74 988 läst ·
191 svar
75k läst
191 svar
Staket höjd mellan grannar
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har raderat två inlägg och vill påminna om vår regel:
§ 5.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
/Moderator
§ 5.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
/Moderator
Kommuner brukar ha bygglovsregler som anger hur högt mur, plank etc får vara. Vanliga mått är 1,6 eller 1,8 m. Fråga kommunens bygglovsinspektör vad som gäller.
Det finns även regler i Vägtrafikförordningen som anger krav på att sikthindrande vegetation och föremål vid gathörn får vara högst 0,8 meter samt hur man mäter, sk sikttrianglar. Siktkrav finns även för allmänna vägar. Kommunerna är skyldiga att följa dem vid bygglov och utformning av detaljplaner, s.k. prickad mark som inte får bebyggas.
Vanligen avses höjd över den befintliga tomtnivån. Vid kraftiga skärningar utförs ibland siktschaktning för att tillgodoses siktkraven är trafiksäkerhetssynpunkt.
Det finns även regler i Vägtrafikförordningen som anger krav på att sikthindrande vegetation och föremål vid gathörn får vara högst 0,8 meter samt hur man mäter, sk sikttrianglar. Siktkrav finns även för allmänna vägar. Kommunerna är skyldiga att följa dem vid bygglov och utformning av detaljplaner, s.k. prickad mark som inte får bebyggas.
Vanligen avses höjd över den befintliga tomtnivån. Vid kraftiga skärningar utförs ibland siktschaktning för att tillgodoses siktkraven är trafiksäkerhetssynpunkt.
TS hade ju pratat med kommunen men de förstod inte vad staket, plank och spaljé var...S snalla skrev:Kommuner brukar ha bygglovsregler som anger hur högt mur, plank etc får vara. Vanliga mått är 1,6 eller 1,8 m. Fråga kommunens bygglovsinspektör vad som gäller.
Dylika grannar skall man använda sin kreativitet mot och göra något som stör dem och som de inte har någon möjlighet att göra något åt och roar omgivningen. Det bästa jag sett i den vägen var något som krävde en del tålamod. En trädgårdsmästare, numera bortgången, gjorde en trädgårdskulptur av en buxbomsbuske som som han odlade i en stor träkruka vid sommarstugan. När han var nöjd med skulpturen tog han med den hem till villan och planterade den på den del av gräsmattan som vette mot grannen. Vad den föreställde ? En k*k 😀
Jag hade aldrig haft tålamodet, eller talangen för den delen men jag hade kunnat tänka mig att ställa upp en enklare kopia av Manneken Pis, med fungerande vattenlek givetvis , mot en sån granne.
Jag hade aldrig haft tålamodet, eller talangen för den delen men jag hade kunnat tänka mig att ställa upp en enklare kopia av Manneken Pis, med fungerande vattenlek givetvis , mot en sån granne.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Ja det är väl en bra konversation isf.Rkarlsson skrev:Då skulle konversationen gått såhär.
Klas: Rk ditt staket är riktigt fult, jag vill att du sänker det till hälften.
RK. Ok tack för din åsikt. Jag gillar det, så jag låter det vara.
Var går man vidare sen ? Ts har ju 100% rätt från sin sida, Grannen har ju olovligen vari inne på hennes tomt och saboterat (klippt och tagit småträd)
Det slutar aldrig bra med grannar som gör över till andra och plockar deras växtligheter. Min bror har varit med om det, och de snackar fortfarande inte. Där var ett helt träd inblandat (fullvuxet) Och de bytte tak som grannen inte gillade
Mina 2 grannar snackar inte med varandra längre, för att den ena hade åsikter om den andra grannens hyresgäster (alla husen ligger på samma gata) Vilket jag blev indragen i för jag har småbarn, men jag stördes inte. För att förra hyresgästen hade udda utemöblemang.
Det störde utsikten för den ena grannen för man kunde inte ha en skinnsoffa som utemöbel![]()
Så att försvara ts granne är sjukt.
Sen om grannen ändå är ogin och vill konflikta så är det deras grej - du har ju gjort vad som krävas.
Är grannen som 99% av vanligt folk så kommer sådana dialoger i länged iaf bygga bättre sämja än om man alltid vänder ryggen åt varandra och bygger upp ett "vi och dom"-
Är det någon av 1% man bor granne med så spelar det ju som sagt inte ngn roll om man försöker, men man har ju iaf försökt...inte helt sällan visar det också sig att en granen man trodde var en "j-a idiot", bara var ensam och vände sig utåt för att hen var så ensam/isolerad, men om man öppnar en konversation så kanske denn tinar upp lite, inte direkt, men på sikt...
Om grannen är fullt normal så bryr den sig inte om vad du hittar på i ditt hem. Utan den sköter sitt hem. (nu pratar vi om normalområden och inte prestigekvarter)klaskarlsson skrev:
Ja det är väl en bra konversation isf.
Sen om grannen ändå är ogin och vill konflikta så är det deras grej - du har ju gjort vad som krävas.
Är grannen som 99% av vanligt folk så kommer sådana dialoger i länged iaf bygga bättre sämja än om man alltid vänder ryggen åt varandra och bygger upp ett "vi och dom"-
Är det någon av 1% man bor granne med så spelar det ju som sagt inte ngn roll om man försöker, men man har ju iaf försökt...inte helt sällan visar det också sig att en granen man trodde var en "j-a idiot", bara var ensam och vände sig utåt för att hen var så ensam/isolerad, men om man öppnar en konversation så kanske denn tinar upp lite, inte direkt, men på sikt...
Om grannen inte varit knepig och kommer under tiden du håller på och bygger och lägger ett önskemål är det en helt annan sak. Den får ju ändå acceptera svaret den får
Efter mina år i villa så har jag nu lärt mig att jag ska vara 100% neutral mot alla, jag gillar ändå grannarna. Men de försöker få mig att välja sida
▪️Gör det enkelt för er; man har rätt att sätta upp ett staket som är ”hur högt som helst” om det är 80% genomsiktligt på den del som är över den del som är regeln i er kommun (brukar vara 80-110 cm). Man kan sätta upp ett ”staket som är 200 cm; dvs 80 vanligt staket + en övre del 120 cm väldigt glest”. Typ tunn läkt, rundstav armeringsjärn/armeringsnät mellan stolparna. Sedan är det ju er grej om ni odlar slingerväxter eller annat som täcker mer. Det kommer garanterat störa grannen som inte längre kan klättra över eller få den fria insynen till er. Lycka till!karinpz skrev:
Vi har satt upp ett staket som är 0.8 högt. Det är ett impregnerat staket som inte behöver underhåll. Vi placerade det ca 10 cm in på våran tomt.
Till saken är att grannen har tidigare haft staket där vid tomtgränsen men lämnade kvar staketstolparna när de tog bort själva staketet.
Marken mellan oss ligger först i nivå med varandra ca 15 m men de sista 8 meter ligger vår mark och där deras gamla staketstolar står mellan 15-40 cm över deras mark därefter är tomterna i nivå med varandra igen.
De har nu klagat och kräver att vårt staket bara får vara 40 cm högt dessa 8 meter.
Vad gäller? Hur ska man göra när marknivå bitvis skilljer sig?
Kommunen har ingen info om detta och chefen på bo o bygg avdelningen vet inte ens vad det är för skillnad mellan staket, plank och spalje.
❤️❤️❤️❤️
Ännu en; "har du pratat med grannen?" 😂 Uppenbarligen aldrig stött på en riktig surkärring till granne...ARJU skrev:
Undrar lite hur du på första inlägget läst in att TS granne på något sett är oresonerlig?
Jag läser att man slagit upp ett staket, och nu har grannen synpunkter. Vilket enkelt hade kunnat undvikas om man pratade med grannen innan man slog upp staketet.
Om första inlägget skulle lyda:
"Jag ska sätta upp staket, min granne har invändningar mot planerad utformning." Så hade jag hejat på TS.
Nu har man skapat en skyttegravssituation, granne missnöjd, TS har redan lagt ner arbetet och tänker inte göra om.
Tack för jobbtips men jag trivs ypperligt med det jag jobbar medJonatan79 skrev:
Har aldrig hört talas om att någon frågar sin granne innan man sätter upp et staket. Skulle aldrig komma på den idén.ARJU skrev:
Undrar lite hur du på första inlägget läst in att TS granne på något sett är oresonerlig?
Jag läser att man slagit upp ett staket, och nu har grannen synpunkter. Vilket enkelt hade kunnat undvikas om man pratade med grannen innan man slog upp staketet.
Om första inlägget skulle lyda:
"Jag ska sätta upp staket, min granne har invändningar mot planerad utformning." Så hade jag hejat på TS.
Nu har man skapat en skyttegravssituation, granne missnöjd, TS har redan lagt ner arbetet och tänker inte göra om.
I Stockholm gäller 80 cm för ett tätt staket. Över den höjden räcker det med minst 50% luft. Tror inte att det finns någon höjdbegränsning alls. Alltså mycket enkelt att bygga så högt man vill. Vill man slippa insyn på vissa delar så går det ju att fixa lite klängerväxter dessutom: Bäst om de kan skötas från egna tomten.B Byggahus48 skrev:▪️Gör det enkelt för er; man har rätt att sätta upp ett staket som är ”hur högt som helst” om det är 80% genomsiktligt på den del som är över den del som är regeln i er kommun (brukar vara 80-110 cm). Man kan sätta upp ett ”staket som är 200 cm; dvs 80 vanligt staket + en övre del 120 cm väldigt glest”. Typ tunn läkt, rundstav armeringsjärn/armeringsnät mellan stolparna. Sedan är det ju er grej om ni odlar slingerväxter eller annat som täcker mer. Det kommer garanterat störa grannen som inte längre kan klättra över eller få den fria insynen till er. Lycka till!
❤️❤️❤️❤️
Om man sätter upp staket eller häck i tomtgräns eller inom 1 meter från tomtgräns kan det vara trevligt att prata med grannen först. Det bästa är ju om man kan sätta upp nått som båda gillar och så kan man sätta det på gränsen och dela ansvar och kostnadV Ville_Vessla skrev:
Befriande att läsa. Det finns många sorters människor i vår herres hage, jag menar det finns grannar och så finns det grannar.karinpz skrev:
En granne som sätter på sig hörselkåpor när vi klipper gräsmattan, rotar i avloppsbrunn för att sedan ifrågasätta varför vi spolar ner toapapper i toaletten och annat kring detta ämne eller springer ut och glor på oss så fort vi går ut, följer efter oss. Kommer ut och glor på våra gäster tills de åker, fotar in till vårt vardagsrum, låter motorcyklar stå på tomgång timmar i sträck tills vi går in. Klipper samma lilla sträng i timmar även i regn när vi har gäster. De är sjukligt nyfikna och elaka. Försöker ta sig in i vårt hus genom att försöka putta min make av trappan som går med två kryckor. Listan kan göras hur lång som helst.....
Vi har rytigt till oändligt många gånger men till slut orkar man inte mer...... Så det finns folk som inte har något vett överhuvudtaget, använt högtryck för att blåsa ren i pallen, psykopater. Går det föra diskussion med sådana? Svar nej.
Ofta blir man inte varse sina grannar förrän man flyttar eller någon ny förmåga flyttar in i grannfastigheten.
Vissa struntar i grannskapet och lagen, andra är självvalda analfabeter, och med det menar jag att det är upp till var och en att ta del av den lagstiftning som vi alla har att rätta oss efter.
De som är värsta grannarna är de som vägrar finna sig i att lagen finns. De flesta förstår att det krävs körkort för bil och att trafikregler skall följas, men köper man ett hus blir det blankt på Hjärnkontoret och typ alfahannar kliver fram.
Så, nu blir det säkert en jäkla kritik, men det var endast en bekräftelse på ditt inlägg och flera liknande.
Jag tolkar din fråga som fullständig okunnighet, är det så, så är mitt svar: att den finns och skall uppfyllas och följas. Den förebyggande lagstiftningens krav som t ex PBL, BBR, jordabalken, miljöbalken, (brottsbalken till del) osv. Sen är det ju så att de flesta lagar t ex miljöbalken gäller alla alltid. Fler frågor?Alfredo skrev: