Jag har nyligen fått en dränering utförd på min fastighet, men jag har vissa tvivel kring om arbetet har gjorts på rätt sätt. Jag skulle därför uppskatta om ni kunde ge mig en professionell bedömning eller vägleda mig om hur man kan kontrollera att dräneringen är korrekt utförd.
Det ser inte riktigt rätt ut.
Längst upp under listen ska en bit hänga bara sista metern. För att undvika att duken dras ner när jorden sätter sig.
Lite oklart på bilderna men ligger isodränen på sulan eller under? Eller det är kanske ingen sula utan grundkursen går direkt ner?
Dräneringensrören ska oavsett ner under grundmuren/grundsulan. Hålkärlen ska gjutas på så det fallet är ifrån huset.
Dräneringen ska ligga omsluten i makadam. Gör den det?
Tätskikttet ska bort innan man sätter dit isodränen.
Det är svårt att kontrollera om de har fyllt igen allt redan...
Längst upp under listen ska en bit hänga bara sista metern. För att undvika att duken dras ner när jorden sätter sig.
Lite oklart på bilderna men ligger isodränen på sulan eller under? Eller det är kanske ingen sula utan grundkursen går direkt ner?
Dräneringensrören ska oavsett ner under grundmuren/grundsulan. Hålkärlen ska gjutas på så det fallet är ifrån huset.
Vet inte om det är nödvändigt men när jag gjorde det på mitt gamla hus så la jag duken underst och fäste upp den på mark kanten.
Sen upp med isodränen.
La makadam i botten sen dräneringen, fyllade på med mer makadam över rören.
När allt var klart i gropen så upp med duken som då inte nådde upp (vilket den inte ska, se föregående) på med en remsa sista biten samt på med kantlisten och återfyll.
Sen upp med isodränen.
När allt var klart i gropen så upp med duken som då inte nådde upp (vilket den inte ska, se föregående) på med en remsa sista biten samt på med kantlisten och återfyll.
A Argastesnickaren skrev:Vet inte om det är nödvändigt men när jag gjorde det på mitt gamla hus så la jag duken underst och fäste upp den på mark kanten.
Sen upp med isodränen.
Rören är omgivna av makadam, men det finns varken markduk eller makadam under själva röret – bara ovanpå. Det är alltså ett rejält lager makadam ovanpå rören, sedan markduk och resten av jorden ovanpå det.S snickar skrev:Det ser inte riktigt rätt ut.
Jag funderar också på om dräneringsröret, som på en sträcka är intryckt under Isodränen, verkligen ska ligga där – borde det inte istället ligga vid sidan av?
Tillvägagångssätt med dräneringen ska vara att dräneringensrören ska ligga en bit ifrån väggen/grundsulan. Det ska också vara fall på ledningen. Att inte lägga fiberduk under och runt dräneringensröret bör man göra för att förhindra att dräneringensrören täpps igen i förtid. Dessutom ett smidigt sätt att fixa ledningensbädden samtidigt. Finns undantag om man har någon speciell grund med natursten eller grundlagd på lera etc. Kan vara berg iväg som gör att det inte går att lägga dräneringen som det är tänkt utan att ta bort berget och det kan bli dyrt.
Till vad har de anslutit ledningen?
Till vad har de anslutit ledningen?
Som sagt så ska tillverkarens monteringsinstruktion följas. Vilket tillverkare är det? Äkta isodrän eller någon annan tillverkare? Men det ser ut att vara många knepigheter. Fritt ur minnet efter de omdräneringar jag gjort:
För det första ska inte dräneringsröret ligga infällt i dräneringsskivan utan utanför, det ser väldigt märkligt ut! Eventuellt behöver man ta bort gammal asfalt och gjuta en ny hålkäl beroende på hur det ser ut också.
De flesta tillverkare jag vet om så ska duken gå hela vägen från schaktbotten och nerifrån och upp och inte vikas in bakom skivan. Uppifrån och ner ska det sen hänga en lös duk med rejält överlapp mot den undre duken. Detta för att återfyllnadsmassorna med tiden kommer dra med sig duken när de sätter sig.
Sen verkar de helt sakna duk runt dräneringen? På avvägd schaktbotten ska det ligga markduk, sedan dräneringsrör (med rätt fall) och så makadam 8-16 minst 10 cm runt om röret (men inte under). Röret ska alltså vara minst 10cm från dräneringsskivan. Rörets "hjässa" ska också ligga under plattan. Markduken viks sedan över makadamen så det blir som en "kudde".
Det ser heller inte ut som man använt makdam utan något med nollfraktion i? Typ 0-32? Men jag kan missta mig på bilderna.
För det första ska inte dräneringsröret ligga infällt i dräneringsskivan utan utanför, det ser väldigt märkligt ut! Eventuellt behöver man ta bort gammal asfalt och gjuta en ny hålkäl beroende på hur det ser ut också.
De flesta tillverkare jag vet om så ska duken gå hela vägen från schaktbotten och nerifrån och upp och inte vikas in bakom skivan. Uppifrån och ner ska det sen hänga en lös duk med rejält överlapp mot den undre duken. Detta för att återfyllnadsmassorna med tiden kommer dra med sig duken när de sätter sig.
Sen verkar de helt sakna duk runt dräneringen? På avvägd schaktbotten ska det ligga markduk, sedan dräneringsrör (med rätt fall) och så makadam 8-16 minst 10 cm runt om röret (men inte under). Röret ska alltså vara minst 10cm från dräneringsskivan. Rörets "hjässa" ska också ligga under plattan. Markduken viks sedan över makadamen så det blir som en "kudde".
Det ser heller inte ut som man använt makdam utan något med nollfraktion i? Typ 0-32? Men jag kan missta mig på bilderna.
Så kan det vara, men förstahandsvalet är inte att att fälla in röret i dränskivan. Ett avsteg från monteringsanvisningar behöver godkännas av beställaren.B breakman skrev:
En sak till.
Går sten (berg) in i skivorna så finns ju risk för att vatten kan följa stenen in bakom isodränen.
Går sten (berg) in i skivorna så finns ju risk för att vatten kan följa stenen in bakom isodränen.
Klicka här för att svara