilsson skrev:
Alfredo skrev:
Din kompetens inom området är definitivt relevant. Du kallar ju dig själv för besserwisser. Alltså påstår du dig ha högre kompetens än alla oss andra. Om några av oss anser att din kompetens har brister så får du räkna med att höra det.Alfredo skrev:
Riktigt vad min kompetens inom området har med trådens ämne att göra finner jag tämligen oklart, men det kanske är en argumentationsnivå som följt med från Flashback och Facebook?
Använder man ordet besserwisser är man ironisk eller skämtar. Men du kanske har svårt med kommunikation.S Saxdaling skrev:
Läser man Alfredos inlägg så ser man tydligt att han vill briljera med sin detaljkunskap om allt möjligt. Nej, titeln besserwisser är inte ironiskt menad. Finns Ingen självironi i hans inlägg, bara mästrande av andras åsikter.TRJBerg skrev:
Läste ditt första inlägg igen. Om jag inte är helt felunderrättad, så gäller maxhöjden 1.80 från lägsta markhöjden vid bygglov. Tror inte det är någon sak vid lägre staket. Då skulle ett så lågt staket kunna ”försvinna” vid skillnader i markhöjd, och t ex förlora sina egenskaper att hålla barn och hundar på er tomt, typ.karinpz skrev:
Vi har satt upp ett staket som är 0.8 högt. Det är ett impregnerat staket som inte behöver underhåll. Vi placerade det ca 10 cm in på våran tomt.
Till saken är att grannen har tidigare haft staket där vid tomtgränsen men lämnade kvar staketstolparna när de tog bort själva staketet.
Marken mellan oss ligger först i nivå med varandra ca 15 m men de sista 8 meter ligger vår mark och där deras gamla staketstolar står mellan 15-40 cm över deras mark därefter är tomterna i nivå med varandra igen.
De har nu klagat och kräver att vårt staket bara får vara 40 cm högt dessa 8 meter.
Vad gäller? Hur ska man göra när marknivå bitvis skilljer sig?
Kommunen har ingen info om detta och chefen på bo o bygg avdelningen vet inte ens vad det är för skillnad mellan staket, plank och spalje.
Dock bör ni tänka på underhållet av ert stakets yttersida och givetvis den växtlighet (ogräs?) som blir på de 10 cm utanför som är ett ansvar att hålla efter.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Stämmer bra med våra erfarenheter, men kommuner kan ha egna regler i vissa fall. Och att staketet måste bestå av minst 50% luft för att anses vara staket, annars är det ett plank (med andra regler).F FruNilsson skrev:Läste ditt första inlägg igen. Om jag inte är helt felunderrättad, så gäller maxhöjden 1.80 från lägsta markhöjden vid bygglov. Tror inte det är någon sak vid lägre staket. Då skulle ett så lågt staket kunna ”försvinna” vid skillnader i markhöjd, och t ex förlora sina egenskaper att hålla barn och hundar på er tomt, typ.
Dock bör ni tänka på underhållet av ert stakets yttersida och givetvis den växtlighet (ogräs?) som blir på de 10 cm utanför som är ett ansvar att hålla efter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Staketbygge avstånd mellan stolpar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Funkar 70 mm staketstolpe till plint med 75 mm mellanrum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skulle ni lösa skarv med höjdskillnad mellan två olika golv?
Golv -
Vilken höjd ska jag ha på passbit mellan högskåp och täckskiva?
Kök -
Bygga staket mellan grannen
Bygglov