75 574 läst ·
191 svar
76k läst
191 svar
Staket höjd mellan grannar
Varför skulle ts ha dialog om ett lågt staket, som dessutom placeras en bit in på deras tomt?R Rullle skrev:
Med grannar som tydligt visat att de inte är intresserade av grannsämja.
Skämtar du eller har du inte läst hela tråden?
ja det stämmer vi har lärt oss en läxa och vi kommer dra ner rullgardinen och sätta ut en skylt "stängt" om det kommer förbi någon hädanefterS Sir Duke skrev:Ni är måna om er själva och om andra i er omgivning, det är en fin egenskap. Men när man hamnar med bullriga grannar leder den attityden lätt till problem.
Det goda är att alla kan växa och utvecklas så ni har chans att dra lärdomar inför ert kommande hus. Du slår ju de facto ner dina bopålar och markerar något som är ditt och som du bestämmer över.
Bra, nu tar du plats!karinpz skrev:
Tänker att man förstås kan dra en gräns genom att stänga och låsa om sig och göra sig otillgänglig.
Men ni ska egentligen inte behöva gömma er. På sikt hoppas jag att ni kan stå ute i trädgården och lugnt säga "Vi gör det som passar oss."
ingen fara vi kommer göra det som passar oss och har gjort så trots mycket mutter från andra sidan men det här var droppen...S Sir Duke skrev:
Fast det är väl inte resultatet det handlar om. Utan att man är grannar och av ren artighet så berättar man om man ska göra något som påverkar sin granne även om det är på sin egen tomt.Jonatan79 skrev:
"Vi har tänkt att bygga ett staket här för att vi är oroliga för att våra barn springer iväg." Annars kan det kanske tolkas som att man sätter upp ett staket för man irriterar sig på sina grannar. Likasom man kan berätta att vi kommer att byta tak och det kanske kommer att bli massa buller osv.
Vad pratar du med dina grannar om?
Jag sa inte att jag hade rätt att ha åsikter om vad grannen gör. Men det är ju bara ren och skär artighet. Om grannen satte ett staket på sin tomt men vid gränsen mot er, skulle du då inte undra varför de gjorde det, och varför de inte berättade det för er innan? Om du inte undrar så tror jag inte att du vet vad grannsämja är överhuvudtaget.FredrikR skrev:
Vi är olika isf. Om det är en granne man umgås med kan det hända att folk berättar men inte i TS fall, jag skulle aldrig prata med grannen om det.Pellegnillot71 skrev:
Fast det är väl inte resultatet det handlar om. Utan att man är grannar och av ren artighet så berättar man om man ska göra något som påverkar sin granne även om det är på sin egen tomt.
"Vi har tänkt att bygga ett staket här för att vi är oroliga för att våra barn springer iväg." Annars kan det kanske tolkas som att man sätter upp ett staket för man irriterar sig på sina grannar. Likasom man kan berätta att vi kommer att byta tak och det kanske kommer att bli massa buller osv.
Vad pratar du med dina grannar om?
I det här fallet kanske grannens rätt att behandlas artigt passerats, vilket framgår om du läst hela tråden.Pellegnillot71 skrev:
Jag sa inte att jag hade rätt att ha åsikter om vad grannen gör. Men det är ju bara ren och skär artighet. Om grannen satte ett staket på sin tomt men vid gränsen mot er, skulle du då inte undra varför de gjorde det, och varför de inte berättade det för er innan? Om du inte undrar så tror jag inte att du vet vad grannsämja är överhuvudtaget.
Tråden du svarar i handlar inte om grannsämja utan ett specifikt problem som ts har med en av flera grannar.
Och nej jag skulle inte fungera varför grannen ev skulle vilja ha ett staket mellan oss.
vad konstigt våra grannar har aldrig förvarnat oss innan de har påbörjat något. vi har bara hört när det bullrat och vi har inte brytt oss för det är inte vår ensak.Pellegnillot71 skrev:
Fast det är väl inte resultatet det handlar om. Utan att man är grannar och av ren artighet så berättar man om man ska göra något som påverkar sin granne även om det är på sin egen tomt.
"Vi har tänkt att bygga ett staket här för att vi är oroliga för att våra barn springer iväg." Annars kan det kanske tolkas som att man sätter upp ett staket för man irriterar sig på sina grannar. Likasom man kan berätta att vi kommer att byta tak och det kanske kommer att bli massa buller osv.
Vad pratar du med dina grannar om?
Håller man sig till allmänt vett och inom regelverket så......
Har funderat lite smått med tanke på de som tar grannens sida av historien. Märkligt nog.
Hur ska vi andra göra i framtiden. Ska vi prata med grannen om dessa sakerna?
- Jag byter bil, till något inte grannarna tycker om.
- Köper motorcykel.
- När jag ska bygga stenmur på framsidan och även plats till soptunnorna för det estetiska?
- När jag sätter upp ny ytterbelysning som belyser min tomt.
- Skulle jag frågat grannen på sidan om mitt garage om det var okej att jag satte upp hållare till min stege och satte dit stegen? Det är ju ändå lite estetiskt fult då stegen var begagnad och hade lite målarfärg på sig.
- Om jag tar bort gräset mot samma granne och lägger dit "dekorsten" och sätter 2 fina små träd som är formade som bollar? Och kanske sätter upp ett stängsel mellan mig och den grannen.
Var ska vi dra gränsen för när jag ska fråga vad mina grannar tycker om det estetiska på min tomt som påverkar alla som kan se det med blotta ögat?
Jag kanske ffärgar håret rosa ikväll.
Hur ska vi andra göra i framtiden. Ska vi prata med grannen om dessa sakerna?
- Jag byter bil, till något inte grannarna tycker om.
- Köper motorcykel.
- När jag ska bygga stenmur på framsidan och även plats till soptunnorna för det estetiska?
- När jag sätter upp ny ytterbelysning som belyser min tomt.
- Skulle jag frågat grannen på sidan om mitt garage om det var okej att jag satte upp hållare till min stege och satte dit stegen? Det är ju ändå lite estetiskt fult då stegen var begagnad och hade lite målarfärg på sig.
- Om jag tar bort gräset mot samma granne och lägger dit "dekorsten" och sätter 2 fina små träd som är formade som bollar? Och kanske sätter upp ett stängsel mellan mig och den grannen.
Var ska vi dra gränsen för när jag ska fråga vad mina grannar tycker om det estetiska på min tomt som påverkar alla som kan se det med blotta ögat?
Jag kanske ffärgar håret rosa ikväll.
när du färgat håret rosa kan du väl skriva hur dina grannar reagerade 🤣😉Rkarlsson skrev:Har funderat lite smått med tanke på de som tar grannens sida av historien. Märkligt nog.
Hur ska vi andra göra i framtiden. Ska vi prata med grannen om dessa sakerna?
- Jag byter bil, till något inte grannarna tycker om.
- Köper motorcykel.
- När jag ska bygga stenmur på framsidan och även plats till soptunnorna för det estetiska?
- När jag sätter upp ny ytterbelysning som belyser min tomt.
- Skulle jag frågat grannen på sidan om mitt garage om det var okej att jag satte upp hållare till min stege och satte dit stegen? Det är ju ändå lite estetiskt fult då stegen var begagnad och hade lite målarfärg på sig.
- Om jag tar bort gräset mot samma granne och lägger dit "dekorsten" och sätter 2 fina små träd som är formade som bollar? Och kanske sätter upp ett stängsel mellan mig och den grannen.
Var ska vi dra gränsen för när jag ska fråga vad mina grannar tycker om det estetiska på min tomt som påverkar alla som kan se det med blotta ögat?
Jag kanske ffärgar håret rosa ikväll.
haha.karinpz skrev:
Han som inte tåler skinnsoffor kommer garanterat reagera kraftigt.
Jag bangar dock uppgiften, jag gillar inte rosa hår då jag tycker det är ganska fult och något barn kan hålla på med.
Men skillnaden är att om du vill färga ditt hår så kommer jag inte att bry mig då det är ditt hår, och om du tycker det du äger är snyggt så skall du få ha det så.
Precis som med ditt staket.
