Postade en tråd här om min historia med tvättmaskinen. Jag hade tur med en lokal liten vvs butik som hjälpte mig och jag bytte lite rör och fixade vattenlåset. 210kr jag inte har fick gå åt men jag har inget emot att svälta ett par dagar bara för att undvika Stanken.
I 2 dagar var det underbart. Jag kunde ta bort silvertejpen runt dörren till tvättmaskinen och kunde äntligen andas.
Jag skruvande endast på vattenlåset och fyllde det med vatten, spilltratten fick vänta tills jag hittade en lösning att sätta fast den vid väggen. Tack och lov luktar inte själva tvättmaskinen även fast den stått obrukbar i nästan 2 veckor.
Nu till den hjärtskärande uppdateringen.
Jag låg i sängs, kroppen brinnandes efter att jag försökt löst proppen i köket hela fredagen. Otaliga timmar av pumpande då hyresvärden vägrar komma ut och tipsade om ”youtube”. Tyvärr är stopp i köksvasken bara ett idiotisk sammanträffande ej kopplat till maskinen.
Där ligger jag och känner stanken igen, inser hur mycket en Stank kan påverka psyket då jag känner att hela magen drar ihop sig, jag intalar mig själv att jag inbillar mig själv. Det måste vara grannen som lagar något? Eller något ute på gatan? ”Bajsbilen” måhända?
Men nej. Det var tvättmaskinensavlopp igen.
Jag står förtvivlad och stirrar på rören. Försöker att inte andas då Stanken fyllt hallen och nu letar sig igen in i varenda vrå i lägenheten. Den där nu familjära något söta Stanken av avlopp…

Den som hävdar att pengar inte kan köpa lycka är galen. Med en redig peng kunde jag ha trollat fram flera glada gubbar som kunde lösa både vasken, stanken och eluttaget som en ”hjälpare” lyckades slita av.

Så med hatten i handen och om ryggen tillät på knäna också. Hjälp mig kära vänner.

• Avloppsrör och VVS-installation i ett badrum, delvis dolda bakom en panel. Problem med dålig lukt beskrivs i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem bakom tvättmaskin; synliga vattenrör och ett avloppsrör i ett litet utrymme med kaklade väggar och osäkrad öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se just vattenlåset på bilden 🤔.
Och varför är det ett stort hål in i väggen?

L lordi skrev:
Svårt att se just vattenlåset på bilden 🤔.
Och varför är det ett stort hål in i väggen?
Vattenlåset är ju ny bytt och klart. Det löste även stanken i ett par dagar. Det kändes inte relevant att ha med på bild. Efterfrågas det kan jag självfallet snäppa en bild på det!
Om du sett original posten så var det verkligen någon typ av fuskbygge där innan min inflytt. Vvs butiken skrattade åt de rör som varit innan då det verkligen var plockgodis av delar. Hålet är rakt in i kaklet och det har jag försökt klistra igen främst på grund av att det kommer kallluft därifrån, men möjligt att det även är stanken som kommer därifrån. Hoppades att någon med kännedom av gamla lägenhetsbyggnader möjligtvis hade teorier.

S Staaaanken skrev:
Vattenlåset är ju ny bytt och klart. Det löste även stanken i ett par dagar. Det kändes inte relevant att ha med på bild. Efterfrågas det kan jag självfallet snäppa en bild på det!
Om du sett original posten så var det verkligen någon typ av fuskbygge där innan min inflytt. Vvs butiken skrattade åt de rör som varit innan då det verkligen var plockgodis av delar. Hålet är rakt in i kaklet och det har jag försökt klistra igen främst på grund av att det kommer kallluft därifrån, men möjligt att det även är stanken som kommer därifrån. Hoppades att någon med kännedom av gamla lägenhetsbyggnader möjligtvis hade teorier.
Ja, alltså, om det luktar avlopp så är det antingen otätt någonstans, eller något vattenlås som inte är korrekt monterat.
Det är ju inte helt omöjligt att det är något trasigt avlopp inne i väggen/schakten.
Är detta i ett badrum? Har du kollat insatsen till golvbrunnen och anslutning till handfatsavlopp?

Dessutom så ligger det på hyresvärden att fixa detta. Kontakta hyresgästföreningen för hjälp och råd, om inte värden hjälper dig.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tittade på bilderna i den gamla tråden och ser inget vattenlås till spilltratten där, såvida det inte sitter en sån luktspärr med flärp i röret.
Dessa är notoriskt dåliga, och jag rekommenderar ett traditionellt vattenlås istället.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, alltså, om det luktar avlopp så är det antingen otätt någonstans, eller något vattenlås som inte är korrekt monterat.
Det är ju inte helt omöjligt att det är något trasigt avlopp inne i väggen/schakten.
Är detta i ett badrum? Har du kollat insatsen till golvbrunnen och anslutning till handfatsavlopp?

Dessutom så ligger det på hyresvärden att fixa detta. Kontakta hyresgästföreningen för hjälp och råd, om inte värden hjälper dig.
Röret går in i ett hål i väggen. Det är omöjligt att se vad som finns där. Det har inte luktat förut. Däremot har jag tejpat för hela hålet samt skruvat på sprillans nytt vattenlås.
Hyresvärden är problematiskt det är otroligt ovilliga att komma ut och sedan tar det oändligt mycket tid på att fixa saker och ting. Är även orolig för jag hörde från en granne att de fick inte ha en tvättmaskin där i det rummet utan endast toa. Det är ganska självklart att rören var ett litet självbygge så oroar mig om jag kommer få smällen för någon annans hobby renovering. Jag vill även inte skapa bråk med hyresvärden då det har redan varit problem då hyresgästföreningen var inblandade och det var riktigt otrevligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.