karinpz karinpz skrev:
som följd????? vad vet du om det. det kan finnas orsaker till att man sätter upp staket, pank, mur eller vad det nu är. kanske för att grannarna varit så trevliga 🤔
Karin, du behöver inte svara de som är ute och cyklar om du inte vill. Det kommer säkert dyka upp fler ”domare”…
 
  • Gilla
Pettegroda och 4 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
I det här aktuella fallet tycks det inte varit någon dialog grannarna emellan. TS har satt upp ett staket utan att prata med grannen.Med osämja som följd.
Varför skulle ts ha dialog om ett lågt staket, som dessutom placeras en bit in på deras tomt?
Med grannar som tydligt visat att de inte är intresserade av grannsämja.

Skämtar du eller har du inte läst hela tråden?
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
karinpz
S Sir Duke skrev:
Ni är måna om er själva och om andra i er omgivning, det är en fin egenskap. Men när man hamnar med bullriga grannar leder den attityden lätt till problem.

Det goda är att alla kan växa och utvecklas så ni har chans att dra lärdomar inför ert kommande hus. Du slår ju de facto ner dina bopålar och markerar något som är ditt och som du bestämmer över.
ja det stämmer vi har lärt oss en läxa och vi kommer dra ner rullgardinen och sätta ut en skylt "stängt" om det kommer förbi någon hädanefter
 
karinpz karinpz skrev:
[bild]
Enligt bild så har den som satt upp staketet vänt baksidan utåt. Bygger man ett sådant staket så bör man vända fina sidan utåt. Eller slå spjälor på bägge sidor. så de överlappar sett rakt mot staketet
 
karinpz karinpz skrev:
ja det stämmer vi har lärt oss en läxa och vi kommer dra ner rullgardinen och sätta ut en skylt "stängt" om det kommer förbi någon hädanefter
Bra, nu tar du plats!

Tänker att man förstås kan dra en gräns genom att stänga och låsa om sig och göra sig otillgänglig.

Men ni ska egentligen inte behöva gömma er. På sikt hoppas jag att ni kan stå ute i trädgården och lugnt säga "Vi gör det som passar oss."
 
karinpz
S Sir Duke skrev:
Bra, nu tar du plats!

Tänker att man förstås kan dra en gräns genom att stänga och låsa om sig och göra sig otillgänglig.

Men ni ska egentligen inte behöva gömma er. På sikt hoppas jag att ni kan stå ute i trädgården och lugnt säga "Vi gör det som passar oss."
ingen fara vi kommer göra det som passar oss och har gjort så trots mycket mutter från andra sidan men det här var droppen...
 
Pellegnillot71
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför kändes det inte bra och varför skulle det känts bättre om ni visste innan? Resultatet är ju det samma!
Fast det är väl inte resultatet det handlar om. Utan att man är grannar och av ren artighet så berättar man om man ska göra något som påverkar sin granne även om det är på sin egen tomt.
"Vi har tänkt att bygga ett staket här för att vi är oroliga för att våra barn springer iväg." Annars kan det kanske tolkas som att man sätter upp ett staket för man irriterar sig på sina grannar. Likasom man kan berätta att vi kommer att byta tak och det kanske kommer att bli massa buller osv.

Vad pratar du med dina grannar om?
 
  • Haha
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
karinpz karinpz skrev:
redan när vi flyttade dit sa vi att det skulle komma upp ett staket förr eller senare och då var det absolut inga problem. bra att man ändrar åsikt....
Men då så...
 
Pellegnillot71
FredrikR FredrikR skrev:
Vad har du med grannens staket att göra anser du?
Ville du vara med och bekosta det?

Vilka mer grejer vill du ha information och eventuellt rätt att komma med åsikter om, på grannens tomt
Jag sa inte att jag hade rätt att ha åsikter om vad grannen gör. Men det är ju bara ren och skär artighet. Om grannen satte ett staket på sin tomt men vid gränsen mot er, skulle du då inte undra varför de gjorde det, och varför de inte berättade det för er innan? Om du inte undrar så tror jag inte att du vet vad grannsämja är överhuvudtaget.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Fast det är väl inte resultatet det handlar om. Utan att man är grannar och av ren artighet så berättar man om man ska göra något som påverkar sin granne även om det är på sin egen tomt.
"Vi har tänkt att bygga ett staket här för att vi är oroliga för att våra barn springer iväg." Annars kan det kanske tolkas som att man sätter upp ett staket för man irriterar sig på sina grannar. Likasom man kan berätta att vi kommer att byta tak och det kanske kommer att bli massa buller osv.

Vad pratar du med dina grannar om?
Vi är olika isf. Om det är en granne man umgås med kan det hända att folk berättar men inte i TS fall, jag skulle aldrig prata med grannen om det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag sa inte att jag hade rätt att ha åsikter om vad grannen gör. Men det är ju bara ren och skär artighet. Om grannen satte ett staket på sin tomt men vid gränsen mot er, skulle du då inte undra varför de gjorde det, och varför de inte berättade det för er innan? Om du inte undrar så tror jag inte att du vet vad grannsämja är överhuvudtaget.
I det här fallet kanske grannens rätt att behandlas artigt passerats, vilket framgår om du läst hela tråden.
Tråden du svarar i handlar inte om grannsämja utan ett specifikt problem som ts har med en av flera grannar.

Och nej jag skulle inte fungera varför grannen ev skulle vilja ha ett staket mellan oss.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
karinpz
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Fast det är väl inte resultatet det handlar om. Utan att man är grannar och av ren artighet så berättar man om man ska göra något som påverkar sin granne även om det är på sin egen tomt.
"Vi har tänkt att bygga ett staket här för att vi är oroliga för att våra barn springer iväg." Annars kan det kanske tolkas som att man sätter upp ett staket för man irriterar sig på sina grannar. Likasom man kan berätta att vi kommer att byta tak och det kanske kommer att bli massa buller osv.

Vad pratar du med dina grannar om?
vad konstigt våra grannar har aldrig förvarnat oss innan de har påbörjat något. vi har bara hört när det bullrat och vi har inte brytt oss för det är inte vår ensak.

Håller man sig till allmänt vett och inom regelverket så......
 
  • Gilla
Polyester och 10 till
  • Laddar…
P
Har funderat lite smått med tanke på de som tar grannens sida av historien. Märkligt nog.

Hur ska vi andra göra i framtiden. Ska vi prata med grannen om dessa sakerna?

- Jag byter bil, till något inte grannarna tycker om.
- Köper motorcykel.
- När jag ska bygga stenmur på framsidan och även plats till soptunnorna för det estetiska?
- När jag sätter upp ny ytterbelysning som belyser min tomt.
- Skulle jag frågat grannen på sidan om mitt garage om det var okej att jag satte upp hållare till min stege och satte dit stegen? Det är ju ändå lite estetiskt fult då stegen var begagnad och hade lite målarfärg på sig.
- Om jag tar bort gräset mot samma granne och lägger dit "dekorsten" och sätter 2 fina små träd som är formade som bollar? Och kanske sätter upp ett stängsel mellan mig och den grannen.

Var ska vi dra gränsen för när jag ska fråga vad mina grannar tycker om det estetiska på min tomt som påverkar alla som kan se det med blotta ögat?

Jag kanske ffärgar håret rosa ikväll.
 
  • Gilla
  • Haha
Polyester och 12 till
  • Laddar…
karinpz
Rkarlsson skrev:
Har funderat lite smått med tanke på de som tar grannens sida av historien. Märkligt nog.

Hur ska vi andra göra i framtiden. Ska vi prata med grannen om dessa sakerna?

- Jag byter bil, till något inte grannarna tycker om.
- Köper motorcykel.
- När jag ska bygga stenmur på framsidan och även plats till soptunnorna för det estetiska?
- När jag sätter upp ny ytterbelysning som belyser min tomt.
- Skulle jag frågat grannen på sidan om mitt garage om det var okej att jag satte upp hållare till min stege och satte dit stegen? Det är ju ändå lite estetiskt fult då stegen var begagnad och hade lite målarfärg på sig.
- Om jag tar bort gräset mot samma granne och lägger dit "dekorsten" och sätter 2 fina små träd som är formade som bollar? Och kanske sätter upp ett stängsel mellan mig och den grannen.

Var ska vi dra gränsen för när jag ska fråga vad mina grannar tycker om det estetiska på min tomt som påverkar alla som kan se det med blotta ögat?

Jag kanske ffärgar håret rosa ikväll.
när du färgat håret rosa kan du väl skriva hur dina grannar reagerade 🤣😉
 
  • Haha
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
P
karinpz karinpz skrev:
när du färgat håret rosa kan du väl skriva hur dina grannar reagerade 🤣😉
haha.
Han som inte tåler skinnsoffor kommer garanterat reagera kraftigt.

Jag bangar dock uppgiften, jag gillar inte rosa hår då jag tycker det är ganska fult och något barn kan hålla på med.
Men skillnaden är att om du vill färga ditt hår så kommer jag inte att bry mig då det är ditt hår, och om du tycker det du äger är snyggt så skall du få ha det så.
Precis som med ditt staket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.