Jag har köpt en begagnad elpanna av modellen elomin 3 men pga. av fördröjning av renoveringen har den stått ute under 2 vintrar. Visserligen under tak på en altan och under en presenning och vintrarna i Växjö är inte för hemska men jag hade velat kontrollera att allt är tätt innan montering nu.
Det är 22mm kopplingar för vattnet på baksidan enligt bild nedan (inte min bild men samma modell)
Passar R25 ändlock där om jag tar bort klämringsmuttern? eller ska det vara R20?
Tänker jag sätter en däckventil i ett av ändlocken och pumpar upp lite tryck med kompressorn och sprayar på såpavatten sedan överallt för att se så det inte bubblar!
Det är 22mm kopplingar för vattnet på baksidan enligt bild nedan (inte min bild men samma modell)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passar R25 ändlock där om jag tar bort klämringsmuttern? eller ska det vara R20?
Logga in
Skapa konto
Tänker jag sätter en däckventil i ett av ändlocken och pumpar upp lite tryck med kompressorn och sprayar på såpavatten sedan överallt för att se så det inte bubblar!
Mät och jämför med tabellen här: https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Jag gissar på R20. Provtryck med vatten. Använd tryckmätaren på elpannan och vattentrycket från tappvattnet. Du behöver adapter från vad det nu är för gänga på pannan till lämplig slang ansluten till tappvattnet.
Jag gissar på R20. Provtryck med vatten. Använd tryckmätaren på elpannan och vattentrycket från tappvattnet. Du behöver adapter från vad det nu är för gänga på pannan till lämplig slang ansluten till tappvattnet.
Tack, pratade med min VVS'are som sa att det var vanlig M22 på den tydligen men han fixade en anslutning till mig med manometer och allt.
Pumpade upp till 2 kg igår kväll och nu är det nere på 1.95'ish
Fronten på cirkulationspumpen hade tryckts loss så risken är att det är problem där men ser inga supertydliga tecken till läckage heller. Har lagt ett papper under nu för att fånga upp ev. droppar och se bättre
Det jag är mest orolig över är väl själva värmepaketet som verkar ha fått lite annan form, vet inte hur de ska se ut men eftersom isoleringen har ändrat sig så antar jag den ska vara platt
Lite rost i nederkanten med på utsidan men det kan ju mer troligt vara efter att den har stått ute på altanen i 2 år
Pumpade upp till 2 kg igår kväll och nu är det nere på 1.95'ish
Logga in
Skapa konto
Fronten på cirkulationspumpen hade tryckts loss så risken är att det är problem där men ser inga supertydliga tecken till läckage heller. Har lagt ett papper under nu för att fånga upp ev. droppar och se bättre
Logga in
Skapa konto
Det jag är mest orolig över är väl själva värmepaketet som verkar ha fått lite annan form, vet inte hur de ska se ut men eftersom isoleringen har ändrat sig så antar jag den ska vara platt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara