Ulf edemyr Ulf edemyr skrev:
Inte tillgång till nybyggnadskarta? Den är ett måste vid nybyggnation om en sån inte finns. Detta skall vara praxis numera då Lantmäteriet nu skall ha i stort sett exakta mätpunkter. Vårt nya hus står enligt mätfirman på 2mm när exakt enligt bygglov.
Och ryssen vet om det...
 
Ulf edemyr Ulf edemyr skrev:
Inte tillgång till nybyggnadskarta? Den är ett måste vid nybyggnation om en sån inte finns. Detta skall vara praxis numera då Lantmäteriet nu skall ha i stort sett exakta mätpunkter. Vårt nya hus står enligt mätfirman på 2mm när exakt enligt bygglov.
Nej, TS menar ”inte tillgång till bättre mätdata än de som finns i nybyggnadskartan”.
Och så är det nog - många kommuner har t.ex. numera låtit laserskanna sina terränghöjder och därmed fått höjddata med minst 6-10 punkter per kvadratmeter. Givetvis kan man inte skriva ut alla dessa i en karta i skala 1:400.
 
G Grodan77 skrev:
Jag undrar om någon här inne har erfarenhet av att kommunen ber Stadsmätningen kontrollera höjdpunkter i ett bygglovsärende? Vad brukar de göra då? Baserar sig deras mätningar på annan/mer detaljerad data än den vi fått i t.ex. nybyggnadskartan som vi inte har tillgång till?

Vi ska bygga en villa i detaljplanerat området med kuperad terräng. Vår bygglovsprocess är en lång historia med en specifik granne som på alla möjliga sätt försöker sätta stopp på vårt bygge.
Jag antar att de flesta kommuner måste göra en mätning av höjdpunkter om någon sakägare (normalt sett närmaste grannar) överklagar eller specifikt begär sådan. Som många påpekat är höjdmätningen enkel. MEN på en kuperad terräng svårt att veta från vilken marknivå man sksa mäta. Hade en lååång grannfejd i området (jag var inte inblandad) där delar av en tomt fyllts upp före grundläggning i enlighet med kommunens bygglov. Kommunen var OK att mäta från uppfyllnaden, men efter att en granne överklagat till länsstyrelsen startade en oändlig diskussion om markhöjden, där ord gick emot ord var ursprunglig genomsnittlig markhöjd gick innan utfyllnaden, och med "innan utfyllnaden" menas olika markhöjder som funnits de senaste 100 åren enligt gamla svartvita fotografier:-( . Så för din skull - se till att du får svart-på-vitt från kommunen avseende höjdmätning OCH än viktigare markhöjd...
 
I iakerb skrev:
Jag antar att de flesta kommuner måste göra en mätning av höjdpunkter om någon sakägare (normalt sett närmaste grannar) överklagar eller specifikt begär sådan. Som många påpekat är höjdmätningen enkel. MEN på en kuperad terräng svårt att veta från vilken marknivå man sksa mäta. Hade en lååång grannfejd i området (jag var inte inblandad) där delar av en tomt fyllts upp före grundläggning i enlighet med kommunens bygglov. Kommunen var OK att mäta från uppfyllnaden, men efter att en granne överklagat till länsstyrelsen startade en oändlig diskussion om markhöjden, där ord gick emot ord var ursprunglig genomsnittlig markhöjd gick innan utfyllnaden, och med "innan utfyllnaden" menas olika markhöjder som funnits de senaste 100 åren enligt gamla svartvita fotografier:( . Så för din skull - se till att du får svart-på-vitt från kommunen avseende höjdmätning OCH än viktigare markhöjd...
Ring kommun och be och få nybyggnadskartan. Har ni sökt bygglov skall den bifogas och då har ni betalt for den. Ni får en pdf där höjder finns på mark och hus sam FG (färdigt golv)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.